Datorn iFokus

Datorn

Läst 467 ggr
Sindri
0

Winamp Pro för att rippa CD-skivor

För många år sedan när jag digitaliserade mina cd-skivor köpte jag Winamp Pro.
Det var tyvärr på min gamla dator och programmet följde inte med till min nya. Jag har dock koden kvar och den borde väl gälla nu. Jag försöker hitta den och ladda ner, men Winamps egen sida är bara en färgglad bid med ett meddelande om att det kommer att bli så bra.
Sedan finns det bara sidor där man kan ladda ner gratis, men de verkar skumma allihop. De vill visa saker från sajter som slutar på .ru.
Någon som har något tips om hur jag skall göra för att kunna ladda ner det program som jag en gång köpt?
Behöver rippa lite skivor.

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Det där var ett lite rörigt inlägg som jag inte riktigt förstod vad du menar.

Du vill "digitalisera" CD? Men CDn är DIGITAL. Den går liksom inte att "digitalisera". Möjligtvis "kopiera" men det är en helt annan sak.
Vinyl, dvs gamla vinylskivor som har funnits sedan början av 1950-talet däremot kan man DIGITALISERA. Men då krävs lite utrustning bl a en högkvalitativ vinylskivspelare med tillhörande högkvalitativ pickup och nål. Samt en DAC (Digital Analog Converter) som man kör "baklänges" så att man kör in an analog signal och får ut en digital signal. Denna signal kör man sedan in i datorn med lämplig mjukvara. Ex Audacity. Till detta krävs naturligtvis och lämpliga kablar mellan vinylspelaren och DACen samt kablar mellan DACen och datorn.

Vad beträffar Winamp Pro gick den i graven 2013. Idag finns det betydligt bättre, snabbare och kraftfullare mjukvara än Winamp.

Vill du trots allt tanka ner senaste versionen av Winamp som är…

Winamp PRO 5.666 Build 3516 FULL

…så finns den på ThePirateBay. Winamp är ju ett gratisprogram så du kan med gott samvete ta ner senaste versionen på TPB.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

0

Om du syftar på att KOPIERA dina CD till datorn så testa…

Ashampoo® Burning Studio 22

…eller kolla in denna sida:

https://www.movavi.com/learning-portal/free-cd-burner.html

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Need the best free CD burner? Check this list of programs for your Windows PC and Mac, and also learn how to burn a CD in just a few clicks.
Sindri
0

Ja, förlåt, det lät rörigt - trött och frustrerad.
Såklart menade jag bara rippa till ett format som datorn kan spela upp. Jag har rippat nu i en gammal Winamp, inte kanske bästa kvalitén, men det duger så länge. Skall titta på dina tips till andra skivor.

Sindri
0

Nä det där blev skumt det med. Jag gick in på TPB och hittade Winamp Pro, tryckte på Ladda ned, men kom bara till en sida som ville ladda ner ett annat program. Jag försökte flera gånger och tryckte på olika knappar, men kom till samma sida.
Tror jag lägger ner.

Carmarino
0

Jag använder Windows Media Player. Tror den även finns i Windows 10, men kan kanske vara svår att hitta. Sök efter den på datorn och se om den dyker upp i träfflistan. Annars hittar du den här.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skaffa-windows-media-player-81718e0d-cfce-25b1-aee3-94596b658287

https://oppna.info/blogg/hur-man-rippar-cd-skivor-med-windows-media-player/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Läs om hur du hämtar Windows Media Player 12 för Windows 10, Windows 8.1 och Windows 7.
Sindri
0

Jag har WMP men den vill inte rippa, det bara krånglar, har kollat att den är uppdaterad, men det funkar med min gamla winamp.

Carmarino
0

#6: Brukar göra som det står i länken "Hur man rippar CD-skivor med Windows Media Player" och det brukar alltid fungera. Skumt att det inte fungerar för dig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittar inte den knappen. Så här ser min spelare ut

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den dyker inte upp förrän du sätter i en skiva. Min Media Player ser likadan ut som din när jag inte har en skiva i facket. När jag satt i en så ser den ut så här. Eftersom jag redan har rippat skivan så är "Rippa CD" gråmarkerat, men du bör kunna välja det. Rekommenderar dock att du först går in under Rippningsinställningar och kollar att inställningarna där är som du vill ha dem.

Sindri
0

Detta är mer än skumt. Rippningsknappen dök upp när jag förstorade rutan.
Men när jag trycker på Rippa CD så stängs hela spelaren?

Carmarino
0

Kolla att CDn inte är "skrivskyddad" på något sätt. Vet att bl.a. Per Gessle lade på något skydd på en av hans skivor, vilket gjorde att det inte gick att ens spela den på datorn, än mindre rippa den. Det stod information om det på skivan.

Testa att stänga ner spelaren och sätt sedan i CDn. Se om du kan välja att öppna någon låt i spelaren och se vad som händer. Har ett vagt minne av att jag någon gång råkade ut för att spelaren stängdes ner, men efter några försök så funkade det.

Sindri
0

Jag har testat säkert 10 gånger på olika sätt. Haft cd:n i, satt i den efteråt…….
Skivan är så gammal så jag är förvånad om den har skrivskydd. Det är likadant med ett gäng skivor jag köpte i höstas. Det går alldeles utmärkt att spela upp dem, men in te rippa.
Jag får rippa på min gamla Winamp, det som är trist då är att titlar och artister inte skrivs ut, det får man göra själv….
Tack för ditt tålamod i alla fall. 😁

Sindri
0

Det som händer är att WIndows Media Player stänger sig och så kommer Winamp upp av sig självt, det är som om den talar om för mig vad jag skall göra. 😊

Carmarino
0

#13: Då kanske det blir en "krock" dem emellan, eftersom du använt Winamp tidigare. Förmodligen står Winamp som standardprogram, men det borde ju gå att använda Mediaspelaren ändå kan man tycka.

0

OK, då förstår jag. Det är alltså kopiera CD till datorns hdd du är ute efter. Det är väldigt enkelt.

Jag kan klart rekommendera VLC Media Player som troligen är den bästa "rippern" för att överföra maskindoden dvs datafilen i WAV format (som ligger på CDn) till datorn. Om du sedan vill behålla dataformatet WAV eller om du vill konvertera formatet till det mer praktiska formatet FLAC är upp till dig själv.
En liten VARNING - VÄLJ INTE MP3. MP3 är ett "förstörande" format som komprimerar och "klipper" ljudet till väldigt små filer. Så vill de bevara CDns HÖGA LJUDKVALITET så välj FLAC. Alternativet är naturligtvis att låta musiken ligga kvar i WAV format.

Och här tankar du ner mjukvaran** VLC PLAYER (svenska)**
http://sv.wondershare.com/vlc/download-vlc-64-bit-smoothly.html

Här har du en guide hur du lätt och smidigt "rippar" CD till datorn.
http://sv.wondershare.com/vlc/rip-audio-cd-with-vlc.html

Vad beträffar TPB. Du behöver tanka ner ett torrentprogram för att tanka ner via TPB. Bäst är uTorrent som finns på:
https://www.utorrent.com/

Har du fler frågor så är det bara att "fråga på". :-)

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Artikeln berättar om hur man ladda ner VLC 64 bitars smidigt.
  • Redigerat 2022-02-20 16:35 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Sindri
0

#15: Men tack, VLC är jag ju bekant med sedan tidigare, som uppspelare av filmer.
Jag trodde mp3 var ett bra format, men där ser man.
Det viktiga är att man kan spela upp låtarna på datorn, platta och telefon. Samtidigt vill jag inte ha ett format som tar för mycket plats.
Nu måste jag acceptera det jag fick med mig den här gången, reser tidigt imorgon så har inte tid att rippa igen, men jag har massor med musik som jag vill ha på datorn istället för på plastskivor.
Tack snälla Öland och Carmarino för ert tålamod och all hjälp. Jag skall nog lära mig det här igen… 😊
Det är konstigt för 10-15 år sedan gjorde jag en massa såna här saker utan problem.

Carmarino
0

#16: Har rippat alla mina CD till mp3 i den högsta kvalitén som var möjlig. Det funkar utmärkt på datorn, mobilen och plattan. Så har man inte enormt höga krav på att det ska låta som i en koncertsal räcker mp3 gott. Då får man dessutom plats med fler låtar på mobilen.

Skulle man sedan tycka att det inte räcker kan man ju alltid rippa om låtarna. 😊

0

#17: Det är sant, det är inte så där extrem stor skillnad mellan 320kbps MP3 och originalfilformatet som ligger i WAV (Waveform Audio File Format).

Den största skillnaden mellan ex FLAC (Free Lossless Audio Codec) och MP3 är att har man musiken i FLAC så kan man återskapa en ny CD exakt på "bitten" och få en ny CD-master. Lägger man däremot musiken i MP3, och företrädelsesvis i 320 kbps (Kilobits Per Second) så kan man aldrig någonsin återskapa till originalformatet. Ljudet är "förstört/komprimerat" för gott.

Och visst, självklart är både WAV och FLAC filer mycket mycket större än komprimerad MP3. Men å andra sidan är ju hdd extremt billiga idag. Man kan ju köpa 1TB 3.5" hdd beg på Tradera för en hundring eller två. Och eftersom man får in ca 2.000 CD (eller 2.500 LP) på en 1TB hdd så är det ju ändå hyfsat överkomligt.

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Carmarino
0

#18: Fast om man ska lyssna på musiken på mobilen är nog inte FLAC bästa formatet. Tror dessutom inte att normalanvändaren har något större behov av att skapa en ny CD-master.

_Fisken
0

Jag använder Audacity. Den snor ljudet från ljudkortet (på nåt sätt). Anledningen till att jag använder Audocity är för jag vill ha vissa låtar från en stpr känd streamingtjänst till CD. Då funkar det programmet bra. Givetvis måste jag spela upp sångerna på datorn samtidigt som programmet kopierar ner på fil (MP3).

