Använda "fel" laddare
Jaha, så har det hänt. På lång utlandsvistelse och maken har glömt laddaren till laptopen.
Om jag fattat allt rätt så kan han inte använda min ASUS-laddare där det står 19V 6,32A, (19x6,32=120,08W) för hans HP ZBook skall enligt deras hemsida ha en laddare som är märkt 19V och 7,7A (19x7,7= 150,15W).
Men kan vi köpa vilken laddare som helst som har samma värden, eller högre, som de hans dator skall ha? Det ser ut som om det finns en USB-C port också, kan man även köpa en sån laddare (som verkar bli standard snart)?
- Redigerat 2022-10-09 00:08 av Sindri
USB-C kommer vara smart nog att bara ge datorn det den behöver eller mindre.
Vad gäller era laddare tror jag det kommer fungera fint om det är samma kontakt. Enda skillnaden kommer bli att hans dator inte laddar lika snabbt och inte kan få samma Max-prestanda som med laddaren med högre effekt.
Hade möjligen varit värre om du använt hans laddare. Men det hade sannolikt gott det också.
Batterier vill ha olika effekt beroende på hur laddade dom är, så dom kommer variera effekten utifrån hur mycket som behövs.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-10-09 10:24 av johan
Alla datorer kan inte ladda via USB C. Ibland används dom enbart för data.
Mvh // Johan
#1: Men enligt det jag läste igår är det tvärtom. Man kan använda en nätadapter med högre W, men inte med lägre. Volt-talet måste dock vara detsamma.
Ja, jag tyckte det var märkligt med USB-C-kontakten, vi får nog ta reda på om den går inåt eller bara utåt.
Tack och lov för goda vänner - nu kommer det att lösa sig ändå om ett par dar. 😊
#3: Ok. Kan inte påstå att jag har någon djup kunskap om ämnet, men det verkar konstigt att högre effekt skulle vara bättre än lägre.
Men det kanske är så.
Mvh // Johan
Tro mig - jag tycker också det verkar konstigt, därför kollade jag på fler ställen.
https://www.itsajten.se/sida/Guide-Laddare-till-laptop
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/stromforsorjning/nataggregat-till-barbara-datorer
Tack.
Ytterligare ett skäl att välja Apple, som jag ser det. Där är det enda som händer om jag tar en laddare från en iPad till en maxad MacBook Pro att jag får sämre prestanda.
Mvh // Johan