Vad gör folk på internet numer egentligen?
Facebook blir alltmer dött, diskussionsforum har väl varit på utdöende ett ganska bra tag nu, förutom detta. Folk bloggar allt mindre och de bloggar som finns idag är ju mest skrivna av äldre personer. "Traditionella" hemsidor är också något som blir mer och mer sällsynt. Sidor som Tiktok är ju mest bara korta klipp men bara få användare som har många följare och folk som kommenterar. Youtube är väl ett av få ställen där det fortfarande är ganska mycket aktivitet Det var mycket mer aktivitet på flera plan för bara 10 år sedan. Vilka sidor håller folk mest till på idag?
#0: Kan nog bero på vilka grupper man är med i, vissa är mer aktiva än andra på Facebook jag gillar slutna grupper bättre där det diskuteras mer än öppna grupper.
#2: Ja, men även facebookgrupper är ju lite på utdöende, förutom vissa. Nostalgigrupper och politiska grupper lockar ju en hel del folk. Men i Facebook-flödet har jag sett att folk de sista 4-5 åren fått allt färre gillningar och kommentarer, och att yngre mer eller mindre flytt plattformen för att söka sig till fräschare alternativ.
#1: Jag har inte varit aktiv här på några år, men ser till min glädje att det fortfarande är aktivitet här :)
#3: Alla friluftsliv grupper jag är med i är väldigt aktiva, lika så olika hobbygrupper och djurgrupper samt olika grupper för städer. Så nej Facebook lever och blomstrar, men det gäller hitta en bra grupp dom bästa med bra aktivitet krävs det att admin godkänner en när man går med.
#0 Är det dina egna upplevelser av "nätet" eller har du något annat belägg på att det är så?
/Maria
Jag gör exakt samma sak på internet nuförtiden som när jag skaffade internet för 20 år sedan 🤣
Det äldsta kontot som jag fortfarande använder aktivt är 19 år och jag spelar dagligen där.
#0: jag är en sån där som "flytt fb" pga att det börjar kännas rätt dött + att jag inte ser någon anledning riktigt att dela med mig av mitt eget liv. Det finns, som nämnts, dock olika grupper där som det finns mycket aktivitet i!
Jag använder dock själv mest insta och tiktok numer. Går in på iFokus ibland gör jag också, förstås! 😁
Jag använder mest internet/sociala medier för att ta in nya intryck, följa nyheter och samhällsutvecklingen, eller för att nörda ner mig i något intresse.
#6: Jag och andra jag diskuterat med har märkt detta rätt tydligt de 5 sista åren. När jag t.ex. söker efter bloggar i ämnen som intresserar mig får jag mest bara upp bloggar som inte har varit aktiva på 8-15 år. Sidor som Bloggplatsen.se som var knökfull med aktiva bloggare för bara 5 år sen har idag bara ett fåtal aktiva bloggare kvar. Sen sidor som Passagen debatt och blogg lades ned runt 2013 verkar intresset för bloggande och debatter/ diskussioner ha minskat successivt. Flashback är väl det enda diskussionsforum som är kvar med många aktiva medlemmar. Familjeliv.se har bara en handfull aktiva skribenter kvar, kanske mycket pga deras väldigt hårda regelverk, där inlägg tas bort så fort någon känner sig kränkt. Söker man efter hemsidor på Google, så får man nästan bara upp inaktiva och äldre sådana. Söker man däremot på Bing eller Duckduckgo kan man få fram lite mer. Jag tror att Google har "växt sig för stora" och börjat sålla mer bland sökresultaten, något som mest legat dem i fatet.
På Tiktok är det bara ett fåtal användare som får många gillningar och kommentarer, och det mesta som läggs ut där är ganska intetsägande. I Facebook-flödet har jag märkt att folk får allt färre gillningar och kommentarer på sina inlägg. Aktiviteten i Facebook-grupper har successivt minskat.
Det var några exempel. Men jag kan ge fler.

Det beror nog på vad man är intresserad av. Finns mängder med mycket aktiva djurgrupper på fb. Inom varje djurslag finns hur många som helst. Barngrupper är stora. Musik, motor mm. Välj ett ämne, skriv i sökrutan och aktiviteten flödar.
- Redigerat 2023-07-31 19:44 av UlrikaD
Flashback så klart, som troligen är Nordens största diskussionsforum.
Sweclockers som täcker upp det mesta i dator- och datadiskussioner.
Tradera som är största på auktioner.
Blocket som är störst på objekt rent allmänt TROTS att ledningen av Blocket, dvs Schibsted, måste vara en av världens största bedragare som har mest missbelåtna kunder. SKANDAL!!!
Ebay, kul shoppingsida, som har gått både upp och ner iom Paypals inblandning.
Familjeliv kan vara kul ibland trots att det är alldeles för många sura kärringar där.
Kvällstidningar, dvs Expressen och Aftonbladet, borde släppa sina sajter helt gratis! Fast jag fattar ju varför de inte gör det.
