bmp
Om man har en bild i bmp som man behöver göra mindre..Hur gör man då?
Då jag inte har skapat bilden själv så vet jag inte om jag har rätt program..
Vilket program har du?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag brukar inte hålla på med bilder på datorn så jag är lite osäker.., men hittar Windows live photogallery. För många år sedan lade jag också in Photoscape som jag använde under en period. Ingen av de går kanske att använda..
Testa med Aspose
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-10-22 20:24 av beem
Darktable borde klara det. Det är ett alternativ. Gimp är ett annat jag tänker borde kunna funka.
När du säger "mindre", menar du i bredd och höjd då, eller menar i filstorlek (kb)?
Skulle förvåna mig om inte vanliga Paint som ingår i Windows kan göra det. På Mac kan man använda Förhandsgranskning-programmet.
Mvh // Johan
Ett mycket bra och enkelt prorgam för enkla modifieringar är Irfanview. I menyn Image Rezise/Resample kan du ställa in storleken på bilden. I dialogen som kommer fram då står det uppe till vänster bildens verkliga storlek. Till höger finns en standardupplösningar. Välj nån med mindre upplösning.
#5: Ursäkta, datorer och sånt är inte riktigt min grej🙈 Då är det nog filstorleken jag menar! 😁
Ok, då är att spara bilden i ett annat format det bästa, t ex jpg om man vill få den att ta så liten plats som möjligt.
Mvh // Johan
#8: Anledningen till att jag vill ha den mindre är att den behöver vara mindre där den ska användas, och det behöver vara bmp i det programmet.
#9: Bmp är helt okomprimerat, så du kommer bara få den mindre genom att ha färre pixlar, vilket innebär att göra bredden och höjden mindre.
Vad är det för ställe som enbart klarar bmp? Låter som 1995 ringde och vill ha tillbaka sin programvara. :)
Mvh // Johan
#10: Haha, ja nästan! 😁 Men inte riktigt, jag KAN lägga in jpg, men det rekommenderas att man lägger in bmp, att det annars kan ta onödigt mycket plats i programmet.
Det meddelande jag får lyder något i stil med.."felet kan bero på att dokumentet innehåller en allt för stor bild." Vad de riktigt menar är jag lite osäker på men det kanske är som du säger att göra den mindre på det sätt som du säger!🙂
Tolkar också det som filstorlek och att den tar mycket minne.
Men det är ju rätt korkat att påstå att BMP är bättre när filstorleken ofta kan vara 5-10x större än samma bild sparad som JPG.
Mvh // Johan
#13: Nu har jag löst det! 🙂 Hurra! 🙂
Jag fick göra bilden mindre några gånger så fungerade det till slut! 🙂 Programmet
omvandlar till bmp om man lägger in en jpg. Och beroende på var i programmet man sparade den så stod det att om man sparar den på ett visst ställe så skulle den ta onödigt med plats, jag hade alltså missförstått litegrann. Är ju ingen fena på detta! 😁
Skönt att ha löst det nu i alla fall! 😊
Jag trodde jag hade löst det.. men så var det inte!
Det ser ut som bilden är sparad men när jag skriver ut finns den inte med! Jag förstår ingenting! 🤷
Programmet är Visma fakturering, gratisversion=ingen support.
Det är loggan som det krånglar med, nu när jag skrev ut var det ingen logga alls!! 🫨 Det står inte företagsnamnet någonstans. Jag kan ju inte skicka en faktura utan företagsnamn..
Finns det någon som kan hjälpa mig? 🙏
- Redigerat 2023-11-15 19:12 av Listo
Jag anade att det var en logga du skulle ha in nånstans.
Du får göra om proceduren tycker jag. Har du startat om Visma?