Hårddiskar
Håller på att försöka hitta en ny hårddisk. Den jag har är alldeles för långsam (jag tror det är nånstans 5000 rpm så den orkar ju ingenting).
En intern hårddisk för min stationära dator med 7000 rpm minst och runt 4TB är det jag kollar efter. Men det är ju massa andra siffror i namnen och så som jag inte har en aning om vad de innebär. Och vad betyder det om en hdd är "designad för NAS"? Jag vet att NAS är väl om man har flera ihop för en server men om jag bara ska ha en, är det dåligt om jag köper en NAS-disk? (De verkar lite billigare).
Buffertstorlek? Antar mer är bra, jag vill kunna streama film från den till Chromecast utan att den buffrar (som nu) så vad vore minsta möjliga där?
"I'm too old for this shit."
NAS är som en extern disk med nätverk, eller som en mini-server med utrymme för hårddiskar.
Det du tänker på är snarare raid, som innebär att flera fysiska diskar speglar samma data för att minska sårbarheten för krasch.
Vill du ha en snabb disk är det väl SSD du vill ha, men för den storleken kommer det vara löjligt dyrt.
Vågar inte ge tips om mekaniska hårddiskar då det var alldeles för länge sedan jag köpte det.
Mvh // Johan
#1 Jaha, ja raid är nog det jag tänker på. SSD är ju snabba men jag behöver en lagringsdisk som kan spela upp saker. Skulle det funka med en NAS bara som "vanlig" hårddisk så att säga? Förstår inte riktigt skillnaden :)
Ja det kommer fungera. Vet inte heller vad dom menar med nas-diskar. Ser inte vad som skulle göra dom mer speciella än möjligen att man vill att dom ska vara stora.
Jag har en extern mekanisk disk på 10TB som jag har film på. Fungerar bra, men stör mig på att den låter när den läser och skriver.
Otroligt ändå att man kunde köpa 10TB för ca 1500kr.
Mvh // Johan
#3 Oj! Var hittade du den på 10TB?
Inet.se har jag för mig.
Mvh // Johan
#3 10TB för 1500 låter väldigt billigt. Hittar ingen under 2500 nu. I och för sig kanske de höjt inför Black week..
Kan minnas fel om priset, men minns att jag reagerade på hur sjukt det var att få 10TB nu för samma pris som jag betalade för 250mb till min Amiga 500 på början av 90-talet. :)
Mvh // Johan
#0: Om du både behöver stort lagringsutrymme och snabb läsning kanske det är två diskar du Bore ha. En stor långsam för merparten av lagringen och en snabb SSD för operativsystem, program och det du vill strömma. Så har jag gjort.
#8 Ja, så kan man väl göra. Problemet är att jag har en del jag vill kunna strömma, mycket hemvideofilmer och mer blir det ju, så behövs en stor disk. SSD är utanför min budget tyvärr. Har en SSD men den räcker inte till för allt och är ju inte optimalt att hålla på och flytta saker mellan hårddiskar.
Men alltså en vanlig hdd, inte SSD, 7200rpm, borde inte den orka strömma saker? Eller är det nåt annat jag ska kolla och inte rpm?
Jag tycker att en 7200-varvsdisk borde klara att strömma. Det är nog mest att det kan låta, som Johan skriver. Se till att disken har USB 3.0 eller senare.
Är det någon särskild anledning till att du vill ha en intern disk i stället för en extern? Jag brukar köpa 2,5-tums externa USB3-diskar nuförtiden. De är rätt tysta, tillräckligt snabba för mig och tar nästan ingen plats, samt behöver inte extern strömkälla.
Nyss testade jag att spela upp en 1,4 GB stor 15 minuter lång .mov-video från en 5 TB 2,5-tums extern hårddisk och det var inget problem. Det var dessutom från en tio år gammal Mac mini utan USB3.
#11 Hm, inte tänkt på det egentligen men en extern är det samma som en bärbar då? För en sån stor bärbar som kan strömma kan jag absolut tänka mig :)
2,5" är för laptops och 3,5" är för stora stationära om jag fattat rätt så om den är extern, vad är skillnaden då? Varför behöver det vara olika om anslutningen är USB?
#11 Och tack för länkarna! ^^
#12: De externa är bärbara. Du bara matar ut dem och drar ur sladden när du vill flytta dem.
Tidigare satt det 2,5 tum (som är betydligt mindre) i bärbara datorer och 3,5 i stationära. När det gäller externa kan du använda vilken som till både bärbara och stationära datorer.
Förut var 2,5-tumsdiskar mycket långsammare (och det kanske de fortfarande är), men för mig spelar det ingen roll så länge som de ändå är tillräckligt snabba för det jag behöver.
frågan är ju vad för läs och skrivhastighet det är på disken oftast överstiger den mer än nätet ger ut.vad för ram har du i datorn är många nyckelroller som spelar in,oftast är inte disken boven i dramat,har en laptop här hemma jag streamar ifrån,har filmer och serier på hårddisken..en extern alltså fungerar utmärkt..men så fort jag kopplar upp den för online streaming så ballar den ur å buffrar vansinnigt..blir gråhårig av bara tanken..men är en gammal laptop från 2006 1gb ram å win7..men flyttar jag disken till min speldator så blir resultatet annorlunda..inga problem alls i både att streama film från nätet och samtidigt streama från hårddisken..har inga ssd utan gamla hederliga järnklumpar..ram har en väldigt stort inflytande hur allting kommer funka
#15 Okej, ja, det är en rätt gammal dator med win 7. Ram minns jag inte men kanske 8? Tror inte det var supermycket i alla fall.
Har bytt router nu också, preliminärt funkar det bättre att streama från den jag har.