Vad är fel med datorn?
Under ganska lång tid har det i perioder knarrat och låtit ganska mycket i själva datorlådan (hårddisken kanske?)
Men sen har det plötsligt tystnat igen och varit bra i perioder.
Men nu är det riktigt illa. Den går inte att starta ö.h.t Det blir svart skärm med text IPV4 och IPV6 som det växlar mellan.
EN enda gång har jag lyckats komma förbi denna svarta skärm och kommit till en blå skärm, där det står som på fotot jag skickar med…
Kort därefter stängde datorn ner själv. Jag hann inte hålla in någon knapp.
Och nu när jag startar den flera gånger kommer jag bara till den svarta skärmen med IPV4 IPV6
Behöver man byta hårddisk eller vet någon vad man kan prova med?
hej, ja förmodligen har hårddisken pajat eftersom du säger att det låtit konstigt senaste tiden.. datorn verkar inte kunna starta upp på hårddisken om jag tolkar dina screenshots rätt. tyvärr verkar det så…
Det kanske går att starta ett diskvertyg och reparera disken, eventuellt genom att trycka F8 som föreslås i bilden och boota från exempelvis ett USB-minne med diskverktyg på.
#2 Sorry för min okunnighet, men vad är ett diskverktyg?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för svar. Men den verkar körd. Funkade inte vad man än tryckte, F1, F8 esc,deliete, shift… Testat allt😒
Hårddisken är plockad ut nu, ska försöka få tag i en annan att testa med.
Det Niklas menar är att du kan ladda ner ett program (diskverktyg och lägga det på ett USD som datorn ska starta upp på utan att Windows startar. Programmet kör då direkt en kontroll och eventuellt kan reparera vissa fel på disken.. om det inte är ett fysiskt fel på den, då år det inte…
#5 Tack! Jag har nämligen också fått något krångel och det vore ju fantastiskt om man lyckas ordna det!
#6: Vad för typ av krångel har du med datorn? Kanske kan hjälpa dig och ge dig tips
#7 Tack! Just nu har den "kommit till sig" igen, som tur är, och funkar som den ska!
#8: Tur det. Om du inte redan har gjort det, skaffa minst en extern hårddisk eller några USB-minnen och gör kopior av dina viktigaste filer på dem. Det är bara en tidsfråga innan disken slutar fungera.
#9 Tack, det ska jag göra! Jag bävar för vad som kan hända …
Har nu satt i en ny SSD-hårddisk och datorn är som ny. Snabb och tyst😁
Härligt! 🙂