Chromebook. Frågor.
Tänkt skaffa en billig beg laptop dator som drar lite ström. Ska ha den enbart för surfning. Inget spelande. Hade en chromebook för flera år sedan som drog lite ström. Det negativa med den var tangentbordet och avsaknaden av vissa knappar såsom backspace och delete och liknande tangenter. Istället skulle man göra knappkombinationer. Google verkade försöka göra en ny standard. Gillade inte det.
Är det nån av er som har en chromebook och som har ett "normalt" tangentbord med knappar såsom backspace, Home, Delete, page up/down etc?
Sen undrar jag över vilka Chromebook som är i ropet. Jag läser Dual Core, fyrkärning, HP G5, Intel processor, Chromebook R13…etc. Vad ska man satsa på?
(Vissa skriver "med mura". Vad är mura?)
Tacksam för tyckanden som rör Chromebook.
Har ingen erfarenhet av Chromebook men kollar man in omdömessidor så är det en riktigt bra dator.
Själv har jag kört med HP vad beträffar laptops sedan sekelskiftet och har aldrig haft några problem med dom. Nu är du ju ute efter just en strömsnål dator och det har jag aldrig funderat nämnvärt mycket över. Har aldrig mina HP laptops på dygnet runt utan jag sätter på och av dom vartefter jag använder dom. Däremot står min HP laptop, som jag använder mest, på 230V laddning dygnet runt och har gjort så sedan jag köpte den för ca 10 år sedan.
Personligen prioriterar jag stor skärm på laptopen. Den HP laptopen jag använder mest har bara en 14" skärm och det är lite väl litet. Letar efter en HP laptop med 17" och då blir det deras "top of the line" ZBOOK.
Det ligger faktiskt en ZBook G3 med 172 skärm (i7 6820hq 2.70GHz 4 kärnor 8 trådar RAM 24 GB DDR4 SSD 500 GB) på Blocket för hyfsat låga 5K kronor just nu. Tyvärr bor säljaren alldeles för långt bort och jag vill helst köpa "öga mot öga".
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Vad jag än gör fungerar det inte,
Har gett upp!
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#2: menar du ditt Bing-problem i andra tråden? Att inget du gjort har fått bort det.
Misstänker iaf att du råkat skriva i fel tråd. :)
- Redigerat 2023-07-28 00:17 av Liz85
#1: Den gör det den ska. Dessutom finns många bra "appar" till Chrome så du klarar dig gott med datorn.
Jag såg en annons på Marketplace, "Dell Chromebook, 1000kr helt NY dator". Köpte den för 500kr + min gamla telefon.
Det visade sig att den inte alls var ny och lite halvseg men den duger gott till det jag ska ha den till. (Jag borde begärt modellnummer också men hade nog köpt den ialla fall pga låga priset)
Visst spelar skärmstorleken roll. Denna hade 11.5" och det är litet om man som jag sitter i fåtöljen och har den i knäet. Då blir det lite väl långt bort. Där jag ska ha den står den dock på ett bord och då är 11.5 ok.
Batteritiden är ganska bra.
Fördelen med windows är att det är en stor standard och sortering av filer etc. så man hittar den man ska brister lite hos Google Drive men….vet vet, det kanske kommer en uppdatering som fixar det?