Datorn iFokus

Datorn

Läst 154 ggr
Sindri
0

Extra adapter/laddare till Asus Notebook

Jag skulle behöva en extra laddare till min Asus Notebook. Räcker det att det står samma siffror på den som på min original? Input 19V 6,32A, 120W och att kontakten passar. Kan kontakter som ser likadana ut ha olika dimensioner i alla fall? Min originaladapter har en rund med hål i mitten.
Eller är det säkrast att köpa en från Asus?

johan
0

Jag hade köpt original. Datorn och laddaren behöver kunna prata samma språk när datorn ber om en viss mängd energi.

Enda undantaget är datorer med USB-C PD, då det är en standard. Skönt att dom flesta nya datorer har det, så man slipper eländet med unika laddare till datorerna.

Mvh // Johan

johan
0

Det är mycket möjligt att det fungerar med andra också, men risken är att du får sämre prestanda, laddar långsammare etc.

Mvh // Johan

Sindri
0

Jag frågade på en butik och då sade de att det viktiga var att just de siffrorna jag skrev ovan stämmer.
Det går med mindre än 120w men då laddar den inte lika bra. Det går också bra med mer.
Men kanske säkrast med original ändå, men de är ju så mycket dyrare av ingen anledning alls.
Menar du att nya datorer laddar via USB? Så himla behändigt.

johan
1

#3: Du gör så klart som du vill. Min erfarenhet är dock att detta är ett område där begreppet ”dumsnål” är relevant. Been there, done that.

Ja USB-C är toppen!

Nu t ex kan min skärm ladda både min privata Mac och jobbets Microsoft Surface via samma kabel som också är för bild, ljud och annat. Så från golvet går endast en strömkabel till skärmen. Sedan från skärmen en kort USB-C-kabel till datorn. Och i skärmen har jag även kopplat in webbkamera.

Så himla behändigt och snyggt på skrivbordet.

Mvh // Johan

Sindri
0

Du har absolut rätt, jag brukar i vanliga fall inte snåla på teknik, men det är många parametrar här……
Laptopen är 8 år och hur länge till håller den? Sonen bytte batteri och hårddisk för ett år sedan, men batteriet håller inte så länge som det gamla gjorde. När jag köper ny lap så funkar antagligen inte gamla laddaren även om det nog blir en Asus igen.
Jag har inte brått att köpa, kanske datorn pajar totalt innan jag behöver den andra laddaren. 😉

johan
0

#5: Ah. Ja. Aldrig enkelt att välja rätt med många parametrar.

Mvh // Johan

Sindri
0

#6: Precis. hur man än vänder sig……
Jag tror jag fått klart för mig i alla fall vad som gäller, sedan får jag se vad jag trillar på. Tack för input!

johan
0

#7: Ändå imponerande att du hållit en Windows-laptop vid liv så länge. Tycker dom brukar säcka ihop mycket snabbare än Mac.

Kanske inte det mest korrekta att säga som Microsoft-anställd, men det är min erfarenhet av att använt Windows i 30 år och Mac i 13 år.

Mvh // Johan

Sindri
0

Oooooh! Vi är såna anti-äpplen i den här familjen….. 😉
Och Asus är pålitligt! 👌

johan
1

#9: Minst ett av barnen har också Asus. Prisvärda datorer. Men det tog typ ett halvår sedan började fläkten låta som ett jet-plan. Hade samma problem med Dell som jag körde väldigt många år tidigare. På Mac är det ett totalt icke-problem.

Mvh // Johan

Sindri
0

Ja, jag vet att mac-are är hängivna och det är ok. Vi prioriterar olika saker bara. Jag blev lite sur på Jobs för han inte kunde använda kablar och portar som redan fanns utan gjorde allt så okompatibelt. Man kan väl vara vänner fast man är konkurrenter.

johan
1

#11: Ha. Och nu är det du som sitter med en unik laddare istället för standardiserad USB-C. Fate loves irony. :)

Innan jag tvingades över till Mac, för det var enda sättet att utveckla appar till iPhone och iPad, störde jag mig mycket på priset. Men när man väl är inne i det ekosystemet så blev det tydligt att jag bytte dator långt mer sällan med Mac, än med Dell.

