Scanning and repairing drive (C)
Åkte bort några dagar och stängde därför av PC:n som vanligt. När jag vanligtvis startar upp den går det snabbt, ca 30 sek och så är Windows klart att använda. Denna gånger kommer detta upp på skärmen. Vad är detta och varför kommer detta upp? Kommer den att starta upp som vanligt efter 100 %?
Vänligen Peter
- Redigerat 2022-10-22 14:41 av svenne

Har Windows 8.1 och datorn är ca 7 år gammal och har alltid funkat klockrent.
En bra start är nog att inte publicera folks personnummer på nätet..
Är den fast vid 7 %, eller fortsätter den som till 100 % och sedan fungerar som vanligt?
Mvh // Johan

Hej Johan och tack för påpekandet, har redigerat bilden nu. Den fortsätter och är nu uppe i 30 %. Får väl se vad som händer vid 100%. Det vore jobbigt om det blir så här varje gång framöver … det är inte så ofta jag stänger av den utan brukar mest försätta den i strömsparläge så det är väl ett bra tag sedan drn var helt avslagen.
Mvh
Peter
- Redigerat 2022-10-22 14:47 av svenne
Precis sådär höll min dator (Asus) på för ett år sedan, höll på att bli tokig. Det kom inte varje gång jag satte på den från början.
Som tur är har jag datakunniga söner, så det slutade med att de bytte hårddisken på den. Min var också ca 7 år gammal när det började.
Låt den gå klart till 100%, se sedan till att du säkerhetskopierar hårddisken och om den håller på sådär fler gånger är det dags att byta.

#4: Sindri , tack för svaret.
Nu har den gått färdigt till 100 %, krävde en omstart för att komma igång och nu funkar det igen. Får göra färska backuper så jag har om den börjar konstra igen, kanske dags att se sig om efter något nytt.😉
En ny hårddisk kostade kring 2', då fick jag 2TB, jag tyckte det var värt, gillar min dator. Passade på att byta batteri också eftersom det inte laddade längre.
Scanning and REPAIRING drive C låter ju märkligt. Det verkar ju som om OS:et har upptäckt ett fel på C-disken. Kör du mekanisk hdd eller SSD? Vilket OS har du installerat i datorn?
Sektorfel kan ju uppträda på diskarna, oavsett om det är gammal mekanisk hdd eller ny SSD, men det brukar inte vara några större problem såvida inte sektorfelen ökar dramatiskt.
Testa gärna disken i Crystal Disk Info https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ som är ett superbt mycket enkelt GRATIS-program för både mekaniska och SSD diskar.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-10-22 16:20 av Öland 4ever (oland4ever.com)

Mekanisk hdd eller SDD? Ingen aning, det är det original som satt i när jag köpte den. Det programmet du länkar till, är det något som kan söka av vad det är för eventuellt fel?
#8: Är datorn 7 år gammal så är det väl med största sannolikhet gammal mekanisk snurrande hdd. De nya SSD diskarna är uppbyggda som ett USB-minne, dvs INGA rörliga delar.
Datorn har ju en tillverkare, typ "HP" eller "Apple" och en modellbeteckning. Med hjälp av dessa uppgifter kan du få fram all data om din dator dvs vad som finns "inne i" datorn typ moderkort (tillverkare), processor (CPU), CPU hastighet, lagringsmedium typ hårddisk, internminne i mängd och tillverkare, grafikkort (tillverkare) samt minnesmängd på detta osv osv osv.
Detta kan du få fram genom att göra en sökning på nätet. Eller leta upp fakturan/kvittot om du har det kvar. Eller tanka ner en (gratis) mjukvara som ger dig all denna info: CPU-Z från https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Ja, Crystal Disk Info (enl länk ovan i mitt tidigare inlägg) ger dig ALL INFO om din hårddisk status och hur den mår!!! IN I MINSTA LILLA DETALJ!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2022-10-23 11:12 av Öland 4ever (oland4ever.com)

Öland4ever,
Tack för bra info!
#6: Jag skulle rekommendera en extern hårddisk så att det alltid finns minst en kopia av viktiga filer om något händer. Man kan få 5 TB för under 1.500 kronor.
För att skanna QR kod med mobilen behöver man en app. Vilken i så fall ?
Har Android Samsung.
Frågar här för mobiler och Android i fokus är inte aktiva.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ibland går det att skanna med kameran för att sedan komma vidare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nästan alla mobiler från senaste åren kan skanna med vanliga kamera-appen. Annars kan du använda Cloud QR Scanner. Den är garanterat fri från reklam och tracking. Jag vet det eftersom jag gjort den.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-10-27 08:55 av johan
Gå in på din Google Playbutik eller Samsung store och sök efter QR-scanner. Du kommer att hitta flera gratisalternativ, välj den som har bäst omdömen. Min heter bara QR scanner.