Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 173 ggr
johan
4

Jag älskar USB-C!

image.png

Måste bara säga att jag tycker USB-C är så galet bra och gjort mitt skrivbord så mycket renare.

Jag använder regelbundet tre olika datorer.

• MacMini som är min helt privata och fungerar som media server
  • Macbook Pro primär jobbdator där programmering, möten, etc
  • Surface Laptop jobb-laptop med Windows (eftersom jag jobbar på Microsoft)

Till detta har jag en extern skärm och tangentbord och mus med tre bluetooth-mottagare. Jag har också en extern webbkamera och högtalare.

Vågar du gissa hur många strömsladdar jag använder?

Svar: 2

MacMini vill ha egen ström, skärmen vill ha egen ström. Från skärmen har jag en Thunderbolt 4-sladd som kan fungera för ström, bild, ljud och USB. Både Macbook Pro och Surface Laptop har USB-C och stöd för laddning via USB-C.

Så när jag pluggar in t ex min Mac är det en enda sladd och jag kan använda samma skärm, tangentbord, mus, kamera, högtalare. Samma sak om jag byter till Surface Laptop. Samma enda USB-C-sladd fixar allt.

Älskar hur enkelt och rent man kan ha det på skrivbordet.

Mvh // Johan

Carmarino
0

Använder Microsoft Macbook som arbetsdatorer? 🤔

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

Jag fattar ingenting men det ser snyggt ut på bilden 😉

/Maria

johan
2

#1: Nja. Det är min privata, men den är ansluten till Microsoft system så jag kommer åt allt jag behöver.

Datorn jag fått från Microsoft är en Surface.

Men det är ingen som hindrar mig från att använda vad jag vill. Och jag kan utan problem köra allt jag behöver på Mac.

Det är ett annat Microsoft nu än när Bill Gates och Steve Ballmer drev det.

Mvh // Johan

_Fisken
1

USB-C standarden är riktigt grym. Highspeedbuss och (om jag inte minns fel) laddströmmar upp till 20A.

Enda nackdelen; Känslig kontakt. En mek.lösning där kontakten är skyddad vore bra. Finns olika lösningar….en är att TILLÅTA att den bryts av rel. lätt. Då skyddas kontakten i datorn.

• Redigerat 2022-04-11 06:47 av _Fisken
Niklas
1

Jag vacklar mellan Apples Lightning och USB-C. Jag tycker de är ungefär lika bra på ungefär samma sätt. 🙂 Bland USB-kontaktaer är USB-C helt överlägsen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2

#5: Ja, dom fyller till stor del samma syfte, men det faktum att USB-C fungerar med fler typer av enheter och kan skicka både mer data och ström gör det överlägset i min mening.

Jag tycker det är så otroligt skönt att kunna ladda Mac, PC, Chromebook, iPad, hörlurar, powerbank, med mera, med samma kabel är så skönt. Och att dessutom samma kabel kan användas för att koppla mac, PC, Chromebook och iPad till extern skärm gör den ännu bättre.

Det enda jag inte gillar med USB-C är att det med samma kontakt finns så många olika standarder. T ex så är USB-C och Thunderbolt 4 samma kontakt, men du behöver en speciell Thunderbolt-kabel för att kunna skicka video snabbt nog för att ha till en bildskärm.

Mvh // Johan

Niklas
1

Jag har inte vare sig dator eller iPad med USB-C än så för mig har inte USB-C blivit så stort. Däremot föredrar jag det till allt annat. Jag köpte en trådlös laddare för mobil häromdagen och valde specifikt en med USB-C i stället för Mikro-USB.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

För mig har det blivit total standard senaste åren. Även bilen har USB-C.

Mobilen och AirPods laddas mest trådlöst med Qi-laddare. Även i bilen.

Mvh // Johan