Korrupta wordfiler
På senaste halvåret har jag 2 gånger råkat ut för wordfiler som blivit korrupta, d v s går inte att öppna. Förra gången fick jag konstruera om den efter en pdf. Nu har jag ett betydligt mer komplicerat dokument. Word säger att jag skall öppna i ett annat läge, men jag kan inte ens högerklicka på filen.
Måste jag börja om från börja igen?
Kan du öppna det om du först startar ett annat program (t.ex. notepad eller annat program för ordbehandling) och öppnar dokumentet därifrån genom Arkiv -> Öppna?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag provade i Libre Office - det hängde sig genast.
Det här hände aldrig förr. jag skyller på Office 365, förut köpte vi programmen och de gick att reparera. Nu har jag provat att reparera hela Office, men det hjälper inte.
Undrar hur många dokument som är skadade????
- Redigerat 2022-02-07 16:43 av Sindri
#2: Har du testat i en ren texteditor (typ Notepad)? Visserligen följer inte formateringarna med men om det funkar får du åtminstone tillbaka texten.
Har inte själv haft några problem med korrupta filer i Office 365 - peppar, peppar - så jag vet inte vad felet kan bero på.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är ett rätt avancerat dokument med bilder, pilar, textrutor mm. Själva texten är inte det viktigaste.
Skall kolla om jag har Note pad.
Förutsatt att du kör PC och Microsoft Windows så har du garanterat Notepad. Programmet har legat med i MS OS sedan mitten av 1980-talet.
Programfilen heter NOTEPAD.EXE fast på svenska heter den ANTECKNINGAR.
Den borde funka att öppna din wordfil meda förutsatt att den inte är totalt korrupt.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Borde den inte finnas bland appar på skrivbordet?
#6: Gå ner i sökfönstret längst ner i vänsterhörnet på skärmen och skriv "anteckningar" och klicka sedan igång programmet förutsatt att du kör svensk Windowsversion.
Alt att du högerklickar på Wordfilen och väljer "öppna med" och väljer Anteckningar.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-02-07 22:32 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Nope - filen är helt korrupt. Provade både i Anteckningar, Libre och Wordpad - alla program hänger sig.
Får göra om allt från början. Det förra dokumentet som kraschade var också med formatering - något där gör att de kraschar. 👿
#8: Har du öppnat filerna tidigare någon gång?
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Testa att "reparera" filen på en av de många "reparatörssidor" som finns online.
Skriv in "repair corrupt word files online" i Google och testa någon av de sidor som finns.
En av dom är: https://online.officerecovery.com/word/
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Tack, nu är det igång. Spännande!
Jo, jag jobbade med dokumentet under flera dagar, det är ritningar med anvisningar, så det är bilder, textrutor, streck och pilar.
Jag har det som tur var i pdf, men skulle göra en del ändringar och tillägg.
Funkar det inte så är jag inte helt lost i alla fall, det blir bara lite mer jobb.
- Redigerat 2022-02-08 09:17 av Sindri
Är det bara i office 365 den där buggen eller orsaken finns? Tänkte på om open office möjligen skulle vara mer stabilt…
Då skulle det fungera med Libre eller Wordpad eller nåt annat.
Nu har den stått still i ett par timmar på en tredjedel av processen, så det är nog kört.
#13: Hur stor är Word-filen?
4 005 kB
Den förra som hängde sig var på 35kB och jade tabuleringar samt två små textrutor så tror inte det var storleken.
- Redigerat 2022-02-09 13:55 av Sindri