Sindri
0

Jag har faktisktanvänt Audacity, men det var också länge sedan. Kanske skall kolla in det igen. Hade faktiskt glömt bort det. Men måste man inte ta en låt i taget då? Och skrivs in allt själv?

_Fisken
0

#21: Jo, tyvärr. Den sparar bara musiken. Läser inte av några andra metadata och sparar låtarna snyggt i en lista. För min del spelar det ingen roll då jag kör CD-skivorna i bilen och givetvis bara sparat ner favoriterna (eller så sparar jag allt i en enda 73 min lång wavfil.

• Redigerat 2022-02-21 07:02 av _Fisken
0

#19: Jag äger inte ens en smartphone dvs mobiltelefon av nyare fabrikat så jag kan faktiskt inte uttala mig om varken det ena eller andra vad beträffar "mobilt" lyssnande. De råd jag ger när det gäller att kopiera över CD till datorns hårddisk eller konvertera (analoga) vinylskivor (LP) till digitalt format som går att streama från datorn till en HiFi-anläggning är i första hand avsedd för att spelas på en… just det - en HiFi-anläggning.

Dvs att man eftersträvar minimala förluster i ljudkvaliteten. Helst naturligtvis inga förluster över huvud taget.

Cheers…

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

0

#20: AUDACITY är troligen den bästa och mest avancerade **GRATIS ** inspelningsstudion (mjukvaran) som finns tillgänglig idag. Perfekt om man planerar att skicka en demo till ett skivbolag där man på olika kanaler har spelat in sång, gitarr, bas, trummor, piano, synth m fl och sedan justerat alla nivåerna till en 2-kanalig färdigmixad bra demo.

Däremot enl min åsikt lite väl avancerad bara för att kopiera över CD till datorns hdd. Men visst funkar det perfekt. Inget snack om det. Bara man inte börjar regla nivåerna på ljudet då dessa nivåer redan är satta av musikproducenten från början. Och vill du trots allt justera vissa nivåer så glöm inte att använda ett par riktiga "over ear hörlurar" så du verkligen kan kontrollera vad du justerar.

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

_Fisken
0

#24: Det var en del och ställa in på Linux…volymkontroller hit o dit.

0

#25: Däremot om du har vinylskivor som du vill digitalisera så är Audacity ett klockrent val. Vill minnas att det tom finns ett instickningsprogram till Audacity som på ett effektivt sätt tar bort knaster och antistatknäppar från vinylskivor.

Fast digitaliserar man vinylskivor så ska man väl verkligen satsa på FLAC format. Eller WAV om man planerar att bränna ut det på CD eftersom en vinylskiva återger ett mycket bredare frekvensomfång till skillnad från en CD som INTE KAN ÅTERGE HÖGRE FREKVENSER ÄN 22 KHZ. ALLT ÖVER 22 KHZ (i diskanten) är obenhörligen BORTKLIPPT PÅ CDn!!!

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Zpookey
2
  1. Ladda aldrig ner programvaror från TPB. Numera är där mer virus än något annat.
  2. Förr i tiden kunde man kringgå kopieringsskyddet på CD-skivor genom att helt enkelt hålla nere shift-knappen när man satte i skivan. Då autostartade inte boot-sektorn på skivan där kopieringsskyddet satt. Vet inte om det gäller nuförtiden.
  3. Om du har Mac kan du rippa skivor direkt i musikappen.
Carmarino
0

#27: Tack för tipset om att kringgå kopieringsskyddet. Det funkade utmärkt på Gessle-CDn från 2003. 👍

Sindri
0

#27: Wow! det låter underbart. Köpte flera CD-skivor just för att kunna ha musiken i datorn, men alla var skyddade. Jag vill ju bara slippa CD-spelaren.

Sindri
0

#24: Men vad har hänt med Audacity? Jag har använt det mycket när jag digitaliserat vinylskivor och kassettband, men borde jag avinstallera det nu?
https://www.securitynewspaper.com/2021/07/05/to-all-mac-users-uninstall-audacity-audio-editing-software-as-it-is-collecting-your-personal-data/

To all MAC users: Uninstall Audacity audio editing software as it is collecting your personal data - Data Security - Information Security Newspaper | Hacking News
Carmarino
0

#30: Lite klargörande information:

https://jamesmcallisteronline.com/is-audacity-safe/

Launching in 2000, the Audacity audio editor has been around for a very long time. Used by millions of people around the world, it remains the most popular free audio editing software to this day, from hobbyists producing their first pieces of audio to professionals who simply don't need anything else. Yet concerns about the safety of Audacity have recently come into question, prompting people to ask - is Audacity safe? Am I at risk by installing it on your computer? While recent decisions by the Audacity team have made this a reasonable concern, I'd like to address it more
Sindri
0

#31: Tack 👍