Datorn iFokus

Datorn

Läst 90 ggr
MagicMuggle
0

Ta sig in i gammal skoldator

Hej, har en liten fråga

Fick en skoldator (HP laptop) när jag gick på gymnasiet 2016. När jag slutade skolan råkade den bli kvar hemma. Har efter det frågat om de vill ha tillbaka datorn men de har inte svarat på det, så efter alla dessa år har jag fortfarande laptoppen hemma. Jag kan dock tyvärr inte använda datorn då den har lixom något slags kommun login genom skolan och min användare på det spärrades efter att jag slutat skolan eftersom jag såklart inte längre var med i deras system. Man kan alltså inte logga in i datorn utan något lösenord som jag inte har. Kan man på något sätt ta bort det så att den går att använda? Känns dumt att den bara ligger här och samlar damm när den hade kunnat komma till användning i de studier jag håller på med nu :)

johan
0

Kör den Windows eller är det en ChromeBook?

Mvh // Johan

MagicMuggle
0

#1: Det är windows, är väl windows 7 vad jag minns :)

johan
2

Ja det går ju alltid att installera om hela datorn. Windows 7 har sedan länge slutat ha support och säkerhetsuppdateringar, så frågan är hur smart det är att köra det nu.

För en så gammal dator hade jag nog faktiskt satsat på att istället installera Linux, t ex Ubuntu Desktop, och så har du en dator där du kan köra moderna webbläsare, lyssna på musik, kolla på film, etc.

Det finns gott om tutorials online för hur du laddar ner Ubuntu till ett USB-minne som sedan kan användas för att installeras på gamla datorn.

Mvh // Johan

MagicMuggle
0

#3: Kan man göra det utan att kunna logga in i datorn alls? Kan bara starta och komma till "logga in" skärmen sen tar det stopp eftersom jag inte har admin login eftersom det är kopplat till något system

johan
0

Ja, vid uppstart kan man trycka någon knapp, ofta någon F2,F11, etc eller Delete för att starta en meny för att komma till en boot-meny. Då kan man t ex välja att starta datorn från USB istället.

Sedan kan hårddisken helt raderas och ett nytt operativsystem kan installeras.

Vad jag känner till är det endast Apple som kan låsa en dator så den är helt obrukbar om den är markerad som förlorad i ”Find My”, t ex om den är stulen.

Mvh // Johan

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Nu framgår det ju inte av ditt inlägg vad det är för modell av HP laptop men om vi förutsätter att den är från 2016 så är det inga problem med att köra MS Win 10 Pro i den förutsatt att du inte installerar en massa annan mjukvara i den. Ska du bara ha den som surfdator och ex redigera lite bilder ex så installera Firefox och Paint.net. Funkar perfekt!
Vill du lyxa till det lite grann så byt ut den mekaniska hårddisken mot en SATA SSD så får du lite mer fart på datorn. Finns begagnade 250GB Samsung SATA SSD på Tradera för någon dryg hundring. Kolla bara så att säljaren har testkört disken i CrystalDiskInfo så att du är förvissad om att den är felfri.

Btw, vad är det för modellbeteckning på datorn?

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu