Bing har "övertagit" min dator
Kan någon hjälpa mej på dislans att få tillbaka Google (?) på min "nya" dator.
Blev uppmanad att ladda ner nåt på en dator jag knappt använt.
Nu vet jag knappt hur jag ska använda den. Försöker skapa ny mapp i en mapp, men hittar ingen icon (?) för det.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Är det en dator med Windows ?
Har du laddar ner Google Chrome som sökmotor eller fanns det installerat då du fick ny dator ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-07-20 22:20 av beem

#1: Tror det var google när datorn var ny.
Efter jag uppdaterat den första gången hade jag Bing och jag fattar ingenting.
Lider av demens o detta nya gör mej helt förvirrad.

#0: Kollade just om den lyckas lägga mina nya böcker i nummerordning, vilken den inte lyckats med.
Jag vill flytta mina böcker till min externa just för att få dom på rätt ställe, men jag kan inte längre FLYTTA dom. De kopieras!!!
#3: Ligger de i en mapp ?
Höerklicka och välj var du vill flytta mappen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#3: Om du lyckats kopiera de till en extern hårddisk är det ju bra. Då betyder det åtminstone att du har kopior på dina filer.
Men för att få bort bing borde du kunna avinstallera det. Kan varit så att du laddat ned något program och inte märkt att det fanns en föribockad ruta nånstans som gav programmet rätt att även installera Bing.
Sitter inte vid en dator nu men har du Windows, prova att söka i rutan bredvid startknappen på ordet avinstallera. Då kanske du kan hitta åt inställningarna för att ta bort/installera program. Klicka in dig där så borde du se en lista på program du har i datorn. Står Bing med där, markera den och klicka på avinstallera.
- Redigerat 2023-07-20 23:28 av Liz85
Testa detta. Nedan är en länk till Googles sökmotor. Om du klickar på den så borde datorn säga nåt om att Google inte är din standardsökmotor och att du skall klicka i en ruta om du vill att den skall vara det. Det kan vara så det gick till när Bing tog över.
https://www.google.com/search?q=googles+s%C3%B6kmotor&source=hp&ei=vae5ZPGcOpySxc8PoKqneA&oq=googles+s%C3%B6kmotor&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIRZ29vZ2xlcyBzw7ZrbW90b3JIvmlQ7C1Y_F9wAHgAkAEAmAGZAaAB6QmqAQQxNS4xuAEDyAEA-AEBqAIAwgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEY0QPCAgsQABiABBixAxiDAcICDhAuGIAEGLEDGMcBGK8BwgILEAAYigUYsQMYgwHCAhEQLhiDARivARjHARixAxiKBcICBRAAGIAEwgILEC4YgAQYsQMYgwHCAg4QABiABBixAxiDARjJA8ICCBAAGIoFGJIDwgIIEAAYgAQYsQPCAgYQABgDGArCAg0QLhiABBjHARjRAxgKwgIHEAAYgAQYCsICCxAuGIAEGMcBGNEDwgINEAAYgAQYsQMYgwEYCsICEBAAGIAEGLEDGIMBGLEDGAo&sclient=mobile-gws-wiz-hp
En ny mapp i en mapp (undermapp) skapar du genom att öppna mappen, och var som helst i rutan där mappens innehåll står så högerklickar du, då kommer det upp en liten meny och i den skall du hitta "Skapa ny mapp ". ( Eventuellt står det bara Skapa ny, då väljer du det och får upp en ny meny där du kan välja Mapp) Klicka på den, då lägger sig en ny mappikon i mappen. Den heter Ny mapp tills du högerklickar på den och väljer Byt namn.
Om du har svårt med minnet kan det vara bra att med papper och penna skriva ner sånt du behöver och brukar göra på datorn. Det är lättare om du har det bredvid datorn istället för att växla mellan olika sidor på datorn.
- Redigerat 2023-07-20 23:43 av Sindri

Första rådet jag fick var att högerklocka på mappen o flytta. Nån sådan sak kommer inte upp!
Nästa råd var nåt med Windows. Var jag ska hitta det vet jag inte!
Sedan skulle jag föra en sökning på google. Försökte att skriva in www.google.com/serch in det i en sökruta, men fick till svar ingen sidinformation i sökresultatet. Lite längre ner står: att google har blockerats av webbplatsen och att vi kan inte skapa en sidbeskrivning

Jag behöver hjälp av någon som tar över min dator på distans!
För jag fattar inte hur jag ska göra.

Vill flytta mappen där, bakom vid pilen men nåt sånt kommer inte upp.
Innan Bing tog över var det hur lätt som helst.
- Redigerat 2023-07-21 20:37 av Pialinn
Det är så konstigt för Bing är inget operativsystem, utan en sökmotor. Det skall inte påverka hur datorn beter sig.
Vad är det för dator du har?

Har fotat hur min första sida ser ur, men nu lyckas jag inte få in de bilderna!
Detta är det enda jag jag får upp. Trycker jag på blå till vänster får jag nåt jag inte förstår mej på
- Redigerat 2023-07-22 10:57 av Pialinn

#18: om du vänsterklickar där det står "sök" så kan du skriva i där vad du söker. Om du skriver ordet appar bör du på det sättet kunna komma åt listan med alla dina installerade appar. Om Bing finns med där hade jag lätt avinstallerat det.
I den sökrutan kan du söka även efter andra program. Så har du många program/appar I datorn kan du söka efter tiktok eller Google Chrome eller paint eller vad du än vill använda. Så hittar du dit snabbare.

#20: Fanns inte med nån app med namnet Bing. Datorn är övertagen av Bing
Kan du inte försöka göra som jag beskrev ovan med bilderna?
Hela datorn kan inte vara övertagen av en sökmotor.
Nu har jag inte läst hela tråden men reagerade på det där du skrev om "Skapa ny mapp" efter att du högerklickat (i en annan mapp).
I win11 har Microsoft lagt mer under "Visa fler alternativ" bla Skapa mapp (som jag minns det)
MS har fått kritik för detta och de kanske skulle lyfta upp dessa "Skapa" i första högerklickmenyn som kommer upp.
En annan sak jag tkr du ska göra är att plocka ner Malwarebytes och låta den scanna datorn. Kan ligga nåt skit där som du råkat plocka ner.
https://www.malwarebytes.com/mwb-download