Datorn iFokus

Datorn

Läst 76 ggr
Sindri
0

Hur få tillbaka Winamp Pro?

För många år sedan köpte jag Winamp Pro 5.8. Jag hade då en stationär dator, men bytte till en laptop.
Jag glömde bort programmet, men efter ett par år kom jag på det. Gjorde ett försök att få in det i laptopen, men lyckades inte. Glömde igen, men nu skulle jag verkligen vilja ha det för att rippa lite cd-skivor som jag vill göra mig av med.

Jag hittade ett ställe att ladda ned från, men datorn varnade mig så det blev inget. Jag skrev till Winamps support, men fick ett blaha-svar och rådet att leta i communityn. Jag har kvar kvittot på betalningen, licensnummer och allt annat och skickade med det, men det känns som om de struntade i det.

Har någon något annat tips på vilken väg jag kan gå?

Bo§e
0

Om du bara vill använda programmet för att rippa CD-skivor, finns t.ex. Express Rip .

Jag hade en tidigare version i en tidigare dator, och det fungerade utmärkt, och var i alla fall gratis då…
Ser att det finns fortfarande:

https://apps.microsoft.com/detail/express-rip-cd-ripper-free/9NZKLVDX4SX0?hl=sv-se&gl=SE

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Express Rip is a CD ripping program for Windows that lets you extract digital audio tracks from audio CDs directly into a variety of audio file formats. By using direct digital extraction, pure audio quality is maintained. At the time of release, Express Rip was determined to be the fastest free CD ripper available. This free app includes some trial features that are available to try for a limited time in the free version, at the end of which those trial features must be purchased in order to continue to use those features within the app. Ripper software features include: • Extract audio from CDs to WAV or MP3. • Small download under 500k installs in seconds. • By using direct digital extraction, pure audio quality is maintained when you convert CD audio to MP3 or WAV. • Automatically updates the displayed track-list when a CD is ejected or inserted.
  • Redigerat 2023-10-22 15:17 av Bo§e
Sindri
0

Men tack! Jag klagade över svaret hos Winamp och fick nytt svar; de har tydligen blivit uppköpta så det är inget att göra åt mitt program.
Jag skall testa detta.

Bo§e
0

Som jag minns var det enkelt att installera.
Efter installationen fick man grundinställa och bestämma "output", dvs önskat filformat (i mitt fall MP3), önskad upplösning (i mitt fall 192 kbps, vilket är ok för den mesta musik), samt var man vill att filen skall hamna.

Sedan var det väldigt enkelt att rippa och spara… 🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sindri
0

Det låter jättebra, tack för guidning.
(Det funkar väl dock inte med kopieringsskyddade skivor. Jag köpte tre cd förra hösten som jag ville kunna ha i mina spellistor, men det blev inget med det….)