Verktyg för att bygga hemsida
Eller vad det kan heta. Jag kan inte html eller css eller sånt så jag skulle vilja ha något verktyg så att säga som jag kan modifiera. Har använt wordpress tidigare, det kanske funkar för det jag vill göra, men vet inte. Man kan ju filtrera teman men vet inte riktigt vad allt heter.
Tittade lite på squarespace men i alla fall i testversionen så allt väldigt likadant ut. Skulle vilja kunna få lite personlighet på min hemsida utan att kunna koda 😊
Tips?
"I'm too old for this shit."
Testa Weebly kanske?
#1 Hm, kanske. Verkar vara samma företag som Squarespace.
Undrar om det är lättare att lära sig göra ett wordpress-tema eller bygga helt från grunden om man nu skulle försöka lära sig det.
Att göra egna Wordpress-teman är inte helt enkelt. Jag tror nästan det är enklare att lära sig göra själv från grunden då. Däremot finns det ett enormt utbud av färdiga teman till Wordpress så de flesta kan säkert hitta flera som passar.
Vad ska hemsidan användas till?
#3 Tänker att jag vill ha en statisk förstasida i alla fall där det är länkar till olika kategorier. Varje kategori är som en egen blogg antar jag men jag vill inte att de ska vara exakt likdant utformade för det. Vill kunna färgkoda dom.
#3 Har försökt lära mig till och från men det var ett tag sen sist. Höll på lite i Microsoft frontpage och nåt som hette webweaver (kanske? Nåt med weaver) vad använder man nu för tiden om man ska göra från grunden.
Lutar nog åt wordpress, det låter ändå som om det skulle ge mest möjligheter.
Ja, Wordpress är nog det som enklast tar dig dit du vill. Därmed inte sagt att det blir enkelt hela vägen. Du kommer snabbt igång, men ju mer specifika önskemål du har, desto längre tid kommer det att ta.
Proffsen har väl tidigare använt Adobe Dreamweaver. Ett mycket kompetent program som de flesta rankar som en 10-poängare. Men som kostade en slant. Nu har Adobe slutat med Dreamweaver och idag ingår det i det kompletta "Creative Cloud" som bl a innehåller (världens bästa) bildbehandlingsprogram (Photoshop) samt massa andra program för grafisk formgivning. Men vad jag vet säljs inte CC utan man abonnerar på det månadsvis.
Fördelen är att sedan några år tillbaka har därför Adobe släppt gamla Dreanweaver gratis dvs man kan tanka ner det för gratis användning. Tanken från Adobes sida är väl att locka kunder/användare att börja abonnera på hela Adobe Creative Cloud paketet.
Annars är väl det enklaste, förutsatt att du bara ska göra en väldigt supersimpel sida, att du knackar HTML-koden själv. Du kan gå in på mina länkar nedan och sedan lägga musen på skärmen och högerklicka och välja "VISA KÄLLKOD" så ser du hur HTML-koden är uppbyggd. Men som sagt, mina sidor är extremt simpla och fyller bara den funktion de är avsedda för.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#6 Tack för svar, jo WordPress har ju en ganska hög inlärningskurva.
#7 Dreamweaver hette det ju! Tack för svar, jag vet inte om det jag behöver är avancerat och göra själv från grunden, men lutar åt att testa WordPress.
Undrar om det finns nåt sätt att testa WordPress, kanske offline, utan att ha en sida? Får undersöka detta.
#8: Om du har en dator att installera en webbserver på (nästan vilken som helst) kan du installera Wordpress på den.
Annars kan jag ordna en tillfällig installation av Wordpress på nätet som du kan testa hur du vill.
#7: DreamWeaver var populärt, men det användas aldrig av proffs. Det var mer som Microsoft Frontpage som var ett verktyg för folk som inte kunde HTML, CSS och JavaScript.
Mvh // Johan
#9 Tack för erbjudandet, ska fnula lite 😊
#10: Mitt ordval "proffs" kanske blev lite fel. Syftade nog mest på att många mindre webbyråer som gjorde hemsidor åt "snickare Anders", "bagare Bertil" och "bilhandlare Cesar" mm använde just Dreamweaver för att skapa enkla fungerande websajter liksom även MS Frontpage och CoffeeCup användes.
Men självklart använde inte stora företag som IKEA, Microsoft och Apple någon av dessa.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#12: Kan kanske stämma. Jag jobbade många år på webbyråer och reklambyråer och både DreamWeaver och Frontpage sågs som ett skämt.
Men båda programmen fyllde ett viktigt syfte i att göra det enklare för icke-utvecklare att skapa hemsidor. Så jag klankar inte ner på programmen, bara ville korrigera målgruppen dom riktade sig till.
Nu tror jag till stor del Wordpress med olika teman eller sajter som Squarespace har tagit den rollen och gjort det ännu enklare.
Mvh // Johan