System/System CPU 100% WinXP Home
Helt plötsligt blev datorn seeeeeg och knepig.
Aktivitetshanteraren visar att system använder nästan 100% av CPU.
Och inte fungerar systemåterställning heller.
Någon som har tips på felsökning?
Händer detta alltid?
Start-->kör
Skriv msconfig och tryck sedan enter
Klicka på fliken autostart och kolla vad som kör igång vid uppstart.
Många har alldeles för många saker som körs när man startar datorn.
Jag skriver några som definitivt inte behöver startas vid uppstart.
Quicktime
Realplayer
Winzip
Winamp agent
MSN (ska definitivt inte stå att den startar automatiskt)
Vad har du för antivirusprogram?
Du kanske har virus eller trojaner i datorn?
Har du panda antivirus så har du med all sannolikhet blivit smittad.
Det är inte så att du har 2 antivirusprogram installerade?
I så fall har du antagligen problemet där eftersom att man absolut INTE ska ha 2 AV installerade samtidigt…man avinstallerar ALLTID det ena innan man installerar det andra.
Läs denna tråden ang antivirusprogram
Har du testat att starta datorn i felsäkert läge? Funkar det i så fall lika illa?
Gär det inte att göra systemåterställning genom att trycka F8 vid uppstart heller?
Ge oss lite fler ledtrådar så blir det lättare att hjälpa dig.
#1: Måste ifrågasätta en sak: Varför inte MSN Messenger? Jag har alltid den igång och har aldrig några problem med permanent hög CPU-belastning.
Mvh // Johan

Tack för tipsen som skall betas av. Håller på och kopierar lite filer till hårddisk2 utifall att en ominstallation av Windows blir aktuellt.
Använder i problemdatorn AVG virusprogram som av någon anledning inte nämns i antivirusprogramtråden (är det så dåligt!?). Tur att man har 2 datorer on-line. I denna har jag F-Secure.
Håll tummarna!
Man ska ALDRIG låta MSN starta automatiskt eller tillåta att den loggar in automatiskt då det är väldigt lätt för en del virus att utnyttja det. Och det är jättelätt att plocka ut lösenordet ur messenger om man har bockat för att den ska spara lösenordet.

Hej igen!
Jag har försökt att återinstallera WinXP Home från CD men det vill sig inte.
Jag bootar från CD och får upp Installation XP samt ser att en massa drivrutiner laddas in. När det är klart hänger sig cursorn och det händer inget mera. Alltså ingen skärmbild med inmatning av serienummer eller val av installationsalternativ. Mitt önskemål är ju att börja från scratch, devs formattera om C: och påbörja den långa processen att återinstallera XP.
Alla tips mottages tacksamt - gärna steg-för-steg så att jag kan se var jag gjort fel (och det har jag tydligen)
#5: Låter ju nästan som något hårdvarufel, t ex minnen eller gratikkort.
Mvh // Johan

Tipset om "hårdvarufel" gjorde att jag plockade ur en USB-enhet (scanner) som tydligen hamnat i fel USB-uttag. Nu fungerar allt igen och jag har gjort en behövlig rensning på C:
Slutet - gott