Köpa begagnad laptop?
Jag tänkte köpa en begagnad laptop vilket känns mest prisvärt men jag har ingen aning om vad jag skall titta efter?
Prisnivå upp till 4500:-
Ska ha den till diverse surf på sociala medier samt streama TV/film, med andra ord så får den gärna ha en stor skärm. Inga spel.
Behöver inte vara smidig/lätt, den ska mestadels stå hemma.
Jag har tittat på Blue City och Billig Teknik, att köpa från privatperson är inte aktuellt. Blir dock totalt förvirrad av olika prestanda mm.
Är en nyare dator automatiskt "bättre" än en lite äldre? Hur viktigt är märket? Är kända märken säkrare, i synnerhet som datorn helst ska hålla ett bra tag?
Hur många GB bör den (minst) ha och vad annat ska jag titta efter?
Vad skall jag undvika/se upp för?
Hilfe!!!
Om någon känner sig superengagerad så får ni jättegärna kolla utbudet på Blue City och Billig Teknik och se om ni hittar något vettigt som ni kan rekommendera?
I gott skick/nyskick.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
För det användningsområdet fungerar i princip vad som helst skulle jag säga.
Satsa på något med 14" eller 15" skärm. För laptops är större ofta billigare.
Märke spelar nog inte så stor roll, men HP, Asus, Dell gör alla bra laptops.
Diskutrymme spelar viss roll, men inte så mycket för vad du säger du ska använda datorn till. 250 GB och uppåt kommer vara bra.
Processor spelar viss roll, men för surf och video kommer du inte märka särskilt stor skillnad även om du tar en riktigt snabb processor. Kan ju vara bra att det går att uppdatera datorn till Windows 11. Det kanske du kan kolla med försäljaren att det verkligen går.
Störst roll spelar hur mycket RAM-minne den har. Du bör ha minst 8 GB. Mer är alltid bättre och mer framtidssäkrat.
Nyare är bättre vad gäller datorer. I princip så blir datorer aldrig billigare. Bästa datorn kostar alltid ungefär samma, sedan blir det äldre komponenter som blir billigare och billigare. Så vad som kostar 30 000 nytt idag, kanske kostar 10 000 kr om tre fyra år.
Mvh // Johan
Vill du se på film och så på laptopen skulle jag säga, förutom tipsen du fått ovan, satsa på 15 tums skärm minst. Gärna större, som 17 tex.
Nu är alla olika, självklart. Men jag tycker att en 14-tummare är för litet till allt egentligen. Så skulle jag se på film på en sån ofta skulle jag få krupp..
Minst i5 processor (om det nu är en Intel-processor. Inte viktigt) och sen gärna en 17" skärm om du ska se på film. Observera. Den laptoppen sitter man inte så bekvämt med i sängen då skärmen är ganska stor. Nåt mitt emellan kanske passar bättre, 15".
(Dottern min köpte en 17" laptop och gnällde lite över att den var så stor)
RAM: 8G. HDD/SSD: 256G eller större.
Win10 föreslås. Om den tar emot win11 eller inte är ur min synvinkel mindre viktigt.
Googlade lite snabbt: https://www.billigadatorer.se/barbara-datorer/hp-probook-440-g6-4802
Håller med om att 17” är väl stort. Då hade jag hellre satsar på en stationär dator med riktigt skärm.
Mvh // Johan
Tack för era hjälpsamma svar! 👍😀
Jag upptäckte att i vissa fall kan det löna sig med en "sämre" dator fast man uppgraderar tex RAM-minnet från tex 4 till 8 GB?
(På en del begagnade datorer fanns det som tillval.)
Men det går väl inte på alla - och hur vet man det? Innebär den här specifikationen att det inte går att uppgradera till mer än 4 GB?
Förresten, vad anser ni om Acer? Jag har dålig erfarenhet av dem men det kan ju vara ren otur.
Kanske rätta ordet är "äldre" istället för sämre. För vanliga användaren så kan några år äldre dator vara fullt gångbar. Den jag har är 8 år gammal men jag spelar inga tunga spel heller.
RAM-minnet betyder mycket. Som tidigare sades, 8G är nog faktiskt minimum vill jag mena. Är det 4G är det nåt tok på gång.
I anslutning till detta varnar jag för dessa billiga "klipp" som olika butikskedjor har. De kan sälja en ny laptop för typ 2000kr och den ser ju riktigt vettig ut - men - du kan åka och handla medan den startar upp. När du kommit hem och packat upp maten så är datorn äntligen klar med sin uppstart. När du då nöjd sätter dig och ska använda den inser du att den har börjat uppdatera operativsystemet och blir så seg så den inte går att använda. Alltså, akta er för billigt skit.
(Grannen har en sån dator och jag hjälper honom ibland…)
4GB ram är alldeles för lite om du vill köra Windows. Minst 8, helst 16 skulle jag ha.
Det är ju trist om man köper en dator och den känns trött och seg från dag 1.
Mvh // Johan
Återigen, tack för hjälpen!
Nu har jag köpt en begagnad HP Elitebook med 16GB ram och 14" skärm, den kommer nästa vecka så jag hoppas det blir bra! 👍😀
Min nuvarande är 14" så det funkar säkert även om den kunde varit större. Betydligt större utbud på 14.