Självklart ökar antalet besökare på nätet dvs på internet för varje dag trots att TS tror det motsatta. :-)
Det enda som kan göra att antalet besökare minskar på en sida/sajt är när censuren tränger på och yttrandefriheten begränsas!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#11: Jag glömde nämna Flashback i sammanhanget, det är ju fortfarande i hög grad ett levande forum. Problemet är att det börjar finnas ont om alternativ. Familjeliv.se är alldeles för känsligt och där ryker man så fort någon känner sig kränkt av något man skrivit. Innan hade vi ju även Passagen debatt och blogg, där jag själv hängde en del fram tills de lade ner debatterna och gjorde om sajten till en reklamsajt runt 2013. Hade även en blogg på Passagen och fick många besökare och många som kommenterade. Idag är det väl mest kändisbloggar som kommenteras, för när jag tittar på bloggar skrivna av "vanligt" folk är det ofta få eller inga kommentarer. På Passagen fick man kommentarer på i stort varje inlägg man skrev.
Jag tror att censuren på många ställen är det som skrämt iväg folk från tidigare välbesökta sajter, bl.a. i exemplet Familjeliv.se
Flashback har ju högt i tak och därför samlas alla där, på gott och ont.
#12: Passagen minns jag väldigt väl från mitten/slutet av 1990-talet och en bra bit in på första årtiondet av 20000-talet. Både deras diskussionsforum samt att de erbjöd gratis hemsida.
Samt den svenska emailtjänsten SPRAY!
Sidor som märkligt nog har tappat väldigt många besökare är ju ex MinHembio och bilsajten Garaget. Vad förklaringen är till just dessa två sidors tapp vet jag ärligt inte. HiFi forumet Euphonia-Audioforum har nog främst tappat besökare då många gick ifrån vanlig 2-kanals stereo till hembioanläggningar.
Man får nog se det som att de största överlevt.
Blev själv uppkopplad med hjälp av ett uppringt telefonmodem som satt kopplat via vanlig telefonplugg i väggen i början av 1990-talet.
HÄRLIGA TIDER! Men jag saknar INTE hastigheten :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#12: Flashback har massa regler dom med som man måste följa för att inte bli avstängd.
#14: Jag vet att de är hårda med att inläggen ska hålla kvalitet (framför kvantitet), off topic och att man måste söka efter befintliga trådar istället för att starta nya om ett diskussionsämne som redan finns. Men i övrigt är det ju högre i tak där än på andra forum.
#15: Möjligt, finns ju vissa som inte tycker att det är så högt tak där.
#14: Jag känner Janne Axelsson mycket väl som startade papperstidningen "Flashback" i början av 1980-talet. Som senare utvecklades till websidan Flashback. Men jag är 100% säker på att skulle jag förklara Flashbacks grundåsikter till deras "regler", som i princip härrör sig tillbaka till tidigt 1990-tal, så skulle garanterat inlägget bli raderat och massa förvirrade vänstertroll på detta forumet protestera högljutt och skrika "rasist" och andra förnedrande uttryck till mig som är en vanlig svensson. :-)
Som ex är det totalförbjudet att sälja en pryl som ex ett par jeans på Flashback. Men det är tillåtet att skriva muslimjävlar och negerjävlar.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#17: Flashback startade ju som ett underground-forum, men har idag mer eller mindre blivit ett forum för vän av ordning. SD-gänget som hänger i "Politik inrikes" och "Integration och invandring"-forumdelarna har ju tuggat samma snömos som lite innan 2010, då SD kom in i riksdagen. Det är ju bra att de har någonstans att hålla till. Har själv varit pro-SD men lämnade partiet för några år sedan, mycket pga att dess anhängare bara sprider en massa hat och skit på internetforum och sociala medier, utan att orka eller vilja engagera sig för något IRL, annat än att bli medlemmar av partiet. Jag lämnade SD i samma veva som gruppen "Stå upp för Peter Springare" (senare "Stå upp för Sverige") blev omåttligt populär, med en viss Patrik Markström som admin, som tydligen senare sadlade om och blev sosse. Nivån i den gruppen var alldeles för låg och jag kände mer och mer att jag inte ville förknippas med dessa människor.
Men det finns ju mycket kunnigt folk på Flashback, bl.a. i forumdelen om datorer, mobiler och IT, en del systemutvecklare verkar hålla till där. Också många intressanta trådar i psykologi-delen.
Jag har fått mycket ny kunskap genom att läsa på Flashback.
Var sak har sin tid. Med dåtidens datorer (servers) var det enkelt och sätta upp en blogg (textmassa). Krävde inte så mycket. Med dagens teknik, grafik och programmeringsspråk så kan man skapa andra plattformar såsom reddit, Snapchat, tumblr, Insta etc. Så ska du vara "med" ska du vara på ett par tre stycken.
Facebook är väl skapligt levande fortfarande. Den plattformen är väl för oss lite äldre tror jag. Det säger mina döttrar iaf. FB räcker för mig. Bra ställe o ha kontakt med nya och gamla kompisar. Ibland skaffar man sig nån ny virtuell kompis också.
Mina döttrar har snapchat som knutpunkt….
Jag brukar söka efter bloggar om olika ämnen/ teman men får med Google mest upp bloggar som inte varit aktiva på mellan 5 - 12 år. Har folk slutat blogga?