Datorn iFokus

Datorn

Etiketterwebbläsarechrome
Läst 63 ggr
Carmarino
1

Nöduppdatering av Google Chrome

Google skriver nu att de släppt en ny säkerhetsuppdatering till Chrome som täpper igen den nyligen upptäckta dagnollsårbarheten CVE-2023-2033.

Samtliga Chrome-användare på Windows, Mac och Linux rekommenderas att uppdatera till version 112.0.5615 av Chrome så snart som möjligt.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778281/noduppdatering-av-chrome-tapper-igen-dagnollsarbarhet

När jag uppdaterade blev det Version 112.0.5615.121. Tidigare var det 112.0.5615.86.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Enligt Google ska sårbarheten redan ha börjat utnyttjas av angripare.
Sindri
0

Så skönt att min dator fixar allt sånt här automatiskt!

Carmarino
1

#1: Det gör min också, men jag påskyndade uppdateringen genom att gå in på Inställningar och välja Om Chrome. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
0

Skönt att ha iPadOS som sällan drabbas av sånt här. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#3: Det drabbar ju även Mac-användare som använder Chrome. Så det har inte så mycket att göra med vilket OS det är utan vilken webbläsare man har. Jag använder inte Chrome på mobilen, så det drabbar inte mig heller där.

Niklas
0

#4: MacOS och iPadOS är inte samma sak.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
1

Ytterligare en nöduppdatering av Google Chrome. Den andra på en vecka.

Google har nu släppt en ny säkerhetsuppdatering, 112.0.5615.137, till Chrome som åtgärdar den andra dagnollsårbarheten (CVE-2023-2136) som upptäckts i webbläsaren i år. Den första sårbarheten som upptäcktes (CVE-2023-2033) täppte Google igen under förra veckan.

Den nya sårbarheten ska redan ha börjat utnyttjas av angripare, men Google ger inga ytterligare detaljer på hur det går till. Sårbarheten återfinns i Skia som är ett Google-ägt multiplattformsbibliotek för 2D-grafik som är skrivet i C++ i öppen källkod.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.778413/google-patchar-ytterligare-en-dagnollsarbarhet-i-chrome

När jag uppdaterade fick jag Version 112.0.5615.138, så de verkar ha "räknat upp" den ett steg till.

Även den här sårbarheten har redan börjat utnyttjas av angripare.