Datorn iFokus

Datorn

Läst 133 ggr
[rolnor]
0

Utöka minne?

Jag har en hp omen 25L med 28gb ram, det finns 2 lediga dimm-platser kvar. Jag undrar om det går att installera 216gb extra eller om det måste vara 28gb? Det finns 216gb att köpa av samma märke.

johan
1

Det viktiga brukar vara att dom har samma hastighet. Det borde gå att ersätta två 8 gb med två 16 gb. Jag har gjort det på äldre Mac-datorer på den tiden det gick.

Mvh // Johan

[rolnor]
0

Tack, men blir det tokigt om jag har två 8gb och två 16gb? Alla är 3200 hastighet.

Niklas
0

#2: När jag läser på HP:s sajt om minnesuppgradering får jag intrycket att man kan kombinera storlekar om de är samma storlek i varje par och hastigheten är rätt. Jag läste under Memory upgrade information nedan:

» OMEN 25L GT12-0040nq Desktop PC Product Specifications | HP® Customer Support

Memory upgrade information

• Dual channel (2 DIMMs per channel) memory architecture

• Four DDR4 UDIMM (288-pin) sockets

• Supports up to PC4-23400 (DDR4-2933)

• Supports 8 GB and 16 GB DDR4 UDIMMs

• Supports up to 4 GB on 32-bit systems

NOTE: 32-bit systems cannot address a full 4.0 GB of memory.

• Supports up to 64 GB (unbuffered) with 16 GB DIMMs on 64-bit computers

NOTE: Maximum memory shown reflects the capability of the hardware and can be limited further in the operating system.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Looking for upgrade information? Trying to find the names of hardware components or software programs? This document contains the technical details for this product.
  • Redigerat 2021-10-13 09:11 av Niklas
johan
0

Ja jag tror också att det är varje par som behöver vara samma. Jag har dock aldrig prova att ha olika storlekar.

Mvh // Johan

Niklas
0

I och med att det står ”Supports 8 GB and 16 GB DDR4 UDIMMs” utan något särskilt förbehåll borde det vara så.

[rolnor]
0

Tusen tack! Jag antar då att 4*16gb går bra?

Niklas
0

#6: Ja, eftersom det står upp till 64 GB ska det inte vara något problem.

[ghostdoggy]
1

huvudsaken är att d sitter i par 2x4 ..2x8 osv men spelar ingen roll hur dom paras med andra minnen..i slot 1&2 så parar man tex 2x8 och slot 3&4 så kan man para 2x1..men tänk åxå på att HP tar inte vilka minnen som helst,så rekommenderar att du skaffar crucifal minnen för att slippa konflikter med ram minnet..eftersom HP vill helst att man köper deras minnen..vilket är asdyra i jämnförelse