Och nu är dom ofta billigare än jämförbara andra produkter när man ser till prestanda, batteritid och vikt. (Och miljöpåverkan)

Men ibland gillar man inte sakerna mer bara för att dom eventuellt är objektivt bättre. Och det gäller ju också att gilla operativsystemet, så gillar man Windows mer ska man ju välja det.

Jag orkar sällan övertyga folk. Däremot tycker jag att jag är mer trovärdig i mina åsikter nu än för 15 år sedan eftersom jag använt båda plattformarna så intensivt senaste åren.

Mvh // Johan

Sindri
0

#12: 😊 Det är väl bara för att min dator är lite ålderstigen?
Ja, jag är både gammal och gammaldags (ja, Windows XP var ett superoperativsystem 😉).
På 20 år har jag haft 2 stationära Dell (den sista fungerar än fast den har XP) och så denna Asus.
Det tycker jag är bra. (Plattor har jag haft mer otur med, är inne på min tredje på kanske 10 år. Och tycker fortfarande att min första, Asus Transformer, var den bästa. Nu har jag iofs ett bluetooth tangentbord, bra det med.)

Det är bara att konstatera att smaken är som baken, det är kanske tur att alla inte har samma smak. 😀

johan
1

Väldigt bra. Och precis som du gjort kan man ju öka livslängden på en dator genom att ge den mer minne och modernare hårddisk. Det är ett område där Mac-laptops är helt värdelös. Dom är i princip omöjliga att uppgradera efter man köpt den.

Och man kan också ge gamla datorer längre liv genom att installera Linux på dom istället för att uppdatera Windows till senaste version. Att stanna på gamla operativsystem tycker jag dock inte man ska göra. Så många säkerhetsproblem som hackare kan använda och som aldrig kommer åtgärdas när support gått ut, som med Windows XP t ex.

Om man ändå mest använder webbläsare, mailar och så, spelar det minimal roll vilket OS man kör. Att då kunna få ett lättviktigt men säkerhetsuppdaterat OS som Linux att gå snabbt på en äldre dator vinner alla.

Det släpps trots allt ut ganska mycket växthusgaser av att tillverkar datorer och telefoner, speciellt dom med batterier.

Mvh // Johan

Sindri
1

Ja, det där med Linux hör jag ju talas om då och då. Sönerna skulle nog kunna bistå med det, men är rädd för att behöva lära om för mycket. Gillar inte uppdateringar heller, fast jag vet att det är för min egen skull. Men det kommer alltid femtielva funktioner med som jag inte behöver…..
Windows får duga de år jag har kvar. Sen behöver jag inte bry mig……😊

Niklas
0

#15: Linux finns i oräkneliga varianter. Gillar du Windows men vill testa Linux väljer du helt enkelt ett skrivbord som fungerar som den Windowsversion du har. 🙂 Fast jag förstår vad du menar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Jag träffar sönerna nästa söndag, Skall ta upp det med dem. 😊

johan
0

#17: Jag tror det skulle gå snabbt för dig att bli bekväm med t ex Ubuntu Linux.

Som jag tolkar det behöver du mest kunna starta ett par program, surfa, mail etc. För inställningar och krångligare saker har du support från sönerna?

Sedan tycker jag personligen att Linux är fulare. Men hellre fult än långsamt (nyaste Windows på
Gammal dator ) och osäkert (gammalt Windows som inte uppdateras längre).

Mvh // Johan

Niklas
0

Fult skulle jag kanske inte säga generellt. 🙂 Det beror på vad man väljer. Det finns ett gäng officiella smaker av Ubuntu. Gillar man Windows finns det de som liknar det. Föredrar man MacOS finns det också.

» Ubuntu flavours | Ubuntu

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ubuntu flavours are different installations of Ubuntu - each with a choice of packages and applications included by default. Here you are able to choose and download the officially recognised flavour that would best suit your particular industry and unique needs.
Sindri
0

Fult bryr jag mig inte så mycket om. Det skall vara rent och snyggt, inte massa "flashiga" saker. Inte för mycket färg. Bara det fungerar med Microsoft Office och att surfa, maila och streama på. Samt visa bilder snyggt.
Jag har ju en hel massa appar och en del använder jag inte så mycket, men de skall fungera. T ex Paint, Adobe, Audacity, VLC och andra mediaspelare och det måste kunna prata med min scanner/skrivare från Canon.