HP:s serie Elitebook är bra grejer. Bra kvalité. Bra köp
#9: Det tror jag du blir nöjd med. Tillräckligt stor för att vara bekväm hemma. Tillräckligt liten för att kunna släpas på när man har behov av det.
Bra med 16 GB ram också. Ger längre hållbarhet.
Mvh // Johan
#10 och #11, tack! Ja, jag hoppas det blir bra, nu är den på väg! 👍
#12: Har du fått den? Provat?
#13: Japp, den kom i onsdags! 👍
(Heja Postnord, på spårningslänken stod det fortfarande att de fått elektronisk information om ett paket som skulle hämtas… 🙄)
Den verkar jättebra, jag är mer än nöjd. 👍😀 Enda "problemet" är att helt plötsligt försvinner massa tid när jag sitter och kollar film eller pysslar med andra datorrelaterade grejer! 😁
Återigen, tack för er hjälp!
Den som köper en begagnad dator brukar vanligtvis vara den stora vinnaren då det är extrema prisfall på en dator bara den har blivit något år gammal. Åtminstone om man bortser från de rena värstingdatorerna som alltid har lätt för att hitta en ny ägare.
Däremot ska du inte vara rädd för att köpa en dator från "privatägare". Det finns inte så mycket i en dator som kan gå sönder. Själv köper jag ofta datorer på "auktion" från [url=https://psauction.se/search/typ=elektronik_datorer]PS AUKTION[/url] som är ett auktionsföretag som auktionerar ut mängder med varor och produkter från företag som ex har gott i konkurs.
Du skriver att du kollar på film på datorn (laptopen). Kollar du på datorns skärm eller kopplar du datorn till din (stora) TV-skärm?
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#15: Jag har ingen TV(!) så jag kollar på datorns skärm. 👍🙂
#16: Då tycker jag du ska skaffa en tv. ;)
Även om du inte tittar på den så, så kan du ju koppla upp datorn mot den och få ännu större bild. :p
Eller varför inte koppla in en tv-spelskonsoll Eller se på Netflix Eller på någon playkanal med den. :D
Obs! Ta inte svaret allt för seriöst…
Hoppas du är riktigt nöjd fortsättningsvis med datorn, hur som helst. :)
#16: Får jag vara nyfiken och fråga varför du inte har en TV? TV-licensen är ju skrotad sedan några år tillbaka. Eller snarare, TV-licensen får du betala via skattsedeln idag oavsett om du har TV eller inte.
Datorn du köpt har HDMI-anslutning och tom 10 år gamla TV-skärmar har HDMI-ingång så du kan lätt köpa en gammal begagnad 40" LED-skärm för en tusenlapp.
Lätt som en plätt att streama TV-signalen från datorn till en TV-skärm!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Jag har faktiskt inte haft TV på många år och saknar det egentligen inte. (Men att övertyga KGB, dvs Radiotjänst i Kiruna, om att man inte har TV var mer eller mindre hopplöst! Jag fick uppge varför jag inte hade TV och till slut hota att anmäla dem för trakasserier innan de gav upp. Bra med en jurist i familjen ibland.)
Det är på senare tid jag har börjat kolla på filmer mm, visserligen kostar en TV inte så mycket men den tar trots allt plats även om den hänger på väggen.
Det funkar fint med datorn, då kan jag dessutom titta oavsett var i lägenheten jag befinner mig. 👍😀
#19: jo, tack, det minns jag att det var.
Orkade inte med deras kravbrev så slutade med att jag fick betala för en tv jag inte hade.
Kan nämnas att jag inte heller hade internet, så var rejält lack ett bra tag efter det.
#5:
Jag hade också dåliga erfarenheter med Acer. Min förrförra laptop var en Acer och min sambo och jag köpte samma dator. Jag minns inte riktigt vilket problem vi hade med båda datorerna, men vi lämnade först den ena till reparatur. Dom gjorde inget annat än en nyinstallation och allt som var sparat på datorn var borta. Sen uppträdde problemet på nytt och dom sa att det måste vara något problem att software och hardware inte passar ihop. Dom sa att det måste vara någonting som vi installerade, men vi installerade ju bara det nödvändigaste, t.ex. antivirusprogram, e-mejl program och sånt.
Våra nästa datorer var varsin HP. Redan efter ett par månader började fläkten att fräsa mer och mer. Efter 2 år blev den ena så het att den ofta stängde av sig. Båda datorerna blev så långsamma att de inte var användbara längre.
Nu har vi var sin Asus vivobook 17 sen 2 år. Båda datorerna har samma problem. När den går i standby vaknar den nte upp och man måste strypa ner den. Det händer inte alltid, men alltid när det händer fräser fläkten på högvarv. Båda datorerna fräser ofta som min HP. För ett par månader ville jag stänga locket och den bröt sönder. Nu är den ihopklistrad.
Nu vill vi köpa nya datorer, men vet inte vilka vi ska ta. En Apple eller Toshiba har vi inte råd med. Eftersom Windows 11 gör datorn långsammare är jag tveksam att 8 RAM GB räcker. Vi behöver varsin 17" dator med 16 RAM GB, men dom kostar över 800 euro.
Här finns en billigare, men den är för tillfället slutsåld:
och det är också en HP som vi hade dåliga erfarenheter med. Svårt att hitta en bra dator som inte kostar för mycket.
Har du hittat och köpt någon beg laptopp ännu?
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu