Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1923 ggr
Cartman
0

Pandora-inspelare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag antar att dom flesta känner till Pandora som Staffan tipsade om. Låtarna spelas ju en efter en med en liten tystnads-delay mellan varje låt. Detta har jag utnyttjat i en wav-inspelare WavRec som finns att ladda ned här. Vitsen är att låtarna spelas in och separeras automatiskt.

Inet/Windows: Surfa in på Pandora och ställ volymen på max. Dra upp Wave till max i Windows Play Control (Volymkontrollen).

WavRec: Välj en mapp att spara låtarna i. Välj inspelningskvalitet -  PCM 44100 kHz 16 bit Stereo för CD-kvalitet. Checka "Pandora-inspelning". Klicka på "Spela in"

Filnamnen ges av datorklockan och att allt är ok ser ni på att volymmätaren gungar i takt med musiken. När denna legat på 0 i minst (default) 1 sek och återigen visar plus så avslutas inspelningen och en ny påbörjas automatiskt.

Anm: Låtar (som tur är rätt ovanliga) med tvärtysta partier kommer tyvärr att huggas upp i mindre delar men dessa kan ju sammanfogas i lämpligt program. I ovanliga fall byter Pandora låt med en delay <1 sek varför man då får 2 låtar i en fil. 

Andra funktioner: Inspelade låtar (även mp3) kan lyssnas på och navigeras i direkt genom dubbelklickning. Finns en timer, bara ange starttid/stopptid och checka så spelas te x webradion -vilken naturligtvis måste vara igång - in mellan dessa tidpunkter. Brukar själv spela in Äntligen Morgon med Adam/Gry varför defaulttiderna är kl 6-10.

En bra grej med wav-filer är att man direkt kan bränna en ljud-CD, t ex kvällens Pandora-inspelning.

johan
0

Coolt Cartman! Mycket coolt!

Mvh // Johan

Cartman
0

Testade att köra programmet i natt med radiostation Stevie Wonder i CD-kvalitet. På morgonen fanns där 87 filer. Av dessa 87 hade 3 st klippts mitt i, samtliga från en mastodontlåt av Prince. Minst 3 st var dubbellåtar, d v s när Pandora byter låt supersnabbt. Orkade inte lyssna igenom alla utan plockade bort alla filer >60 Mb och <10 Mb vilket lämnade kvar 69 st garanterat korrekta låtar. 

En grej som jag glömde nämna, se till att ni har What U Hear eller Wave/Midi/CD förkryssade i Volymkontrollen (inspelning, Windows). Kör ni t ex Skype så ändras nämligen inställningen automatiskt till Mic. Om ngn plockade ned programmet vid tiden för #0 så var denna felaktig, lade upp en korrekt några timmar senare (samma länk).

Staffan
0

Imponerande!

modmaker
0

Pandora laddar ner melodierna i MP3 format (men utan filtillägg).

Gå till
C:\Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Lokala inställningar\Temp\

I någon av plugtmp-mapparna ligger filerna som "access-88" t.ex. Döp om dem till access-XX.mp3 och spela dem som vanligt i valfri spelare eller dumpa dem i närmsta iPod.

Det låter lättare än att försöka rippa om dem.

Cartman
0

Tack för tips..men jag hittar inga (kör Explorer). Har du testat detta själv? Kollade lite på nätet, verkar som om detta endast eventuellt skulle funka med Firefox?

modmaker
0

Jag kör Firefox iofs och där funkar det utmärkt. Tror inte tekniken skiljer sig så mycket med IE, bara att filerna sparas någon annanstans.

johan
0

Jag trodde de streamades i realtid…

Mvh // Johan

Cartman
0

Nån som testat programmet? Tog ned 108 st felfria blueslåtar en natt härförleden, station Buddy Guy. Tas bort 10/6.

Kråkis
0

Finns det något liknande program för mac?