Annons:
Etiketthårdvara
Läst 143 ggr
Syntium
2023-05-24 06:43

Batteri till laptop

Batteriet i laptopen verkar kört så försöker hitta ett nytt. Modellen på datorn verkar vara AN515-55-59XG och jag kommer så långt som till 55 men sen är det andra siffror och bokstäver som kommer upp. Frågan är hur viktiga de sista 4 tecknena är. Hittar ett batteri för AN515-55 (men inte ett original) och sen en lista på massa andra batterier med andra fyra slutsiffror.

Sen en lite relaterad fråga: Jag gissar att strulet med batteriet beror på att jag haft i laddaren konstant. Annars har inte datorn orkat spel så jag har bara låtit den vara i. Jag tror inte detta är så bra, så hur ska man ta hand om laptopbatterier? Ska man ladda ur helt? Ladda och sen köra på batteriet?


"I'm too old for this shit."


Annons:
Sindri
2023-05-24 08:39
#1

Om du mailar företaget med hela beteckningen på din dator så bör de kunna plocka fram ett batteri som fungerar.
Jag bytte för ett år sedan men fick hjälp av en av sönerna att beställa och byta.
(Fick byta hårddisk också…)

Mina söner säger att man skall "motionera" batteriet, annars lär det sig att det inte behöver ladda.
Jag drar ur sladden varje kväll när jag stänger av datorn, sedan öppnar jag den utan sladd och låter batteriet jobba tills datorn skriker till. Jag lämnar aldrig sladden i när datorn är avstängd.

Carmarino
2023-05-24 08:49
#2

När jag jobbade som it-tekniker fick vi lära oss att det inte är bra att ha batteriet på laddning hela tiden. Det rekommenderades istället att man tog ur batteriet när datorn var ansluten med elkabel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
2023-05-24 09:32
#3

#1 och #2 Hade för mig att det var så, att man inte ska ha sladden i för jämnan


"I'm too old for this shit."


johan
2023-05-24 09:38
#4

#2: Stämmer. Den typ av batterier som laptops används gillar inte att länge stå laddade till 100 %.

Apple har löst det med att lära sig hur datorn oftast används. Min dator som oftast är kopplad till extern skärm och tangentbord, laddas sällan till 100%. Operativsystem slutar ladda vid typ 90-95%.

iPhones har liknande paus av laddning när du laddar på natten. Sista procenten laddas innan väckarklockan ringer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
2023-05-24 10:11
#5

Har jag fel eller fanns det från början laptops som ledde strömmen förbi batteriet när det var färdigladdat? Vill minnas att makens Toshiba fungerade så.
Hålla på och plocka i och hur? Men hallå!
Men kanske Toshiban hade batteriet så att man snabbt kunde koppla bort det utifrån? Nåt var det med det batteriet.

johan
2023-05-24 10:57
#6

#5: Vet inte, men problemet är nog inte så mycket att du har ström, utan att batteriet är overksamt när det är fullt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Öland 4ever (oland4ever.com)
#7

Jag vet ärligt talat inte om någon av er har rätt!??

Min äldsta laptop, som för övrigt är den jag använder dagligen och använder mest, är en drygt 10 år gammal HP Probook 6470b och när jag köpte den så ställde jag frågan till "proffsen" på Sweclockers hur bra eller nyttigt det är för batteriet att ha datorn ansluten till 230 Volts nätuttag dygnet runt, året runt. Dvs den står "teoretiskt" på laddning dygnet runt, året runt.

De svar jag fick var att det var helt ok då laddaren är en sk "smartladdare". Jämfört med nya moderna batteriladdare till bilar som rekonditionerar bilbatteriet och därför kan laddaren vara ansluten dygnet runt, året runt utan att batteriet tar skada.

Mestadels ser jag på laddningslampan att datorn körs direkt från 230V nätet men det händer ju då och då att laddningslampan tänds.

Skulle iof sig kunna plocka ur batteriet och enbart köra datorn via 230V men det händer då och då att Öland blir strömlöst och det är lika irriterande varje gång att datorn helt plötsligt slocknar. Vilket är fallet för mina stationära datorer.

DÄREMOT är det avsevärd skillnad på mobiltelefoner (smartphones) och surfplattor! Dom tål ABSOLUT INTE att stå på laddning dygnet runt!


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

johan
2023-05-31 11:05
#8

Mestadels ser jag på laddningslampan att datorn körs direkt från 230V nätet men det händer ju då och då att laddningslampan tänds.

Jag har energimätning på allt jag har vid mitt skrivbord. Ser också tydligt att ingen ström används alls när datorn är laddad och overksam och att det är tydlig skillnad på om datorn laddar eller inte.

Men det är ändå sämre för ett NMC-batteri att vara laddat till 100 % under lång tid, än det är att stanna vid 90-95 %.

Jag skulle dock inte oroa mig för annat än just att det degraderar över tid. Att ha en surfplatta med ständig ström inkopplad hade jag varit mer oroad över. T ex att batteriet sväller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Öland 4ever (oland4ever.com)
#9

#8: Exakt så så som du beskriver lampan på laptopen tänds och släcka lampan på min HP också.

Men, sitter det Nickel-metallhydrid i laptops? Jag trodde det har suttit Litiumjon åtminstone sedan sekelskiftet.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

johan
2023-06-01 20:43
#10

NIckel Manganese Kobolt är det i moderna Litiumjon-batterier. Det är inte mycket Litium. Det är mest nickel. Namnet till trots.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: