Skrivare vägrar skriva svart
Canon InkJet i865
Säkert minst 10 år gammal. Skriver alla färger utom svart, men på testutskriften bara cyan???
Finns nya svarta färgkassetter, de har färg, men nåt med själva överföringen till papperet?
Värt att undersöka? Knappast värt att laga.
Någon som har enkelt tips?
En ny kostar ju inte mycket, men surt med de nyköpta färgkassetterna…..
- Redigerat 2022-06-06 15:57 av Sindri
Har du testat att köra rengöringsfunktionen?
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-06 16:17 av Cojimar
Säger som Cojimar. Man kan ibland behöva köra rengöringen några gånger innan det blir återställt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det lät skumt och jag är ju ganska novis men igår när jag kollade InkClubs sida hade de lite tips på rengöring och liknande, det kanske kan vara till hjälp: https://www.inkclub.com/se/sv/Save_money_on_ink
💖🧡💛💚💙💜
Canon brukar ha patroner utan skrivarhuvud.
Tror det är det här som behöver göras:
Alla bläckstråleskrivare har rengöringsprogram, ta fram instruktionsboken och kolla upp vilka program som finns på din skrivare. Oftast finns det flera typer, enkel eller djuprengörande. Rengöringen kan behöva upprepas 2-3 gånger för att få full effekt, men prova att skriva ut en testsida mellan omgångarna för att kontrollera kvalitén.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-06-06 17:34 av Carmarino
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft en Canon i865, den bästa fotoskrivare jag haft.
Jag gjorde som i Youtube klippet några gånger.
Jag har testat med T-röd och vanligt varmt vatten (hett) och så köpte jag ISO propylalkohol på apoteket, dessa saker var för sig vid olika tillfällen.
Börja med varmt vatten det är ju billigt jag körde det i vattenkokaren, men jag har även testat med varmvatten från kranen.
Tror inte jag märkte någon skillnad på de olika sätten jag gjorde rent, utan det fungerade ungefär lika.
Vet inte om det är enkelt men inte särskilt svårt heller, och värt att testa tycker jag.
Har gjort det på alla Canonskrivare jag haft.
Men det fungerade inte i längden för problemet återkommer, så egentligen är det väl ett nytt skrivarhuvud som behövs.
Fast det är värt att prova tycker jag innan man köper en ny skrivare 🙂
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Har kört det, men jag testar gärna igen.
#5: Wow! Hoppades få något sånt tips. Sätter genast igång. 😊
Suck! Nu har jag "sköljt" skrivarhuvudet minst 20 gånger. Hur kan det finnas så mycket bläck i ett litet skrivarhuvud? Vattnet blev alldeles svart varje gång.
Så har det stått i vatten hela natten, vattnet var kolsvart, jag skäljde och ingen mer färg kom ut.
Men ändå funkar det inte.
Bara att kassera?
Ett skrivarhuvud kostar väl mer än en ny skrivare? 😰
Jaha, hittar ett för 785, skrivaren kostade nåt på 600. Aliexpress tar 250 + frakt, men det tar emot att använda dem.
En ny Pixma kostar 349:- hos Elgiganten nu.
Var finns logiken?
Varför finns inte "Händiga Hasse" som sitter och skriva isär grejer och sparat delar och fixar och pillar? Hade vi varit ett fattigare land hade han funnits och vi hade haft mycket mindre problem med avfall.
Vet någon vilken skrivare som är mest jämförlig med gamla i865an? Vill inte ha en kombo-apparat.
Fast….jag vet ju inte om det är fel på skrivarhuvudet, eller om det är kommunikationen…..
Ny skrivare - vad rekommenderar ni som gillar i865?
Anledningen till att bläckstråleskrivare är så billiga i inköp är att tillverkarna tar igen det på bläckpatronerna. Jag har valt att köpa en lite dyrare skrivare, där en omgång bläckbehållare kostar 800-900 kronor, men å andra sidan varar de i över ett år.
Rekommenderade min kompis att köpa en lite mindre variant (min är en fotoskrivare) som kostar 2500-3000 kronor i inköp. Han är väldigt nöjd med den. En omgång bläck kostar 436 kronor - om man köper dem en och en. Av någon anledning är paketet med alla fyra tre kronor dyrare. 🤔
- Redigerat 2022-06-07 11:53 av Carmarino
Problemet mid mig är att jag skriver ut så lite, den kan stå oanvänd i ett par månader ibland. Den gamla typen av skrivare hade ju beckat igen direkt, men den här har hållit i många år.
Så att köpa en dyrare skulle inte bli mer ekonomiskt för mig. Men nu när jag vet hur man gör med skrivarhuvudet så kanske jag skall ta bort färgpatroner och skrivarhuvud och tvätta det efter varje gång, och sedan förvara allt i plastpåse till nästa gång.
#12: Eller skriva ut en testsida någon gång i veckan kanske? 😊
Borta många veckor ibland….
#14: Det brukar funka att vänta några veckor också, men inte flera månader tror jag.
Har varit borta så länge förut och det har funkat, men, men, bara att inse fakta tyvärr.