Spara jättestor note-fil
Hej!
Jag börjar skriva dagbok på min mobil för två år sedan. Jag skrev på samsung notes och visste samtidigt att allt skulle försvinna om min mobil gick sönder eller något liknande hände. Nu har jag skrivit sjukt mycket och jag vill gärna spara det online så att jag har kvar det och kan läsa igenom det om tex tio år.
Jag har kopierat över texten till onenote och det ligger nu i en anteckning där. Jag märkte dock att det är lätt att råka radera en anteckning eller anteckningsbok (även om man har flera kopior), och det vill jag inte ska hända.
Hur sparar jag den här texten på bästa sätt för att ha kvar den inom en lång framtid?
Är onedrive bra till det?
Och finns det något annat sätt att spara texten på onedrive som är bättre, tex en word-fil?
Tacksam för hjälp, såna här grejer är fortfarande svårt att förstå.
Jag hade nog tyckte Word eller Google Docs hade varit mer passande än OneNote för detta ändamål. Tolkar det som att du mest skriver löpande text.
OneDrive eller Google Drive och liknande är bra till det ja. Då vet du att det finns kvar oavsett om din telefon/dator går sönder, blir stulen eller annan anledning där du inte längre kommer åt innehållet på just den enheten. Dessa tjänster tar också backup åt dig och dom brukar också spara historik över ändringar, så du kan gå tillbaka i tiden om det behövs. Även skönt att det är enkelt att kunna skriva och läsa från flera olika enheter om det behövs. T ex både från dator och telefon.
Nackdelen är kanske att risken att någon kommer åt dina personliga tankar ökar om det ligger online, än helt offline.
Mvh // Johan
Ok, tack förresten för att du tar dig tid att svara😃.
jag tänker att det viktigaste inte är att det behöver vara lättillgängligt och praktisk, utan snarare säkert och "hållbart" i längden. Alltså är det viktigaste att den sparas och finns kvar, inte att jag behöver fortsätta på just det dokumentet. Men är google drive eller google dokument bra då? Gissar att jag har kvar mitt google inlogg i framtiden också.
+är googlemailen kopplat till onedrive?
Förlåt för att det kan verka rörigt, och jag förstår inte helt själv. Har olika konton, mitt googlekonto är det enda som inte är kopplat till skolan eller mina föräldrar.
Om det går skulle jag också vilja kunna lägga in ljudfiler i samma dokument, men det är mindre viktigt.
OneDrive är Microsofts tjänst, så det är inte kopplat till din Google-mail eller Googles tjänster.
Typ samma sak, fast olika leverantörer.
Både OneDrive och Google Drive kan synka filer så att du även har dom lokalt på datorn. Det skulle göra att du kan komma åt dom även om internet är nere eller om helt plötsligt skulle Google lägga ner. Det är givetvis ett långsökt scenario, men inte otänkbart. Tänk på alla som la upp massor av innehåll på MySpace förr i tiden t ex, sedan la tjänsten ner. Inte så kul.
I Word kan du ha ljudfiler. Google Docs vet jag inte, men förmodligen. Men, det du alltid kan göra är att lägga ljudfilen som en fil på Google Drive/OneDrive och så har du en länk till den i dokumentet.
Mvh // Johan
#4 Okej, tack så hjärtligt mycket. Får se vad jag väljer då.
Texter skulle jag spara som rena textfiler. Ju enklare desto bättre resonerar jag. 🙂
Text är oslagbart, då man inte blir beroende av ett speciellt program.
Jag har massor av dokument sparade från mitten av 90-talet som är skapade i Microsoft Works (alltså inte Word). Det programmet finns inte längre.
Lyckligtvis har jag hittade konverterare online, men det är omständligt. Hade det vara rena text-filer har dom fungerat precis lika bra idag som 1994.
Mvh // Johan
Det mesta jag har skrivit de senaste tio åren startade som textfiler. Jag konverterar (vid behov) i samband med att det ska användas.
