Vettig bläckstrålesktivare
Jag behöver tydligen köpa en ny färgskrivare. Till min fasa märker jag att de flesta har hela färgkassetter nu igen. Helt värdelöst.
Jag skriver ut väldigt sällan och lite, men behöver en i alla fall, och det skall vara bläckstråleskrivare (Är väl därför mitt skrivarhuvud beckat igen.)
Har letat och letat men inte hittat någon. Hoppas på hjälp här.
Den här har väl till exempel separata bläckpatroner.
» Epson Expression Home XP-4150 multifunktionsskrivare - Elgiganten
Den här är också rätt bra. Har för mig att min kompis köpte den här modellen. Den har bläckflaskor istället för patroner och de varar jättelänge.
Har själv en Ecotank-skrivare (annan modell dock) och en uppsättning flaskor varar ca ett år. De kostar dessutom inte mer än vanliga bläckpatroner som varar ett par månader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Tyvärr inte fotoskrivare.
#2: Den där tittade jag också på, men blev så osäker då den har flaskor man skall fylla på i kassetten. Flaskorna kan inte förvaras hur länge som helst, och som sagt, jag skriver ju ut så lite. Gillade verkligen min Canon i865, men den var väl för bra för att få finnas kvar…..
Undrarom man kan köpa nytt skrivarhuvud till min gamla?
Varför finns det inte kvar såna där FixarPelle som man kunde gå till med allt och få det lagat. Fanns inte reservdelar så gjorde dom.
#4: Har haft flaskorna i över ett år utan att det varit några problem. Bara man ser till att sätta på korken ordentligt så håller de.
De rymmer mer än vad som får plats i skrivaren, så man får fylla på resten senare. Jag förvarar dem stående i en låda när de varit öppnade. Är de oöppnade kan de ligga ner.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Det visste jag inte att du ville ha. 🙂
#5: Men kan man köpa flaskorna en och en? I butiken jag kollade på var det ett paket med alla färger.
#7: Ja, det går att köpa dem både en och en och i paket. Vet dock inte hur det är I affärerna, för jag köper alltid mina på nätet. Beställer direkt från Epson, för de är billigast.
Vet inte om just den modellen är fotoskrivare dock. Den jag har är det och den har fem olika bläckflaskor, men en fotoskrivare är betydligt dyrare.
Lite mer info om Ecotankskrivarna:
En sak som kanske inte så många vet är att om man är medlem i Club Clas, på Clas Ohlson, kan man panta sina tomma bläckpatroner där. (Tror det är samma med tonerkassetter.) Man får 10 kronor per patron och kan lösa in 10 stycken per månad. Bra rabatt om man brukar handla där.
Jag köpte en Epson Eco Tank 2720, och det är den sämsta skrivaren jag haft😒.
Har bara haft Canon bläckstråleskrivare innan, och Canon i865 är nog den bästa jag haft.
Fördelen med den här Eco Tank är ju att den är ekonomisk, men det är nog det enda.
Inte ens vanliga dokument blir bra, texten blir inte svart som jag vill ha den utan gråsvart. Och foto utskrifter ska vi inte tala om.
Så jag får antagligen köpa mig en annan skrivare för bilder.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#10: Det beror helt och hållet på vilken Eco Tank du har. Vissa är inte särskilt bra. Skrivaren min kompis köpte var en 2815 - på min rekommendation, efter att jag hade jämfört en massa olika skrivare och kollat recensioner. Han är väldigt nöjd med den.
https://www.epson.se/sv_SE/produkter/skrivare/inkjet/konsument/ecotank-et-2815/p/32298
#11 Den verkar vara ganska likt den skrivare jag har, både utseende och specifikationer. Hade jag aldrig haft någon skrivare tidigare kanske jag varit nöjd, men det är tveksamt om man ser hur dåliga foto utskrifterna blir.
https://www.epson.se/sv_SE/produkter/skrivare/inkjet/konsument/ecotank-et-2720/p/27258
#12: Ja, flera av dem liknar varandra, men de är ändå olika "under skalet". Den jag har är en fotoskrivare, men de mindre (och billigare modellerna) är nog inte helt inriktade på fotoutskrifter på samma sätt, även om flera av dem kan skriva ut hyfsade bilder. Har testat fotoutskrifter på kompisens skrivare (2815) och de blev väldigt bra. På min skrivare kan du inte se skillnad på fotoutskrifterna och de foton man beställer från fotofirmor.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698917/epson-et-7750--maffig-skrivare-med-extra-av-det-mesta
Det är ju en prisklass som inte alls är aktuell för mig. Är pensionär nu och det blir max 30 papper per år. Vi har en svartvit laserskrivare så den tar det mesta.
i865 kostade några hundralappar.
Ja din skrivare är nog i en helt annan klass en sådan skulle man ha, men jag behöver inte ha så stor som till A3.
Men det var ju minus på foton i testen.
Jag får beställa bilder numera, då kvalitén inte är alls i närheten av de jag fick med mina Canon skrivare. Sedan brukade jag skriva ut enstaka bilder åt kompisar, det slipper jag nu😂
Men jag får skylla mig själv att jag inte kollade upp mer om den, innan jag köpte den. Och att det inte är någon ”fotoskrivare” visste jag, men det har inte alla min Canon skrivare varit heller. Sedan att det inte finns något riktigt pappersfack på den, utan pappren är stående öppet bak på den. Något mer jag inte gillar är det inte går att göra dubbelsidiga utskrifter, utan att behöva flytta pappren för hand för att få utskriften på andra sidan. Men är det inget pappersfack på din heller?
Men jag blev lite fundersam direkt då jag packade upp den, för den kändes ju som en tom plastlåda när man jämförde tyngden med de tidigare skrivarna.
Får bara konstatera att det är den sämsta skrivare jag haft😕
- Redigerat 2022-09-14 09:45 av perk
#15: Har också gått på en del nitar med skrivare, så därför kollade jag upp mer noggrant när jag skulle köpa skrivare senast. Behöver egentligen inte A3 jag heller (det fanns en likadan modell med bara A4) men eftersom jag tyckte det kunde vara roligt att skriva ut lite större foton ibland, och det var kampanj på A3-skrivaren, så blev det den.
Fördelen med EcoTank är ju att färgen blir så mycket billigare. Har haft skrivare där bara två omgångar färgpatroner har kostat mer än skrivaren. 🤪
Men ska man bara skriva ut några foton då och då så tror jag det är bättre - och förmodligen billigare i längden - att beställa dem.
Gnisslar din skrivare när du skriver ut Carmarino?
Min har ett irriterande högt gnissel när jag gör utskrifter, det var inte från början utan började efter några månader. Undrar om det går att smörja den någonstans🤔
#17: Inte vad jag minns. Nu är det ett tag sedan jag skrev ut något, men jag kan inte minnas att jag reagerade för något gnissel. Visst låter den när den skriver ut, men inte mer än andra skrivare.