Datorköp
Skall köpa ny dator och har lite svårt att förstå dagens cpu fart jag har nu en amd xp 1800 med 1,53 ghz och ser att man idag säljer datorer med cpu fart 1,6 ghz och uppåt men visst måste de vara stor skillnad på dagens 1,6 ghz mot en xp 1800 med 1,53 ghz ?
Är de så att amd fortfarande är billigast ? Lite tips på billiga bra datorer
Har titta på www.twandata.com då dom verkar att vara billiga och jag har tidigare köpte lite delar där men de finns ju så mkt att välja på men mitt användande är idag internet och bildhantering dvs lite photoshop inga spel så vad skall man ta för något prisvärt paket ?
mvh/bjorsa

Jag hade en AMD 1,4GHz, som piskade skitarna ur grannens Intel 1,7, så hastigheten är inte allt.
Men generellt säger jag att för att man ska uppleva en skillnad, så gäller dubbelt upp.'
Många 3GHz som säljs idag, går bara i 1,67GHz ut mot bussen, så köp en äkta CPU, alltså ingen snikmodell…
Idag pratar man mycket om hur många kärnor processorn har. Det vanligaste just nu är 2 eller 4 kärnor, t ex Intel Core 2 Duo, men det finns även processorer med 8 kärnor. Lite förenklat kan man säga att det är som att ha flera processorer.
Precis som med digitalkameror där man ofta sålde efter antal megapixlar har datorbranchen till stor del sålt på antal gigahertz. Det fungerar inte längre.
Jag skulle nog prata med en säljare och förklara vad du ska ha datorn till och låta dom rekommendera något.
Mvh // Johan

Hej Björsa!
Jag skulle rekommendera dig att testa en Mac. Mac Pro med 8 kärnor och 16 GB Ram åker ifrån de flesta datornerna på marknaden. Men den kostar ju en slant…
Det är ingen tillfällighet att alla reklambyråer, tryckerier och många filmskapare väljer Mac.
Har nyss skaffat en Mac Book Pro, 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo med 4 GB Ram. Jä---gt snabb och virusfri.
Mats

Ok så dagens 1,5 ghz är troligen en med dubbla kärnor men hur ser man det ?som idag tex har pc-city en billig dator med en intel celeron 440 cpu på 1,6 ghz men kan inte hitta någon mer info om den är dubbelkärna eller om den har 64 bitar men visst borde den vara mkt snabbare än min xp1800 på 1,53 ghz?
Någon dyr mac har jag inte råd med utan de skall vara en billig dator för de köpte jag sist för ca 4 år sedan å den hr ju funkat för mina behov
mvh/bjorsa

Vet inte om det är ok att låna trådar av varandra, men jag provar.
Är också på jakt efter en dator, och jag går alltid på att det som är dyrast är bäst. Kollar lite på det jag vet, typ hårddisk
.
Idag är jag helt borta på hur en bra dator ska vara, läste lite här innan i tråden, men tycker fortfarande att det är grekiska.
Kan ju som sagt höra med en säljare, men man vill ju gärna kolla upp lite hemma innan, på typ netonnet, så man vet.

#5 Håller med dig de e svårt att idag se vilken prestandard en dator har jämfört med den man sitter med själv skulle jag vara trevligt med någon sajt där man kunde gå in och benchmark sin dator och sedan se hur den presterar mot dagens datorer å nu när jag skriver detta så slår de mig att sådana program fanns de förr som man kunde köra på datorn å få en jämförelse med hur nya datorer presterade så de e väl bara att ut å leta på nätet :-)
mvh/bjorsa

Har kollat på en här som har följande:
- Intel Core 2 Quad Q6600 (Detta måste vara processorn)
- GeForce 8600GT 512MB (Grafikkort?)
- 3GB DDR2 (Hmm, kanske ram minne?)
- 960GB Hårddisk (står ju vad det e)
- DVD-brännare (står ju oxå vad d e)
- HDMI & SPDIF (Va?)
- FireWire (har jag hört talas om, e d något skydd?)
- Trådlöst WLAN Pre-n (Något som där inte behövs sladd till)
- TV-Mottagare (Kan förmodligen kolla på tv på datorn)
Men sen kraft och hur bra den är har jag inte någon koll på.

FireWire är ett bättre alternativ än USB..
Läs mer här:

#7 med den datorn lär du kunna köra typ alla nya spel på ganska hög uplösning.
processorn är en 2,4Ghz processor med fyra kärnor som kort och gott innebär att det är fyra processorer i en.
grafikkortet snabbt och med 512 megabyte dedikerat grafikminne.
och det är 3 gigabyte ram-minne som du lär klara dig på ett bra tag
HDMI är en utgång för att koppla in din platt-tv till datorn och visa HD-film osv
SPDIF är för att få över surroundljud till högtalarna.
FireWire är en trknik för att koppla in externa tillbehör till datorn och är bättre an usb i tekniken, fast usb är också bra att ha i datorn för att det är mer saker som använder sig av USB än FireWire.
Trådlöst Wlan är trådlöst nätverk som gör att du kan koppla upp dig trådlöst till din trådlösa router, Pre-n står för att det använder sig av den nyaste tekniken som stöder upp till 300 MB/s om man har en router som klarar det med annars så går det i 108MB/s eller 54/MB/s eller 14MB/s beroende på hur gammal router man har.
och tv-mottagaren gör så att du kan se på tv på dig skärm, se bara till så du får ett som klarar av digital-tv annars så är det rätt så värdelöst efter som att analog tv inte sänds längre.

#9 Tack, blev lite klarare nu, men varför har de börjat med fyra processorer i en? Varför inte ha en på 10GHz.
Så man kan lugnt säga att den här datorn kommer att hålla ett tag? Eller det finns värre maskiner ute på marknaden?

#10 det finns många anledningar till att man har flera kärnor istället för en.
bla så blir det mindre värme, drar mindre ström, går stabilare, vad jag vet så finns det inga prossesorer på 10Ghz utan dom snabbaste ligger på drygt 3Ghz för att gå stabilt.
Det kommer alltid finnas något värre/bättre men med det systemet kommer du klara dig med bra en lång tid framöver.
om du vill ha det ordentligt snabbt så kan du lägga ut några hundra tusen och bygga ett kluster (en massa datorer sammankoppade) med en massa SSD hårddiskar i RAID, måånga GeForce 8800 i Quad-SLI, några Intel Quad-Core Extreme några hundra Gigabyte Ramminne, Överklocka allt coh kyl det med Flytande kväve.
fast då måste du bygga ett nytt hus till allt och kontakta ditt elbolag så du får tillräckligt med kraft att driva allt men å andra sidan så kan du nog spela alla spel utan lagg/hack dom närmsta 10 åren iallafall