Windows laptop eller Chromebook?
Står i begrep att köpa ny laptop men blir lite förvirrad. Kan någon förklara vad skillnaden är på en crhomebook och windows laptop. Hur vet jag vad som är bäst för mig?
Vad som är bäst för dig går inte att svara på utan att du berättar vad du ska ha datorn till.
Men generellt kan man säga att en Chromebook är en väldigt enkel dator som enbart kan köra en webbläsare. Vissa kan köra Android-appar.
En Windows-laptop kan köra installerade program och göra mer saker.
Om du mest surfar, mailar, kollar youtube, Netflix och har lite videosamtal fungerar en Chromebook utmärkt.
Vill du installera avancerade program för redigering av bilder, film, musik eller spela spel är en Windows-laptop bättre.
Chromebooks kommer generellt ha lägre pris och mycket bättre batteritid.
Beror helt på vad du har för behov.
Mvh // Johan
#1: Tack för svar. Det är just att surfa, mail osv men även att samla mönster till olika projekt och recept osv. Så det är typ istället för papper och penna och pärm.
#2: Då tror jag en Chromebook kommer vara toppen och prisvärt. Bättre att börja billigt och byta upp sig vid behov, än att köpa dyrare och inse att det var onödigt.
Mvh // Johan
Jag måste lämna in en brasklapp. När man köper en Chromebook ska man vara medveten om att de har annan tangentbordsuppsättning. Ialla fall på de jag har.
Det finns inte backspace och delete, home, end etc. utan det krävs speciella kombinationer av tangenter för att få cursorn att flytta sig dit man vill.
Om JAG hade köpt laptop hade jag köpt en beg.dator som är ett par år gammal. Finns siter på nätet som har sådana.
#4: Det är nog unikt för din modell isf. Båda barnen har Chromebooks från skolan och dom har båda Backspace och Delete. Ser ut som vilket tangentbord som helst på en laptop.
Mvh // Johan
#5: Jaha! Tack för den informationen. Annars gillar jag C.book men har svårt för tangenterna. Tycker Google jobbat FÖR hårt att förändra användandet.
Då skulle jag rekommendera att kolla upp om dessa tangenter jag nämner verkligen finns innan köpet.
- Redigerat 2022-08-22 08:15 av _Fisken
Ja att trivas med tangentbordet är verkligen viktigt.
Mvh // Johan
#7: Jag köpte en mycket tidig Chromebook. Nyligen lanserad typ. De kanske har fattat att tangentbordslayouten var ett problem och gick tillbaka till standard?
#8: Inte helt insatt, men min uppfattning är att dom tidigaste var mer som en sämre Netbook (dom där mini-laptopsen som vara poppis innan iPad släpptes), men nu är det mer som en riktig laptop typ Macbook Air, fast att den kör ChromeOS.
Jag tror dom mina barn har kommer från HP och Acer (eller Asus). Inte säker dock.
Mvh // Johan
#0: Om du inte behöver Windows-appar är Chromebooks ett bättre val för alla.
Snabbare
säkrare
ett användargränssnitt som är tydligare
längre batteritid
miljontals Android-appar och många användbara webbappar och tillägg.
stödjer Linux-appar
Chrome OS kommer ihåg alla dina inställningar (appar, tillägg, bokmärken, lösenord osv.),
automatiska uppdateringar
Säkerhetskopiering i molnet för G Suite.
mer prisvärt.
- Redigerat 2022-10-10 17:11 av abouzayoussef
#10: Inte alla Chromebooks kan köra Android-appar dock. Och att den är snabbare än Windows, skulle jag säga är lite förenklat.
Men i stora drag håller jag med dig om fördelarna, speciellt om man vill hålla ned kostnaden.
Mycket nytta per krona.
Mvh // Johan