Datorn iFokus

Datorn

Etikettdatorköp
Läst 107 ggr
Liz85
1

Köpa begagnad teknik - tips

Som flera upptäckt nu så finns det olika företag där man kan fynda begagnad teknik.

Företag som tar in gamla datorer, mobiler och Ipads och renoverar/återställer för att sen sälja, där är det ju experter som ser till att du får en vara som är bra, och ofta står det även i vilket skick varan är i. Tex "bra" eller "nyskick" eller något annat. De jag har sett är tydliga med infon om produkten så jag skulle lätt kunna köpa en dator från ett sånt företag vilken dag som helst. De brukar vara pålitliga till 100%. Och många gånger får du också någon slags garanti med produkten som gäller en viss tid framåt.

Sellpy är också en jättebra sajt för att fynda begagnat, allt från kläder till husgeråd, leksaker och väskor till exempel. Även teknik! Dock är det privatpersoner som skickar in sina saker och alla är kanske inte så duktiga på datorer. Men har du tur så är det ett riktigt fynd! och Sellpy kollar ändå så att produkten fungerar innan de lägger ut den. Samt tydligen även återställer den. Var osäker på om de gjorde det förut, men gör de alltid det nu för tiden är det ju superbra.

Om det under "Information från säljaren" står att den är återställd, eller något av följande antecknats i annonsen:

• The product has been tested and works
  • Produkten har testats och fungerar
  • Sellpy har startat & återställt datorn.
    Så känns det ändå ganska tryggt att man troligen får en bra vara i slutändan.

Är det något med skärmen, glapp eller något annat så brukar de skriva ut det också. Vilket inte är så positivt för prylen, men då har du redan där möjlighet att välja bort just den i ditt urval i så fall.

På Sellpy går också priset ner lite då och då så du kan som sagt göra ett bra fynd för en rätt billig peng!
Nackdelen här är då möjligen att prylen inte kommer med en garanti.

Liz85
1
Returhuset är din marknadsplats för returer. Hos oss hittar du begagnade och rekonditionerade smartphones från Apple och Samsung, returer, reklamationer, överskottspartier och försäkringsärenden. I samarbete med e-handelsbolag, producenter, försäkringsbolag och logistikföretag får vi varje dag in nya spännande produkter. Hjälp oss att återbruka, smart val för klimat och plånbok! #halvalösningen Varmt välkommen till Returhuset.se! ♻️
Sindri
0

Jättebra tråd

De här finns också
https://datorlabbet.se/
De har delar, men tyvärr inte det jag sökte, men tog sig tid att leta upp en på Sellpy åt mig.

Vi hjälper er med fel på datorn, server och dataräddning i Sundsvall och Västernorrland. Allt från datorer, nätverk, servrar till lagring och mobilteknik
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag kan inte uttala mig om alla datorföretag som säljer "genomgångna" datorer med "garanti" så dessa lämnar jag utanför. Däremot har jag köpt väldigt mycket från SELLPY via TRADERA. Har väl i princip köpt allt däritfrån med största inriktning på kläder.

Rent generellt om Sellpy på Tradera - deras objektbeskriving ÄR URUSEL!!! I vissa fall HELT FELAKTIG.

Sellpy kan ex inte ägna några sekunder till att leta upp en produkts modellbeteckning/modellnummer utan säljer de en Philips radio, en Technics förstärkare eller en Sony vinylspelare så står det vara radio, förstärkare eller vinylspelare i objektbeskrivningen. Och detta gäller ALL HEMELEKTRONIK.
Likaså för mig som samlar på gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner så kan de inte ägna några sekunder till att plocka bort bakstycket på mobilen och lyfte bort batteriet då modellbeteckningen står just UNDER batteriet på i princip ALLA gamla mobiler.

Värderingsfolket på Sellpy har ärligt talat NOLL KOLL PÅ VAD DE VÄRDERAR. Så vanligtvis brukar värderingen starta på ett belopp som ligger på kanske det DUBBLA NYPRISET. För att sakta med säkert krypa ner till "ödesbeloppet" 30 kronor som gör att objektet plockas bort från auktion och istället skänks bort.

Allt i klädesväg är en djungel. Storleksbeteckningarna "brukar" stämma. Det riktigt positiva är att man vanligtvis brukar göra riktiga fynd. Har köpt dussintals med LEE, LEVIS och WRANGELER jeans i "nyskick" för mellan 50 - 100 kronor paret, fina märkesskjortor från Stenströms, Ralph Lauren, Zara, Gant m fl för 30 kronor styck liksom Hugo Boss och Oscar Jacobsson kavajer och kostymer för under hundringen. ALLT I NYSKICK! Kostymer som kan kosta uppåt 10K kronor.

Så vet man bara vad det är man köper så funkar Sellpy bra. Nackdelen är att jag misstänker att Sellpy över huvud taget inte kollar funktionen på någon hemelektronik över huvud taget. Å andra sidan - är den defekt vid ankomsten så är det bara att reklamera så får man full ersättning för objektet inkl frakten inom några dagar.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

0

Tänkte bara tillägga att vad beträffar just DATORER - stationära som laptops - så brukar jag köpa dom via PS AUKTION och det har hitintills funkat bra. Kommer något fram "defekt" eller trasigt får man FULL ersättning inkl frakt.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Auktionsexperter med fokus på konkurser, avyttringar, avvecklingar och överskott. Nätauktioner varje dag. ✓ Fynd & förnuft sedan 1958 ✓ Hållbar konsumtion
Sindri
0

#3: Jag hade kanske en osedvanlig tur, har aldrig handlat på Sellpy förut, men fick en länk av en annan begagnat-handlare om den laddare jag var ute efter.
Det var rätt lång leveranstid, men den var i jättefint skick, funkar kanon, och kostade bara 175:- , en ny 799:-! Som ny kund fick jag dessutom gratis frakt!
Så mitt första intryck av Sellpy är 100% nöjd.

0

#5: Jag menar inte på något sätt att elektronik man köper från Sellpy brukar vara defekt. Har själv köpt en hel del och de största problemen med elektronikköp från Sellpy är den bristande informationen om vad man köper. Dvs objektbeskrivningen är under all kritik. Samt att de inte lärt sig packa ömtålig elektronik.

En "laddare" oavsett om det är en laddare till laptop, mobiltelefon, bil eller för att ladda vanliga batterier är ju inte så väldigt känslig för ovarsam packning. Sedan beror det nog på om det är en laddare baserad på en kopparlindad transformator eller om den är helt elektronisk. De kopparlindade har nog "evig livslängd" medans de elektroniska, liksom all annan elektronik har en begränsad livslängd. Om det är kopparlindad eller elektronisk märks på vikten. En kopparlindad är "tung" medans den elektroniska är väldigt lätt.

Men i vart fall. Är man bara prismedveten så är Sellpy OTROLIGT BRA!

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu