Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2676 ggr
infa
2006-06-05 00:01
0

Open Office

Hej på er!

Jag jobbar inom kommunen och vi använder oss där av MS Office 97. Det fungerar bra men känns lite gammalt. IT-avdelningen på kommunen tycker att det blir dyrt att uppdatera till Office 2007 och funderar på att gå över till gratisprogrammet Open Office. Någon som vet något om det?

johan
2006-06-05 01:45
0

Har aldrig använt Open Office, men vet att de innehåller de flesta av de vanligaste funktionerna i Microsoft Office. Jag tror att Microsoft Office 97 funktionsmässigt är ganska jämförbart med Open Office, men Open Office kan inte alls mäta sig vad man kan göra med Microsoft Office 2007.

Open Office bör mest ses som en Ordbehandlare, ett Kalkylblad och ett Presentationsprogram, medan Microsoft Office är en platform för att arbeta tillsammans.

Det ligger något i att man får vad man betalar för, men samtidigt kanske man inte heller behöver allt man betalar för, så.. Vilket är bäst? Beror nog på vad man ska ha det till…

Jag skulle välja Microsoft Office 2003 eller 2007.

Mvh // Johan

Zpookey
2006-06-05 03:55
0

Passa på att uppgradera till office 2003 nästa gång ni uppdaterar datorerna…..idag kostar en OEM-version av Office 2003 small business edition c:a 2000:- och då finns där:
Microsoft Office Outlook 2003
Microsoft Office Word 2003
Microsoft Office Excel 2003
Microsoft Office PowerPoint 2003
Microsoft Office Publisher 2003
Microsoft Office Business Contact Manager 2003

Behöver ni MS-Access så får ni välja Office 2003 PRO…men det verkar ni inte behöva med tanke på att ni tittat på Open Office.

Behöver ni bara Outlook, Word och Excell så kan ni köpa Office 2003 basic OEM…den kostar 1500:-

Beroende på vilken version ni har av Office 97 så kan ni ju också bara köpa en uppgradering….kostar inte hutlöst.

infa
2006-06-05 10:20
0

Saken är den att kommunen har avtal med microsoft och det skulle kosta 500 per dator att uppdatera, eller mellan 150.000 och 200.000 för hela maskinparken. Det är den kostnaden som man tittar på och vill få bort. Jag har laddat ner open office och testat lite. mycket utav det vanliga man använder finns där men man hittar det under lite olika menyer. det tror jag kan skapa problem för de som inte är särskilt datorvana eller -intresserade.

johan
2006-06-05 11:30
0

Jag tror man jagar kostnad på fel ställe. Man ser bara licensen som en kostnad, men ni kommer ju få merkostnader på andra sätt istället.

• Det finns betydligt färre som kan göra mallar till Open Office och det finns sämre möjligheter
  • Det finns vad jag vet knapp några som håller utbildning i Open Office
  • Det finns betydligt färre böcker skrivna om Open Office
  • Det finns färre diskussionsgrupper och supportsajter om Open Office
  • Det kommer vara svårare att få extern support
  • Det kommer troligtvis bli kompatibilitetsproblem med dokument

Jag vet inte riktit vad Open Office har för klient för mail, kalender, kontakter och uppgifter? Finns det ens? Frågor man bör ställa sig är:

• Hur gör ni idag för att boka möten med varandra?
  • Använder ni delade kalendrar? Stöder Open Office det?
  • Vad har ni för dokumenthanteringssystem?
  • Hur kommer Open Office jobba tillsammans med det?
  • Vad behöver ni för möjligheter för att bättre digitalt jobba i grupp?
  • Använder ni mallar? Vad kostar det att bygga om dom?
  • Hur kan ni utnyttja XML i er organisation?
  • Hur lång tid kommer det ta innan användarna vänjer sig vid en helt ny programsvit?

Jag ser det som att skriva ett Word-dokument handar inte längre enbart om att ha datorn som skrivmaskin. Dokumentet har ett liv bortom bokstäverna.

Det finns ganska många undersökningar (gjorda av andra än Microsoft) som visar på att "gratis"-alternativ som Linux och Open Office blir dyrare om man ser till helheten, även om licenskostnaden verkar gratis. Linux är lång från gratis.

Mvh // Johan

johan
2006-06-05 11:33
0

Kan tillägga att jag själv jobbar just med utbildning och konsulting inom Office och vi har inte en enda kurs, ingen support eller skulle inte göra mallar till kunder med Open Office. Jag tror att många utbildningsföretag resonerar på samma sätt.

Det beror givetvis på att det inte finns några kunder för det. Med en kund med 200 000 användare så skulle man säkert tycka att det var värt att börja hålla sådana utbildningar, men iom att man saknar 10 år av erfarenhet inom den programvaran kommer ingen kunna hålla lika bra kurser som de kan med Microsoft Office.

Mvh // Johan

charlie
2006-06-05 12:43
0

Min syn på detta med Office produker, har jobbat på diverse produktföretag inklusive Microsoft och hur man använder Officeproduker är väldigt oromantiskt. Dvs en ordbehandlare är en ordbehandlare ett kalkylark är just ett kalkylark.

Anledningen till att alternativa produkter som Open Office och Thinkfree börjar ploppa upp är för att det idag är så enkelt att bygga en ordbehandlare och kalkylprogram att vilken Apa som helst kan göra det.

---

johan
2006-06-05 14:12
0

#6: Produkten blir ju därefter också när det är vilken apa som helst som gör den…

Jag köper helt och fullt att för dom flesta användare och i synnerhet hemanvändare så är hela Microsoft Office lite overkill och gratisvarianten Open Office kan fylla deras behov, men jag tycker det är fel att jämföra Open Office med Microsoft Office i form av bättre eller sämre och dyrt eller billigt.

För mig är det som att jämföra en Ford Focus med en BMW 740. Båda klassas som bilar och båda är jättebra att ta dig från punkt A till punkt B, men det är rätt stor skillnad i vilken utrustning som kommer med. Därför kan man inte säga att att forden är bättre eftersom den kostar en bråkdel av vad BMW:n kostar.

Mvh // Johan

charlie
2006-06-05 22:42
0

Det finns dock en rejäl nackdel med alltför mycket funktioner och flashigheter som, trots allt är basen i alla Office updateringar framförallt för stora organisationer och företag. Det är att de flesta företag har idag den infrastruktur som behövs för att versionshantera och dela med sig av dokumenten. Vad man mest av allt behöver är en ordbehandlare som inte förändrar sitt filformat och kan använda sig av Wordformatet.

---