Eller…..betyder det att alla appar jag laddat ner till Windows måste jag ladda ner igen till Linux? 🥴

Sindri
0

För att återgå till adaptern. Det finns tydligen väldigt få som ger 120W utom originalmärken.
Men…..det måste ju ha skrotats en del Notebooks sedan jag köpte min. Adaptrarna borde ju fungera ändå. Om jag kunde hitta någon "skrotnisse" som håller på med sånt skulle det vara bra (både för plånboken och miljön). Jag behöver ingen nätsladd t ex för det har jag redan en extra.

Condor
0

#9:

"Och Asus är pålitligt!"

Verkligen? Jag och min sambo köpte var sin Asus vivobook för ungefär 3-4 år. Det här är problemen som vi har:

1. Sen vi har datorerna har vi ett och samma problem med båda, att när dom går i standby, vaknar don inte upp ur standby längre, utan man får strypa ner datorn och köra upp den på nytt. Medan den är i ett ouppvaknat tillstånd, fräser fläkten.

2. Jag har ställt in datorn på att den ska ladda batteriet upp till 80 %, men den bryr sig inte och laddar hur den vill. En gång föredrog den att inte ladda alls ända tills batteriet var tomt.

3. Strax efter att garantin (2 år) tog slut, öppnade jag locket och då bröt någonting sönder. Nu är den ihopklistrad och jag kan inte stänga locket.

4. Ibland händer det att bildskärmen plötsligt blir svart och datorn stänger av sig själv, utan att batteriet är tomt och utan att den blir för het.

5. Laddaren gick redan sönder efter inte ens 2 år.

6. Fläkten började att låta som en helikopter redan efter ett par månader, på båda datorerna.

Jag har haft alla möjliga datorer. Toshiba, Acer, HP, men den värsta skiten av alla är den här Asus som jag har nu. Det är rena skräpet. Aldrig mer Asus!

• Redigerat 2023-05-08 10:32 av Condor
Sindri
0

#22: Det låter helt förskräckligt.
Men min dator är ju dubbelt så gammal som era. Allt blir ju sämre, det verkar otroligt att ni skulle fått ett Måndagsexemplar båda två.
Jag kommer att hålla fast vid min så länge det går. Tur att jag har söner som kan fixa…..

Condor
0

#23:

Ja, det stämmer, att allt blir sämre. Min första laptop var en Toshiba. Den köpte jag 2003 och den var toppen Jag hade inga problem alls med den och den hade jag i 7 år, fram till 2010. Sen räckte inte processorn och arbetsminnet för att surfa i internätet längre. Arbetsminne 512 MB. 😄

2010 köpte vi var sin Acer. Efter någon Windows uppdatering passade inte hardware och software ihop längre och vi hade flera problem med dom, samma problem. Acer tar inte answar för Windows software och sa att datorn är ok. Microsoft tar förstås inget answar alls.

Sen köpte vi var sin HP och hade samma problem med den. T.ex. lät Fläkten som en helikopter och datorn blev för het. Men det var inte det enda problemet.

Men dom här Asus är dom värsta av alla. Kanske det blir Lenovo nästa gång.

johan
2

Håller verkligen inte med om att allt blir sämre. Tvärtom har jag senaste åren uppdaterat både dator och mobil mer sällan just för att dom är så bra fortfarande att jag inte kan se vilket värde nyare skulle ge mig.

Jag har traditionellt bytt dator och telefon ofta. Både för att det är kul, men också för att jag har haft behov av att testa saker jag bygger på det många kommer köpa.

Både datorer och telefoner går i arv. Ersätts dom, är snarare för att det inte längre går att få uppdaterade operativsystem, än att dom går sönder.

Däremot tror jag att man får vad man betalar för. Det är självklart att en dator för 5000 kr på Elgiganten inte kommer ha samma kvalitet som en dator från Apple eller Microsoft för 25 000 kr. Men nu har ju t ex Macbook Air M1 blivit så jäkla bra och prisvärd att den inte ens är dyr, men fortfarande samma kvalitet.

Fläktar som viner tycker jag är ett klassiskt problem på alla windows-laptops senaste 30 åren.

Apple-produkter har sina nackdelar som också givetvis. Men deras kvalitet och långa användbarhet finns det i min erfarenhet ingen som slår. Det i sig gör att pris / använd minut blir oslagbar.

Finns heller ingen förutom Microsoft som gör så miljövänliga datorer som Apple.

Mvh // Johan

• Redigerat 2023-05-08 10:59 av johan
Condor
0

#25:

Inte alla har råd med en dator för 25.000,- kronor. Köper jag en billig dator (den här kostade 600 euro) förväntar jag mig att jag inte kan surfa lika snabbt, att det finns datorspel som man inte kan spela för att datorn är för långsam. Men man borde kunna förvänta sig att dom åtminstone fungerar som dom ska. Men det gör dom inte.

Min Toshiba var också av den billigare sorten (700,- euro). Men den uppfyllde förväntningarna.

johan
2

#26: Absolut. När jag köper dator på 25k så är det ett arbetsredskap. Skulle aldrig lägga dom pengarna på en dator till tonåringarna t ex.

Det du beskriver känns som rena rama garantifelen. Det jag tänker på är mer "inom spec". Alltså inte att datorn går sönder (som jag skulle klassa dina fel som) utan att den snarare blir oanvändbar.

En Macbook Air M1 kostar sprillans ny 13 500 kr. Jag har svårt att tänka mig att det går att hitta en mer prisvärd dator sett till prestanda, hållbarhet, vikt, batteritid.

Det är förra generationen, så det lär finnas gott om begagnade sådana nu.

Men det förutsätter givetvis att man kan stå ut med MacOS. :)
Det tog ett bra tag för mig när jag hade kört Windows i 20 år. Nu fortsätter jag mest använda Mac trots att jag jobbar på Microsoft. haha.

Mvh // Johan

Sindri
3

#27: Johan, tack vare ditt tips i tråden om Laptop har jag hittat en begagnad Asusladdare för 175:-. Fantastiskt bra. Inte via Byt dator, men en snäll person på ett annat sånt företag letade upp den på Sellpy åt mig.
Ibland faller allt på plats…..Så tack till dig som ledde in mig på rätt spår. 🌹🌹🌹

johan
2

#28: Toppen! Sellpy hade jag aldrig tänkt på att leta teknik på. Däremot brukar jag lämna kläder till dom som dom säljer vidare.

Mvh // Johan

Condor
0

#27:

Om du som dator expert behövde en bra tid att stå ut med MacOS, skulle jag kanske behöva längre tid än vad datorn håller.

Men det där är ändå inte min prisklass. Vill man ha den med stor bildskärm (17") och 16 GB RAM kostar den närmare 2.000 euro.

Jag funderar att köpa den här:

https://www.mediamarkt.at/de/product/_lenovo-v17-g3-intel-pentium-windows-11-pro-office-2019-pro-notebook-mit-173-zoll-display-prozessor-16-gb-ram-256-gb-ssd-intel-uhd-grafik-grau-100516821.html

Den har en stor bildskärm, 16 GB-RAM, Intel Pentium processor, Windows 11 Pro + Office 2019 Pro för bara 545,- euro.

LENOVO V17-G3, Intel Pentium, Windows 11 Pro + Office 2019 Pro, Notebook mit 17,3 Zoll Display, Prozessor, 16 GB RAM, 256 GB SSD, Intel UHD Grafik, Grau im Onlineshop von MediaMarkt kaufen. Jetzt bequem online bestellen.
johan
1

#30: Det är inte svårare än Windows. Men vanans makt är stor och det var lite annorlunda. Skulle nog faktiskt säga att MacOS är enklare att lära sig från början.

Om du använt Android länge och sedan byter till iPhone, kommer du tycka det är jobbigt. Men det betyder inte att det är svårt att använda en iPhone eller att den är sämre än Android.

Mvh // Johan

Liz85
0

#29: tänkte skriva en sak som svar på din fråga men tar det i en ny tråd då det kanske kan vara tips till andra också.