Vettigt och seriöst mailhotell
Vi har en egen domän och har använt samma mailhotell länge. Jag blev riktigt sur på dem för 2 år sedan när servrarna kraschade och vi hade svårt med mailen i hela två månader. Efter det har jag haft lite småproblem, vissa mail har jag inte fått, vissa har jag inte kunnat skicka. Nu har de sålt sig till något som heter Miss Hosting och jag tycker supporten är helt värdelös.
Har någon tips på bra mailhotell? Vi har ingen hemsida, bara 7 mailadresser. Det viktiga är inte att det är billigt, det viktiga är att det är lätt för mig att hantera kontona, att vi har stort lagringsutrymme, att det är pålitligt och stabilt och ger snabb och bra service.
- Redigerat 2023-06-20 23:23 av Sindri
Det mest naturliga svaret hade varit Gmail eller Microsoft 365. Men denna veckan har Gmail slutat med custom domains. Och Microsoft 365 kommer göra det i november.
Jag har Google Workplace för all min mail. Det är Gmail, Google Drive, etc, fast för företag. Minns inte exakt vad jag betalar per konto, men typ 25 kr / månad. Då kan jag ha många domäner kopplade dit.
Vi kör även vår iFokus-mail på Google Workplace.
Jag tycker det fungerar klockrent, men vet inte om det enbart är för företag eller om det även fungerar för privatpersoner.
Ett annat alternativ med ungefär samma kostnad är Microsoft 365 när man kör det som företag. Då får man licenser för Word, Excel, PowerPoint och sånt också har jag för mig.
Loopia har jag aldrig själv använt, men kan tänka mig att dom är helt ok också. Har dom som registrar för mina domäner.
Mvh // Johan
Vi har företag så det är inget problem. Vi har redan Microsoft 365 med Word, Excel etc. Frågan är hur kundtjänsten fungerar på ett så stort företag?
Kan du logga in som administratör själv hos Microsoft, lägga till och ta bort konton, ändra lösenord, lagringsutrymme mm? När vi började med detta mailhotell var det ett litet familjeföretag, och allt var så lätt och smidigt.
#2: Ja du gör allt sådant själv i webbaserade verktyg.
Vågar inte uttala mig om vad som är lätt, då det är så subjektivt. Jag tycker det är smidigt och skulle fullständigt avsky att behöva kontakta kundtjänst och be dom göra det.
Har aldrig behövt support för Google, så jag vet inte hur det är där. För Microsoft har jag för mig att ett antal ärenden ingår i priset och sedan får man betala för ytterligare. Borde ju veta det här då jag faktiskt jobbar på Microsoft. :) Men jag tror inte du kommer behöva manuell support.
Men om ni redan betalar för Office, låter det naturligt att använda Microsoft 365 och även ha mailen där.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-06-21 08:11 av johan
Har kört mejl via Loopia i många år. Det är en så enkel tjänst att det inte ska behöva krångla. Deras support är ganska bra, men det beror förstås på vad du är ute efter.
Jag hade lite fel om priset för Microsoft 365. Ska man ha dom installerade apparna för Word, Excel, etc, så kostar Microsoft 365 Business 125 kr / mån & användare.
Då kan du ha egen domän till mailen, mycket utrymme till OneDrive, alla Office-programmen inkl Teams och du har telefon-support dygnet runt.
Mvh // Johan
#5: vi har M 365 på företaget med 5 användare, och i alla fall min man och jag använder Outlook till mailen på datorn. Det kanske inte blir så hög extra kostnad med mailhotell då.
Supporten har mest handlat om för svagt eller hårt spamfilter eller andra liknande konstigheter. Skall kolla med Microsoft.
Loopia vill ha 59 kr/mån, kan vara värt att överväga också.
Tack för svar.
#6: Det är inte så att mail (och kopplad domän) redan ingår i det du betalar till Microsoft?
Mvh // Johan