Google sökfunktion har blivit knäpp
Jag har för länge sedan gjort en inställning i Google att länkar jag klickar på i sökresultatet skall öppnas i ny flik. Nu vägrar Google att göra det. Jag letar och letar i Inställningar, men hittar inte funktionen. Håller på att bli galen!
#0: Tror det är olika beroende på vilken webbläsare man använder. I vissa av dem finns inte den funktionen och i vissa verkar det inte som den fungerar även om man ställer in det. 🥴
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag använder Chrome - det har fungerat i alla år det har funnits som val. Jag fattar ingenting.
Du kan också hålla ner antingen Ctrl eller shift när du klickar på länken så öppnas den i en annan flik eller ruta.
Om du inte hittar åt inställningarna någonstans så går det i alla fall den vägen också.
Jodå, och jag kan högerklicka och välja Öppna i ny flik, men nu är jag så van vid att bara klicka på länkar så jag glömmer och sen stänger jag hela söksidan istället för bara länken, och visst hittar jag den i Historik sedan, men ändå. Irriterande.
#4: Nu hittade jag inställningen!
Gör en googlesökning.
Klicka på kugghjulet uppe till höger (Inställningar). Det ska alltså vara det på själva webbsidan, inte under de tre prickarna.
Välj "Visa alla inställningar".
En bit ner i listan hittar du alternativet "Där resultaten öppnas". Bocka i "Öppna varje resultat i ett nytt fönster i webbläsaren". Funkar i både Chrome och Edge. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5: Tack men det är ibockat hela tiden. Och det handlar om att öppna i en ny flik, inte ett nytt fönster.
#6: När jag bockade i det så öppnades sidan i en ny flik, inte i nytt fönster. Kanske det har hakat upp sig på något sätt. Testa att bocka ur, starta om webbläsaren och bocka i igen.
- Redigerat 2022-02-05 11:53 av Carmarino
Sorry, har testat allt detta redan.
#8: Vilken webbläsare använder du?
Chrome
#10: Mysko. Det funkar för mig i Chrome.