Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 734 ggr
stry
0

SkypeIn

Någon som använder denna tjänst och kan dela med sig av erfarenheter lite? Verkar ju mkt lovande att betala 23 kr / månad för ett fast 08 alt. 031-nummer och att således helt kunna avsluta sitt fasta abonemang hemma. Dags att spackla igen telekontakthålet? =)

Vad jag mest undrar över är upplevd ljudkvalitet, störningar, nertid för systemet osv.

För den som undrar vad tusan jag pratar om, SkypeIn BETA

mans
0

Ja, nu börjar det bli spännande! Vi skulle kunna skaffa ett Houston-nummer här hemma och så skulle min frus familj och vänner bara kunna ringa dit istället för vårt sverigenummer. Skulle bli långt billigare för dem…

johan
0

Ringer man ändå via datorn, eller är det direkt till routern som gäller?

Mvh // Johan

stry
0

#0 Japp vet folk som kör den lösningen, Skype uppmanar till det dessutom. Så varför inte? Kostar ju knappt något och man spar in avgiften flera ggr om.

#1 Ännu finns inga externa telefoner som man kan köra via routern till Skype. Men vad jag hört så skall det vara på gång….. Förvisso har jag datorn på 24:7 men det vore skönt att kunna ha en routertelefon ändå.

Clas Ohlson har börjat saluföra telefoner som det står Skype-stöd på.

poike
0

Som Stry skriver, det kommer säkert snart fristående Skype-telefoner som inte kopplas till datorn. i dagsläget är nog det bästa alternativet att köpa en pda med wlan. Kanske är en något dyr lösning. Om man är utomlands en del så räknar man ju dock hem inköpet på några samtal.

johan
0

poike: Man kanske ska köpa en Qtek S100 som är liten PDA / stor telefon som har det mesta inkl Windows Mobile och wlan. Den får faktiskt plats i fickan som telefon, vilket jag inte riktigt tycker att ipaq och gänget gör.

Då får man gsm-telefon, bärbar mediaspelare, pda och fasttelefoni på en gång. :)

Mvh // Johan

modmaker
0

Ny Qtek på gång, N91, så tydligen ska vara strået vassare än S100. Har inte satt mig in i utseende eller spec än.

Edit: Måste varit Nokia de menade. Googlade och hittade bara en Nokiamodell på N91, dessutom låter inte N91 som en Qtek modellbeteckning.

johan
0

Det är Nokia. Nya Qtek tror jag heter 2020 eller något sådant. Såg dessutom att S100 inte har wlan, men det har den nya. Å andra sidan får jag för mig att den nya är större också.

Mvh // Johan

mans
0

En liten telefon som är kopplad direkt till routern låter ju som en strålande idé. Nån som har sett om några såna är på gång?

Robert
0

Nu har jag kört igång SkypIn och det fungerar perfekt hemma hos oss. Morsan ringde upp med vanlig telefon och hon nämnde att ljudet var lite konstigt men det hördes bra. Vi har vanliga högtalare och en mic ståendes på bordet.

Jag valde ett Stockholmsnummer och hon betalar nu vanlig lokal taxa när hon ringer även om vi bor i Finland.

Super!

Robban

johan
0

Man bör väl alltid ha headset när man pratar på det här sättet för att slippa rundgång.

Mvh // Johan

Robert
0

Det fungerar väldigt bra utan headset, som vi har det nu är det ingen rundgång alls.

poike
0

Standardrekommendationen är att använda headset eller annan pryl som har USB-kontakt, och som alltså inte kopplas till ljudkortet. Ljudkvaliteten brukar i nästan alla fall inte ens gå att jämföra. Med USB-kontakt är ljudkvaliteten suverän, som att sitta bredvid någon i ett tyst rum. Med audiokontakt till ljudkortet blir det nästan alltid en hejdundrans massa störljud.

En bonus med USB-kontakt är dessutom att man inte behöver ställa om ljudet eller byta kontakter när man ska prata.

stry
0

Tycker ljudkvaliten med Skype + USB headset slår fast telefoni, som ju i jmf. låter "burkigt". Känns som ett bredare och bättre ljud, eller hur man på fackspråk nu skulle beskriva det :)

Det enda som kan ske är något lagg då och då när man använder SkypeOut/In. Antar att det kan ha att göra med hård belastning eller nätstörning på Skypes egna servrar som samtalet då måste gå via för att ta sig in på fasta nätet.

poike
0

Många med nedsatt hörsel upplever en revolution med Skype. Hittills har de inte kunnat prata i telefon på ett avslappnat sätt då ljudet är så pass begränsat. Men att prata via Skype (till andra Skype-användare) öppnar upp en helt ny värld.

Det gäller självklart bara Skype till Skype. Blandar man in en vanlig telefon så sätter telefonennätet begränsningen.