Hjälp...min laptop gick söder...vad gör jag nu?
Hej!
Batteriet till min laptop slutade fungera för ett antal år sedan och sedan dess har jag kört den enbart med sladd vilket har fungerat fint…tills nu. Häromdagen ramlade det en liten (några mm stor) plastbit från dator, tror att den kommer i från själva "laddningsuttaaget/laddningsporten" på datorn.
Nu när jag sätter i sladden så syns lite blått ljus (som visar att sladden får någon slags kontakt) men datorn kan inte startas upp. Är det kört nu då eller går det att komma runt på något sätt/laga på något sätt?
Har massor med foton och dokument (och även typ ett ton "bokmärken") som jag skulle behöva kunna i alla fall ladda över till något annat; en hårddisk, ett USB-minne eller en ny dator. Det är en HP. Notebook 15-ay182no (köpt 2017 tror jag).
/Chinesecrestedlover
Backup är bra saker! Men krävs att man har innan datorn går sönder.. :)
Tråkigt för dig att datorn är trasig.
Om det inte går att laga datorn, så skulle jag rekommendera att du skaffar en sådan här dockningstation för hårddiskar. Den är perfekt för att kunna plocka ut din hårddisk från datorn som inte startar, sätta i dockan och ansluta dockan till en annan dator. Då kommer du se din gamla hårddisk som vilken USB-disk som helst och du får en möjlighet att kopiera dina bilder, dokument och bokmärken.
Den kan också helt och hållet klona en disk till en annan.
Det är nog inte osannolikt att t ex Elgiganten kan hjälpa dig med detta om du köper en ny dator från dom och betalar lite extra för att överföra data från gamla datorn.
Sedan skulle jag rekommendera att du använder någon Cloud-tjänst för lagring av dokument och bilder så du inte blir lika sårbar för att din dator går sönder, blir stulen, eller liknande. Google Drive, Microsoft OneDrive, Apple iCloud gör ungefär samma sak allihop. Du får viss mängd lagring gratis, men behöver kanske betala en slant varje månad om du har mycket data.
I Google Chrome eller Microsoft Edge eller Safari räcker det vanligtvis att vara inloggad med ditt konto för att bokmärken ska synkas till molnet.
Mvh // Johan
Vet att datorbutiken vid universitetet här i stan erbjuder "dataräddning" och även kollar på vad som är fel och om det går att laga så erbjuder dem lagning. Måste ju finnas på fler platser i sverige om man googlar 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