Tror min dator är hackad!!!! hjälp
Tjena!
jag gav min dator till en bekant så att han skulle fixa ett nytt operativsystem (windows). Det skulle gå fortfare än vad det gjorde sa min kompis men han som fixade min dator då, han kopierade över mina (windows nycklar?) till sin dator. behöver jag vara orolig? vad bör jag göra?. Jag märker att beter sig annorlunda och han har lite hjärnspöken dessutom och måste ha kontroll över allt som händer… (vi bor kollektivt några stycken).
Tack på förhand MvH Kingkong
- Redigerat 2022-08-27 19:41 av johan
”Windows-nycklar” tolkar jag som licensnyckel, alltså beviset på att du äger Windows.
Du kan ju alltid se till att sätta ett bra lösenord på ditt konto och se till att inga andra användare finns på datorn.
Aktivera BitLocker så kan du kryptera allt.
Mvh // Johan
Ja licensnyckel precis, han kopierade dem till sin egna dator. Jag är så okunnig om datorer så jag fattar ju ingenting om de han gjorde x).
Men så jag kan vara lugn då tror du?
Tack på förhand johan! :)
Gör datorn något som tyder på att den är hackad? Om din kompis installerat Windows åt dig och använt din nyckel tror jag inte han kan göra något med just själva nyckeln. Nyckeln är mer till för att bevisa att du äger ditt Windows och att du inte piratkopierat det.
Men, om han hade din dator och fixade med så kan han ju installerat andra grejer som skulle kunna vara problematiska.
Är ju svårt att veta. Att han beter sig annorlunda kan ha helt andra orsaker än att ha med din dator att göra. Och om du inte märker nåt med datorn (och det är kanske inte lätt om man inte vet vad man ska leta efter) så är det väl inte nåt att göra i nuläget.
"I'm too old for this shit."
Min fråga gäller copyrighttecken mobil Samsung Galaxy S5
Symbolen saknas på tangentbordet - hur gör man då ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2022-08-31 20:11 av beem