Hjälp med att konverta mp3 till Audio-CD
Hej!
Har en stengammal CD-spelare (sån där portabel) som inte tar mp3 utan bara vanlig Audio (vad det nu är för format egentligen?).
Har försökt att bränna ner mp3-musik som Audio CD-format, men det verkar som jag måste konverta mp3 til Audio-Cd och SEN bränna, för det brusar bara när man lyssnar på skivan.
Har letat på Download.com utan att hitta rätt program (måste vara gratis). Kanske ni har några bra konverteringsförslag så skulle jag bli jätteglad!?
Det går bra att göra det i både Windows Media Player eller iTunes eller liknande program. i WMP trycker du på Bränn-fliken och sedan kan du dra och släppa låtar till bränn-spellistan. Sedan är det bara att bränna.
Mvh // Johan

vad använder du för något brännarprogram?
vanligt ljudcd-format är Wave och är helt okomprimerat färför så blir filerna mycket större…
Om du användder nero och gör en audio-cd så ska den konvertera om mp3-filerna till wave utan att du behöver göra något mer. Men om du har en gammal cd-spelare som inte klarar av att spela upp hembrända cdskivor så blir detlite krångligare.
för att äldre cd-spelare ska kunna spela upp skivorna så måste man lägga en ISRC kod brevid varje spår, det gör man i nero genom att högerklicka på varge spår för sig coh går in i egenskaper eller nått sånt o letar upp isrc. dr skriver du in:
SE för landet man är i, sen tre bokstäver som kan vara ens egna initialer, sen årtal 07, skivnr 01 (02 osv för framtida skivor) , spårnummer 001 på nästa låt ändrar du det till 002 osv
så om vi säger att jag heter tex anders sören dahlgren så skulle jag kunna göra en isrc kod som ser ut så här:
SEASD0701001
Lycka till!

Jag trodde "vanligt ljudcd-format" var cda, och inte wav..

Lite OT
Jag minns när jag brännde min första skiva från mp3. Det misslyckades flera gånger innan jag förstod att datorn inte hann att kovertera mp3-filerna lika snabbt som brännaren brännde fast jag brännde i 1x. Det var en Pentium 133MHz så det kanske inte var så konstigt. Lösningen blev att skapa en iso-fil och sedan bränna iso-filen till skiva :-)
Hej! Det är absolut möjligt att det är "hastighetsproblem", för ibland fungerar det att bränna och spela upp, ibland inte. Och att använda brända cd-skivor (cd-ljud, inte mp3) i bilstereon fungerar inte heller längre.