OneDrive
Har precis köpt ny dator. Jag fotograferar mycket och köpte därför en dator med mycket minne. Tänkte mig ha mina bilder i mappar på skrivbordet på datorn. Det är en Lenovo dator. Men fått meddelande om att OneDrive nu är fullt och att jag behöver betala. Ser inget behov av att ha OneDrive överhuvud taget. Hur stänger man av det? Jag har lagt åtskilliga timmar på att försöka men det verkar omöjligt.
Tacksam för hjälp.
/AnnGerd
#0: Menar du att du försöker avinstallera men att det inte går ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Du måste ha lagt dina bilder i One Drive fast du inte tänkte ha det så.
Mjukvaror är programmerade att bestämma hur vi skall använda dem. Jag avskyr det.
Är din hårddisk uppdelad i en C och en D-disk? Min senaste dator var det, annars har jag fått göra det själv.
På C har man program och appar, på D alla sina dokument.
Att spara på skrivbordet gillar jag inte heller.
Jag har lagt alla mina bilder och dokument på D-disken. Där har jag gjort en bildmapp för varje år. I varje årsmapp har jag gjort undermappar för varje månad. Det är så lätt att hitta allt.
Om du lätt vill hitta respektive mapp kan du skapa genvägar till dem på skrivbordet.
One Drive är en så kallad molntjänst som finns ibyggd i Microsoft. Om du inte vill använda den.så gör inget. Men kolla för säkerhets skull att dina bilder finns sparade på hårddisken och inte bara i molnet för då kommer du inte åt dem om molntjänsten försvinner.
Ni ser väl till att lagra era värdefulla bilder på flera diskar ifall något skulle hända datorn?
#3 Min son har fixat något med "molnet" för mig. Jag vet inte riktigt hur det fungerar 😉
/Maria
#4: Kanske bra att kolla med honom att det är en säkerhetskopia av bilderna för säkerhets skull. 🙂
Jag använder Google Drive till saker jag vill dela med andra eller ha åtkomligt från telefon eller platta.
Sedan kopierar jag till externa hårddiskar. Jag tycker tanken känns främmande att någon annan skall ha kontroll över mina saker.
#6: Det låter som om du har tänkt igenom din lagring. 👍🏻
#5 Jo men det skulle det vara om jag fattat rätt.
/Maria
En viktig påminnelse både för dator och mobiltelefon.
Jag lägger bilder mm på ett externt minne.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-06-26 13:51 av beem
#9: Inte för att jag har några bevis för följande påstående men det ryktas att om man lagrar på sk flashminnen inkl SSD-diskar, i synnerhet om man tänkt långtidslagra, så kan flashminnena tappa minnet. Det påstås att man "då och då" måste koppla in minnena i datorn för att inte det lagrade ska försvinna.
Hur lång denna tidsrymd är vet jag inte. Har själv haft gamla flashminnen (USB-minnen) liggandes i över fem år utan att de förlorat några data. Dvs, jag har lagrat på minnena och bara låtit dom ligga.
Det säkraste är nog gamla mekaniska hdd för långtidslagring. Förutsatt att inte elektroniken i dom i sig torkar upp med tiden.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu