Datorn iFokus

Datorn

Läst 86 ggr
Sabah
0

Uppdatering som krånglar?

Skulle stänga av datorn vid 13,30, fick alternativet "Uppdatera och stäng av" så jag klickade på det och lämnade datorn och nu när jag tittade till den står den och "snurrar" på läget "Förbereder Windows stäng inte av datorn".. 🤔 Har den hängt sig? Vad gör jag nu?

💖🧡💛💚💙💜

johan
2

Jag skulle ge det en stund till.

Om det ändå verkar som att den är hängd, så håll in Power-knappen i minst 8 sekunder så kan du tvinga avstängning.

Mvh // Johan

Sabah
0

#1: Okej, jag ger den en stund till då! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
1

Den gick vidare i processen för en stund sedan. Tack för rådet! 🙂

Den jobbar fortfarande , men den byter meddelande emellanåt, så det måste vara någon större uppdatering.

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
2

Det är ett gissel när utvecklare inte tydligt visar att datorer jobbar fastän de ser helt overksamma ut. Jag vet inte hur många gånger det har fått mig att bryta processer som jag inte visste pågick. Man kan ju inte veta att det är rimligt att vänta mer än tio sekunder när inget ser ut att hända och ännu värre är det när den står en halvtimme eller mer.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
1

#4: Nä, det är väldigt lätt hänt att man avbryter när det inte ser ut att hända nåt, har man en lite äldre dator kan man ju tro att den inte har kapacitet att genomföra uppdateringen.

💖🧡💛💚💙💜

johan
2

Och ännu knepigare har det blivit nu med SSD-diskar som man inte hör att dom jobbar eller inte. Gamla mekaniska diskar kunde man ju lyssna på för att avgöra den saken.

Mvh // Johan

Sabah
0

#6: Okej, då hjälper det inte ens att man är datakunnig, förstår jag! 😕 (själv kan jag inget om datorer, bara använda den till det jag behöver den till)

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
1

#5, #6: Exakt!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning