Datorn känner inte av skrivaren
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig.
Jag fick lite problem med skrivaren, datorn känner inte av den. Innan jag skulle skriva ut installerade jag Avast Premium Security (gratis i 60 dagar, trodde det var Avast Clean up Premium, det har jag haft förut och städat upp datorn med). Jag gissar nu att det blockerar skrivaren, se bild, kan jag lösa det? Någon inställning eller måste jag avinstallera programmet?
Innan jag kom på mitt misstag med avast provade jag att "ta bort skrivaren" och med en installations-CD installera den igen men det tedde sig inte som det brukar. Datorn läste bara CD'n, det kom inga installationsrutor som det brukar, där man klickar på de olika stegen. Vet inte om den läste heller förståss, men CD'n snurrade på ett tag men sedan hände inget mer. Provade flera gånger. 🤷
Det verkar ju som brandväggen stoppar. Det har jag varit med om vid oika installationer. Jag stängde då av brandväggen tillfälligt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tryck på gröna knappen och gå vidare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är så obegåvad med sådana här saker så jag var så osäker att jag inte tordes klicka på något men nu har jag klickat på den gröna knappen och kommit vidare, där gjorde jag en ändring i inställningarna - "att jag litade på mitt nätverk", hoppades att det var det som var problemet men det fungerade inte nu heller så då stängde jag av brandväggen men det hjälpte inte heller. Får fortfarande inga installationsinstruktioner. 🤔
Har läst instruktionerna som följde med skrivaren men det som står är att det ska komma instruktioner på skärmen oavsett hur man installerar. Trådlöst eller med USB-kabel. Jag har det på att jag använde kabel när den var nyinköpt.
Det står dock lite olika om kabeln på olika ställen, om den ska/kan sitta i från början eller inte. Har inte vågat prova sätta i den, då det på ett ställe står en varning om det, men å andra sidan står det på ett annat ställe som att kabeln kan sitta i.. 🤷
Bilder på instruktionerna som följde med skrivaren.
Kan du stänga av Avast medan du försöker få ordning på skrivaren?
Jag har nu insett att aktiveringen av Avast Premium inte var helt klar så jag har nu färdigställt den men det gjorde ingen skillnad för skrivaren.
#4 Niklas: Jag provade tidigare att stänga av brandväggen men det blev ingen skillnad. Sedan jag gjorde klart aktiveringen försvann den sidan med den möjligheten och jag ser det ingen annan stans, ingenting alls med att stänga av eller liknande.🤷
- Redigerat 2023-10-20 15:51 av Listo
#3: Det är tre olika varianter av installation. Den första gäller om du ansluter skrivaren med USB-kabel i datorn. Den andra gäller om du installerar skrivaren via programvara på CD. Den tredje gäller trådlös anslutning mellan datorn och skrivaren. Så använder du en USB-kabel kan du bortse från alternativ 3.
Vilken version av Windows har du? Installerar du drivrutinerna från CD eller känner datorn av skrivarmodellen? Det är möjligt att du inte får upp instruktionerna på skärmen, men att installationen har gått igenom ändå. Har du startat om datorn efter installationen? Ibland behöver man göra det för att installationen ska slutföras.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Jag använder skrivaren trådlöst i vanliga fall men provade nu att sätta i kabeln, det fungerade! Skönt! Började oroa mig för att det var något fel på den. 🙂
Insikt: 1. Drivrutinerna är installerade. 🙂 2. Den trådlösa överföringen fungerar inte. 😕
Jag kan möblera om så att det går att ha datorn och skrivaren inom räckhåll för varandra med kabeln, men visst vore det bra om det fungerade trådlöst!
Datorn har länge påstått att skrivaren varit avstängd när jag ska skriva ut men sedan har den ändå skrivit ut, så nåt konstigt är det ju men det har ju ändå fungerat! 😁
#7: Min dator säger också att skrivaren är offline, men börjar ändå skriva ut. För min del beror det nog på att den är avstängd för det mesta. Sätter bara på den när jag ska skriva ut. Så det tar tydligen ett tag innan datorn "hittar" den, trots att den är ansluten med kabel. Sätter jag på skrivaren ett par minuter innan jag ska skriva ut så får jag inget felmeddelande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8: Okej, så är det nog! 🙂 Min används inte heller speciellt ofta.
Men det är konstigt att det inte fungerar trådlöst längre. Undrar om det är någon inställning? 🤔
#9: Kanske är det dålig wifi-täckning där skrivaren står?
