CD skivorna går inte att öppna på datorn
Hej jag har några gamla spel på CD som jag spelade när jag var yngre. Jag hade velat öppna dem och se vad där fanns på dem men det funkar tydligen inte på de här datorerna som finns idag. De datorer jag testat på så står där i stort sätt att CD skivorna är för gamla. Kan man ändra det på något sätt så att det funkar eller kan man skicka dem till något företag som kan flytta det till nyare CD skivor?
Maddo
Går det inte att läsa skivorna och se vad som är på dom, eller går det inte att installera spelen?
Det är vanligt att gamla spel inte fungerar bra på nyare versioner av Windows.
Mvh // Johan
#0 Är det brända skivor? Är det en CD-ROM-spelare du försöker köra dom i? Vad har nya stationära datorer nu för tiden, är det Bluray som är standard nu eller är det DVD?
Vad var det för operativsystem som gällde när spelet kom och vad har du nu?
"I'm too old for this shit."
Man kan ju dock köra gamla spel genom att låta spelet tro att det är en äldre version utav Windows.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
#3: Jag tror jag försökte något liknande men det blev VÄLDIGT inzoomat 😂
Hur ska jag göra? Hur menar du att jag ska göra?
Maddo
#2: Det är skivor som jag har handlat i butik, alltså inte brända. Min dator hade ingen CD ingång när jag köpte den så fick köpa en CD ingång som man kopplar med USB. Antar att det är DVD 😬 Jag har Windows 10 på den här. Alltså min gamla dator var väldigt gammal så jag kommer inte ihåg men jag antar att det var windows 🤔
Maddo
#3: Kom precis på att när jag testade på det sättet som jag "lurade" skivorna så kommer jag ihåg att jag spelade i några minuter och sedan bara stängdes spelen.
Maddo
#1: Det är olika. Vissa går inte att installera och vissa går att öppna men stängs direkt.
Maddo
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom är verkligen inte gjorda för modern Windows.
Om du verkligen vill och orkar, är förmodligen det bästa att installera någon programvara för att köra en äldre version av Windows virtuellt, t ex med Virtual Box.
Om du minns vilken version av Windows som spelen faktiskt fungerade med så är det nog bäst att välja den, men videon jag länkar till installerar Windows 95. Processen kommer vara likvärdig för alla versioner och om du googlar kan du sannolikt hitta guider för Windows 98 eller XP också.
Du kan ju också se om spelen finns på Internet Archive. Då kan man ofta spela dom direkt i webbläsaren.
https://archive.org/details/internetarcade
Mvh // Johan
Vad heter spelen?
"I'm too old for this shit."
#8: Världens bästa hemsida!
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian