SSD extern.......??
Eftersom jag känner mig okunnig på datorer tänkte jag höra med er som är kunniga. Funderar på om jag ska skaffa mig en SSD till min sega dator, kan jag ha den extern med operativsystemet på den. Eller måste den kopplas på moderkortet inne i datorn🤔
Tacksam för hjälp.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Går går, men deet är inget jag skulle våga göra själv. Mycket av hastigheten från SSD:n borde väl också gåp bort tänker jag?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nej, det är ingen bra idé. Du kommer tappa all nytta med SSD genom att överföringenshastigheten via USB är för dålig.
Skulle hellre satsa på att uppgradera din interna hårddisk till SSD och kanske utöka mängden minne i så fall.
Förmodligen skulle du märka stor skillnad om du skaffade mer minne, helst minst 16 GB om du kör Windows 10 eller senare, och installerade om Windows helt och hållet.
Mvh // Johan
Tackar för svaren får testa med mera minne till att börja med, kanske duger gott till mitt pensionärssurfande 🙂
Det vore bra att få reda på vad det är för dator dvs märke och modell samt typ av CPU, RAM, hdd osv.
Men rent allmänt att boota OS:et från en extern enhet, oavsett om det är en gammal snurrande mekanisk hdd eller en ny SSD disk via USB, oavsett om det är USB v2 eller USB v3 är - NO NO NO NO NO!
Om jag listar några uppskattningsbara uppstartningstider för att starta igång ex MS Win 10 Pro.
Via en vanlig 7200 varvs gammal mekanisk snurrande hdd > ca 5 - 10 sekunder
Via en nyare SSD-disk > ca max 3 sekunder
Via en extern SSD-disk körd via USB v2/3 > gissningsvis 5 minuter
Om du tycker datorn känns seg testa i första hand att ominstallera OS:et. I synnerhet om du kör MS Win 10. Dvs, gå först in på MS hemsida och tanka ner en helt komplett version av det operativsystem du har idag. Ja, Microsoft erbjuder ALLA som har "legala" versioner av Windows att GRATIS tanka ner en HELT NY VERSION av deras operativsystem.
Spara denna nedtankade version på ett USB-minne.
Sedan formaterar du den hdd som sitter i datorn dvs du raderar rubbet av allt som finns i datorn. Naturligtvis sparar du ner sådant som du vill bevara på antingen en extern hdd eller ett USB-minne.
Sedan är det bara att föra över hela den nedtankade "nya" versionen av OS:et från USB-minnet till din dators hdd och installera hela operativsystemet på nytt. Vilket tar ett par timmar eftersom även alla uppdateringar ska ominstalleras på nytt.
Detta är INTE SVÅRT men lite tidskrävande.
Anledningen varför det är bättre att ominstallera ett operativsystem är att Windows "slaskar" av sig massa filer som för varje dag, för varje vecka, för varje månad och för varje år gör datorn bara segare och långsammare.
De riktiga "spelproffsen" ominstallerar operativsystem en gång i månaden för att få snabbaste möjliga dator. :-)
MEN - det bästa är att plocka ur den befintliga hdd och sätta SSD-disken i datorn och installera OS:et på NYTT!
Lycka till! Har du några frågor så är det bara att fråga på!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-10-18 11:44 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Tackar för hjälpen.
Det här är väl lite om vad det är jag har.
HP All-in-One 24-f0xx
Intel(R) Pentium(R) Silver J5005 CPU @ 1.50GHz
RAM 8GB Kingston 2666MHz
Men hur hittar jag operativsystemet på Microsoft sidan?
Har formaterat om några gånger tidigare då den varit seg, men har för mig att jag har varit i Bios och något med recovery om jag minns rätt.
Vet att jag såg någonstans att det fanns ”något” som skulle hämtas till en USB-sticka, och sedan formatera. Givetvis hade jag inget minne med tillräckligt utrymme att ladda ned det, så då skaffade jag ett som skulle räcka till. Ja då nästa minnesproblem, i mitt huvud jag minns inte var jag såg det. Funderar på om det var på HP:s hemsida, men jag hittar det inte
Du kan installera om datorn utan att i förväg skapa installationsmedium.
I Windows 10 kan du i återställningar välja att rensa dator och radera allt innehåll. Då kommer Windows själv hämta rätt version inkl uppdateringar.
Minns inte exakt valen, men har för mig det var rätt intuitivt.
Mvh // Johan
#5: Det är ju i vart fall en quadcore (fyrkärning) processor du har i datorn men en klockfrekvens på 1.5GHz låter extremt långsamt men 8GB internminne (RAM) är helt ok. Inget som direkt påverkat uppstarten av operativsystemet. Ska du uppgradera datorn så satsa på en snabbare processor. Jag förutsätter att det är en stationär dator. Laptop kan däremot vara extremt knepigt att byta processor på då CPUn sitter lödd. Däremot är byte från gammal snurrande mekanisk hårddisk till SSD det klockrena valet.
Nedtankningslänk från Microsoft för att tanka ner en helt ny version av det operativsystem du har idag:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Den lilla fil du först tankar ner är en fil som testar att det verkligen är en legal version du har i datorn (åtminstone påstås den kolla detta) och sedan kollar vilken version du har av Win 10. Tyvärr påstås det att har du ex den enklare "Home-versionen" så kan du inte tanka ner den betydligt bättre "Pro-versionen".
Hela Windows installation tar väl ca 30GB hdd-utrymme men den delen du tankar ner INNAN du formaterar hdd är väl på ca 10GB om jag inte minns fel. Troligen mindre dvs runt 5GB. OBS! uppgifterna gäller Pro-versionen. Har aldrig själv haft någon annan version är den "professionella" versionen då den är avsevärt säkrare.
Största delen av Win 10 tankas ner under installationen!!!
Bilden visar vilken länk du ska klicka på för att starta filen för att MS ska se vilken version du har i datorn! Stoppa sedan USB-minnet i datorn och välj "spara på USB-enhet".
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-10-19 08:59 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Tack igen för svaren.
Hittade ett par filmer på Youtube, där det verkar vara samma eller nästan samma dator i alla fall där det görs ett byte.
Vet inte om det är att få OS:et på plats som är största problemet?
Och vilken processor jag ska köpa🤔
#8: Nu vet vi ju vad det sitter för processor i din maskin. Så då har du ju svaret rakt av.
Datortypen kom väl 2017 om jag inte minns fel. I din maskin sitter det en quadcore 1.5GHz CPU. Har datorn alltid varit lika långsam så är kanske en snabbare CPU ett bra alternativ. Snabbast möjliga till din dator är 2.8GHz om jag inte minns fel.
Har datorn däremot en gång i tiden när du köpte den varit mycket snabbare än vad den är idag så är det INTE processorn som är felet utan då är det operativsystemet som är orsaken. Processorn kan aldrig helt plötsligt "bli långsam" utan den är alltid "lika snabb". Och som jag nämnde förut - 8GB RAM (minne) är fullt tillräckligt förutsatt att du inte ska sätta igång och redigera video eller spela (avancerade) spel.
Ska du köpa ny (eller begagnad) processor så se bara till att du får rätt sockettyp!
CPU-Z är ett bra gratisprogram som ger ALL info om vad man har i sin dator rent hårdvarumässigt.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Ja datorn har varit betydligt snabbare tidigare, så jag ska testa med att installera om operativsystemet det har fungerat tidigare. Nu har jag köpt ett minne till så jag får väl sätta i det också.
Är är fotointresserad och använder Photoshop, så jag får nog ganska fort för mycket bilder i datorn. Nu förde jag över 162GB med bilder till en externhårddisk, och tycker efter det att den blivit lite piggare.
Kanske något snabbare i uppstarten också, men inte som innan jag installerade Win 11.
Windows 11 gillar mycket minne..
Tycker Apple är bättre på att få äldre datorer att fortfarande vara pigga trots nya versioner av macOS än Microsoft är med uppdateringar av Windows.
Mvh // Johan
#10: Jag har ingen erfarenhet eller kunskap av just den datormodellen du har trots att jag själv har flera stationära och laptops varav några är av märket HP. Men rent allmänt skulle jag nog råda dig att rikta in dig på…
- byte av lagringsmedium från mekanisk hdd till SSD
- byte av CPU till en något kraftfullare
- ominstallera OS:et
Rent praktisk - byta CPU kräver ju minst jobb. Det är ju bara att byta processorn. Byta hdd till SSD kräver ju samtidigt att du ominstallerar OS:et i datorn.
Tre av de bästa SSD-diskar som finns idag är…
- Samsung 980 Pro
- Samsung 970 Evo Plus
- Corsair MP400
…enl Techradar.com
Uppdatera gärna tråden så vi får reda på hur det går!
Btw, kör du MS Win 11? Jag trodde du körde MS Win 10! Win 11 kan göra en riktigt snabb dator riktigt rejält långsam. Själv kör jag fortfarande Win 10 Pro i samtliga mina dryga halvdussinet datorer. :-)
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Får tacka för alla tips igen.
Just nu är jag förvånad över hur mycket snabbare den blev, efter att jag fört över alla bilder till en externhårddisk.
Men jag ska i alla fall öppna ”skärmen” och se hur den ser ut inuti och sätta i minnet jag köpte.
Går det att köpa fel CPU är det olika ”fästen” och måste det vara Intel, så det är samma märke som det som sitter i? Är rädd för att köpa något som inte passar.
Ja det var ett jäkla misstag att installera Win 11.
#13: "Går det att köpa fel CPU är det olika ”fästen” och måste det vara Intel, så det är samma märke som det som sitter i? Är rädd för att köpa något som inte passar."
Det du kallar för fästen heter på dataspråk "socket" och det finns troligen hundratalet olika socketfästen och det MÅSTE VARA EXAKT det socketfäste du har på den processorn som sitter i din dator idag för att det ska fungera. Eller snarare - är det fel socketfäste går det helt enkelt inte att montera den.
Det finns bara två " stora" processortillverkare - Intel och AMD. Och det går INTE att sätta AMD processor på ett moderkort avsett för Intel processor!
Och du - glöm inte att sätta på dig ett antistatarmband (ESD-armband) när du mekar med datorn!!!
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Nu har jag orkat installerat om OS:et så jag fick Win 10 igen, och kikat in i datorn och satt i minnet jag köpte. Det var inte så besvärligt som jag trodde det skulle vara, med all plast som måste bändas upp.
Fick ett gammalt återkommande problem efter OS-installationen, att datorn inte hittade wifi. Nu kom det dock tillbaka, efter att det blev en uppdatering efter minnesinstallationen.
Undrar om det är nätverkskortet som det är fel på, men jag har en skrivare som fungerar trådlöst fast datorn inte hittar wifi. För det borde väl gå via nätverkskortet.
Nu är i alla fall datorn snabb till och med när jag mixtrar i Photoshop, där kan den ha varit lite seg tidigare.