#11: Det ser ju rätt ut. Inget händer om du klickar på konfigurera port, så länge du inte ändrar något och klickar OK. Du kan ju kolla om något är avbockat som inte ska vara det.
Sedan kan du alltid göra en sökning för att se om datorn hittar skrivaren - om du inte redan gjort det. Kolla också att datorn inte tappat kontakten med wifi-nätet. Det händer ibland (och det är därför jag föredrar att ansluta med kabel). Å andra sidan borde du inte kunna surfa heller då.
#12: Hur gör man en sådan sökning, för att kolla om datorn hittar skrivaren?
Jag är för okunnig för att veta vad som ska vara ibockat eller inte..
#13: Vilken Windows-version har du?
Sitter inte vid datorn just nu och minns inte exakt var man gör sökningen. (Det är någonstans under Inställningar i alla fall.) Ska kolla när jag startat datorn, men beroende på vilken version av Windows det är har jag för mig att det kan skilja sig åt lite.
#14: Windows 10.
Ingen brådska, gör det när du har tid! 🙂 (ska sätta mig och försöka kolla själv också)
#15: Skulle precis kolla på det. 😁
Gå in på Inställningar och klicka på Enheter (Bluetooth, skrivare, mus).
Klicka på Skrivare och skannrar.
Klicka på Lägg till skrivare och skannrar.
Då startar sökningen.
Vill minnas att man kan ha en profil för anslutning via kabel och en via trådlöst.
Får du upp "Skrivaren jag vill använda finns inte med i listan" så klicka på det. Testa då först med "Lägg till en Bluetooth-skrivare, trådlös skrivare eller skrivare som kan identifieras i nätverket".
Funkar inte det, välj alternativet "Lägg till en lokal skrivare eller nätverksskrivare med manuella inställningar". I nästa ruta får du alternativet "Använd en befintlig port". Välj din virtuella skrivarport USB001 och se om skrivaren hittas då.
#18: Ja, det kan ju vara så att den finns i listan som ansluten med kabel, men inte med trådlöst.
- Redigerat 2023-10-21 11:56 av Carmarino
Nu har jag sökt, det här kom upp, se bild. Två skrivare som jag tror är samma, har bara haft den här son heter LaserJet.
Hur vet jag om skrivaren är ansluten till samma nätverk? Det efterfrågas att man ska kolla det i instruktionerna. Det är ingen display med information på skrivaren.
Men skulle det ha gått att skriva ut med kabeln annars? Men den behöver väl inte nätverket då..
#20: Nej, om skrivaren är ansluten med kabel behövs inte nätverket.
Markera en av skrivarna i listan och välj Hantera. Välj sedan Egenskaper för skrivare och titta i fliken Portar. Då ser du om den är anslutet via USB001 eller någon annan port.
När jag har haft båda varianterna så har jag döpt om den trådlösa kopplingen så att det framgår att det är den som är trådlös.
- Redigerat 2023-10-21 11:56 av Carmarino
Har nu klickat på 'Lägg till Bluetooth… "Då fick jag upp de båda som syns i bilden i förra kommentaren.
Det är lite konstigt.. När man först kommer till "Skrivare och skannrar så finns bara en skrivare, bild. Det blir två när jag söker. Men det är kanske för att jag tog bort skrivaren tidigare..
Det står också att den inte är ansluten, men när jag klickar mig vidare så är det ibockat USB001, bild.
- Redigerat 2023-10-21 12:11 av Listo
När jag sökt och fått upp två skrivare ser det ut enligt bild. När man klickar på en av dem, spelar ingen roll vilken så får man knappen "Lägg till enhet". Ska jag göra det på båda.
Om jag förstår dig rätt så är en för kabelanslutning och en för trådlös anslutning. Vet dock inte vem som är vem.. Inte heller hur man byter namn.
Lägg till bägge. Den som är kopplad till USB001 är den med kabel. Är bägge det så kan du ta bort den ena.
För att byta namn på skrivaren väljer du Hantera och sedan Egenskaper för skrivare. Där kan du lägga till t.ex. USB eller Wifi efter HP LaserJet Professional P 1102w.
Tack för all hjälp!!🙏😊 Nu fungerar det både med och utan kabel!! 😊🌞
Det är bra att ha båda möjligheterna!😊
#26: Så bra att det löste sig. 😊