Datorn iFokus

Datorn

Läst 218 ggr
[--------------------------]
0

Min eee Pc har ett irriterande litet problem

Ni kanske minns de här små pyttedatorerna man hade runt 2007, de hette eee PC och kom från Asus. Nu har jag tagit fram en jag haft i ett par år som jag haft undanstoppad för att skärmfärgerna blivit inverterade… Jag har dessvärre glömt mycket av hur man gör med inställningarna men nörden i mig vill ju gärna pilla lite med den… Sååå hur gör man när skärmen är inverterad på dessa? Nån som vet/minns?

Modell: Asus eeePC 900

0

En annan sak jag ser nu är att ljuset krånglar lite på den, hur löser man det om ljuset redan står på max då? :)

johan
2

Låter som du aktiverat någon inställning under Hjälpmedel eller Bildakärm.

Du säger inte vad det är för operativsystem, så det är ju svårt att vara mer specifik än så.

Mvh // Johan

0

#2: Den går på Windows just nu, men den hade Linux när vi köpte den, kan vara att den inte skakar tass med Windows kom jag på nu… Fast det känns inte som att det heller stämmer :/

PS: Den funkar bäst på Win7 eller Linux… Av samma årsmodell skulle jag tro, minns verkligen inte.

• Redigerat 2021-12-27 23:21 av [--------------------------]
0

Något sånt är det garanterat, men jag kommer inte på vad fanken vi har gjort förnåge med den alltså, säkert något ganska simpelt som kommer få en att känna sig dum när man kommer på vad det är, brukar ju vara så.

0

Uppdatering: Den är inverterad även efter systemåterställning och detta gäller alltså även "dosprompten" eller vad man kallar den svarta delen som kommer innan man fått igång själva datorn. Den är alltså vit med svart text och använder jag word är det svart med vit text. Går ju att hålla på med men är väldigt konstigt :O

johan
2

Då låter det nästan som det är någon inställning i BIOS. När man startar datorn brukar det stå vilken tangent man ska hålla ned för att starta det. T ex F2, F10 eller liknande.

Kastar bara ur mig saker jag hade testat, eftersom jag inte vet vad som kan ha hänt eller vad det är för dator.

Mvh // Johan

0

#6: Jajo, det låter logiskt om inte annat… Är inte så hemma med eee längre, var väl över 10 år sen jag hade en sist.

0

Vet att eePC är lite ovanliga anno 2022 men det är ju kul att se om den fungerar efter några år i en låda :3

0

Det här verkar vara någon sorts virus när jag tittar närmre på det. Hur gör man då för att ta bort eventuella sådana från en dator själv?

johan
1

Vad får dig att tro det? Det vanliga är ju att virus vill vara svåra att upptäcka. Att invertera skärmen skulle ju vara som att bryta sig in i ett hus och börja skrika ”hallå kolla på mig jag borde inte vara här” med megafon.

Låter som att din dator skulle må bra av en ren installation så att du får börja om från början.

Men, om datorn är gammal och var en netbook redan från början kanske det är värt att fråga sig om det är värt besväret.

Mvh // Johan

0

#10: Dock inte alltid, när jag gick i mellanstadiet hade en av datorerna där fått ett virus som bestod i en jäkla massa tecknade får som var över hela skärmen och störde. De sa i alla fall att det var ett virus.

Fast det är korkat, det kan jag hålla med dig om, men det förekommer tydligen :/

Det är mest för att jag vill veta hur saker hänger ihop faktiskt. Sedan är det ett spel som jag gillar på den, men det är #2 :)

0

Nu när jag tittat lite mer på det vet jag i alla fall med 99% säkerhet att det inte är något virus utan det rör sig troligen om att datorn egentligen är gjord för att köras med Linux Unbuntu, men någon har försökt mata in Windows XP, kanske är det så att den inte tyckte om det och tog illa upp? :D

johan
1

Linux är förmodligen bättre på en Netbook. Och Ubuntu får nog mer säkerhetsuppdateringar. Windows XP får ju inte det längre.

Mvh // Johan

0

#13: Tänker att jag testar framöver att lägga in Linux på den. Det kan vara så att det är därför saker inte vill göra som jag vill :D

Ah den har legat i en garderob sedan hmmm… Jaaa länge, så jag vore nästan förvånad om OS inte vore inaktuellt.

Vet du något om hur man byter till Linux igen?

johan
2

Om du har en annan dator bör du kunna förbereda en USB-sticka med installationen och sedan startar du netbooken från USB-stickan och gör installationen.

Gissar, men tror det är en rimlig gissning.

Mvh // Johan

0

#15: Kommer att sluta så troligen. Har en till någonstans, som jag tänkte ha som reservdelsdator till den här. Kort sagt, det här kommer att lösa sig bara jag kan ändra OS. Stort tack till dig, Johan för bra feedback