#8: Anteckningar/Notepad fungerar lika bra fortfarande, som det gjorde på 90-talet. 😊 Dessutom riskerar man inte att få med en massa skräptecken, som det ofta blir när man konverterar gamla dokument. Skriver själv också det mesta som textfiler, för som Niklas skriver så går det ju lätt att konvertera vid behov.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu fattar jag inte. Textfiler? Skriver på anteckningar nu men hur ska jag kunna spara det bara som text om det inte finns ett speciellt program? Om min mobil går sönder tex
#10: Samsung notes kan man synka till Samsung Cloud. Du kan också välja att spara som fil. Det finns ett antal olika varianter av filer att välja mellan; pdf, Word, Powerpoint, bildfil och textfil. Spara den i en lämplig mapp på mobilen, anslut mobilen till datorn och kopiera över filen dit.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I princip alla program kan läsa och spara filer som ren text.
Mvh // Johan
#12: Precis. Enklast är det dock ofta om man använder en textredigerare avsedd för just text för då behöver man inte göra något mer än skapa en ny fil, skriva och spara. Det kan bara bli textfiler.
Jag skriver ner speciella händelser, så det är lite som en dagbok. Är jag inte hemma gör jag anteckningar i mobilen och för sen över de till textdokument på datorn.
Inget av det är alltså sparat online, som du hade tankar på ursprungligen. Men lita inte helt på molnlagring för en dag kan det bli något ordentligt strul. Så vilken molntjänst du än väljer (om du fortsätter med molnlagring) rekommenderar jag att du även sparar det i en vanlig textfil utanför internet.
#0: samsung notes brukar jag skicka kopior av till min e-mail.
Men ska jag göra så då att jag sparar online (har inte hunnit fixa det ännu helt då skolan precis börjat) och så har jag kvar texten i notes? Då finns det även på på enheten bara. Om jag byter mobil kan jag på nått sätt föra tillbaka den till mobilen/enheten.
Svårt att förklara bra, börjar bli trött;)
#16: Om du byter till en annan Samsung-telefon så kan du synka den med den gamla. Då följer även innehållet i Notes med.
Det är ju alltid bra att ha kopior på texterna, så låt dem vara kvar i Notes också.
#17: förutsatt att inget händer med telefonen innan hen byter till en ny.
#18: Ja, det stämmer. Missade att skriva det.
Men hur menar ni med att spara som ren textfil? Hur sparar man den online utan något program?
Ni kanske redan svarade på det nu bara att jag inte fattar. . .
- Redigerat 2022-08-26 13:07 av IJWTBH
#20: Du kan inte spara den online utan ett program, men eftersom du nämnde Word-fil i din fråga så trodde vi du menade att du skulle kopiera upp en fil från datorn.
Som jag skrev i #11 så kan du synka Samsung notes till Samsung Cloud. Då behöver du inget särskilt program. Fast jag tror att om du råkar radera något i Samsung notes så uppdateras det vid synkningen så att du inte har den gamla texten kvar.
Vet inte riktigt hur det fungerar med One drive, men gissar att du där kopierar upp filer från datorn (eller kanske mobilen?). I så fall kan du göra som jag skriver i #11; spara dina Samsung notes till en fil och kopiera upp den till One drive.
#0: Om du har någon sorts dator också tycker jag du ska testa Resilio Sync. Installera det både i mobil och dator och dela en mapp mellan dem. Allt du lägger i mappen på ena enheten kommer att synkas automatiskt till den andra.
» File Sync Software - Sync Home | Resilio Sync
Det är gratis för privat bruk.
Om du råkar radera en fil för mycket kan du hitta den i en dold mapp på datorn och kopiera tillbaks den. Den försvinner permanent efter 30 dagar om du inte ändrar det till något annat.
» Så här delar du filer med dig själv och andra i släktforskningen | Proveniens iFokus
- Redigerat 2022-08-26 15:26 av Niklas