Hur vet man om en gratistjänst är riskfri?
Vi har säkert alla använt oss av gratisprogram till olika saker. En del är stora, har funnits länge och känns helt riskfria, att man kan donera till dem känns också bra, men då och då kommer tips om gratisappar och sajter som kan göra både det ena och det andra.
Nu såg jag senast en artikel i PC för alla om konverteringsprogram som verkar väldigt bra
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.761751/konvertera-video-bilder
Samtidigt är jag alltid rädd för att det är för bra för att vara sant.
Finns något sätt att kolla om program är riskfria innan man installerar?
#0: När det gäller gratisappar och sajter så litar jag rätt mycket på IDG:s rekommendationer och tester (PC för alla m.fl.). De brukar kolla noga att inget "skräp" följer med. Förvisso kan väl även de missa ibland, men vad jag vet har det inte hänt särskilt ofta - eller om det ens har hänt någon gång.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, man hoppas ju det. Efter det som hänt med The Pirate Bay och Audacity är jag lite mer ängslig.
#2: Fast med Audacity var det tydligen inte så allvarligt om jag förstod det rätt. Särskilt inte om man har en äldre version.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Ja, jag såg det i ditt svar i en annan tråd. Jag laddade ner min för nästan 10 år sedan så då kan jag känna mig rätt säker.
100 procent riskfritt kan man nog sällan vara säker på, men ganska trygg kan du antagligen vara om du följer tips från vänner, större publikationer och liknande. Det har hänt att även program från stora seriösa företag har innehållit skadlig kod därför att någon har lyckats komma åt källkoden innan den hamnar hos slutanvändare.
#4 Vad är det med the pirate bay? Audacity minns jag nåt om men kommer inte ihåg exakt
"I'm too old for this shit."
#6: Jag skulle ladda ned något därifrån, men det såg väldigt skumt ut och i en annan tråden skrev någon att det var så mycket virus där nuförtiden.
Det har varit något med Audacity i och med deras nya användarvillkor, men allt är tydligen rättat nu.
Följer tråden med intresse. 😎 Det är ju jättesvårt det där och man är ganska utelämnad när det kommer till kritan. HUR ska man kunna veta?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#8: Det är i princip omöjligt att veta tyvärr. Brukar förvisso inte ladda ner då många program, men om jag behöver göra det så väljer jag gärna sådana som tidningarna inom IDG rekommenderar och länkar till. Har hittills aldrig råkat ut för att det varit något problem med dem.
Hur är det med online-alternativ? Typ konvertera ett text-dokument till pdf och så? Då laddar man ju inte ner ett program som en .exe-fil som kan vara läskigt. Har tänkt att så länge man är noga och kollar så att det blir rätt filändelse så är det säkert 🤔
"I'm too old for this shit."
#10: Har testat ett par olika och det har inte varit några problem med dem. Vill minnas att jag hittade dem i PC för Alla. 🙂