C är full av systemfiler. Vad göra?
Min hårddisk på Windows 10 är på totalt 100 GB och efter att det kommit varningar så har jag diskrensat, men ändå är det bara 3 GB ledigt utrymme. Ser att Systemfiler upptar hela 66 GB. Har kollat efter om Windows.old ligger kvar och skräpar, men den är redan borttagen. Finns det något att göra för att minska systemfilerna?
Har du använt det inbyggda verktyget för diskrensning? Det du når genom att högerklicka på disken och kanske en flik som heter typ Verktyg eller liknande.
Kolla också att du inte har Windows Update-uppdateringar som hämtats, men ännu inte installerats. Sådana brukar ofta ta mycket plats. Det brukar också ta mycket plats att vissa uppdateringar behåller gamla filer som säkerhet om man vill rulla tillbaka en uppdatering. Detta brukar dock Diskrensningsverktyget kunna hitta.
Notera att Diskrensningsverktyget har en knapp som heter typ "Avancerat" eller liknande som låter dig rensa ännu mer saker.
(Jag kör inte Windows längre, därav mina luddiga beskrivningar)
Mvh // Johan
Du kan också kolla vad för program du har installerade, om de ligger på C. Och i så fall om det är några du ej använder och kan avinstallera. Samt prova rensa webbläsarens cacheminne och kakor.
- Redigerat 2023-11-07 17:41 av Liz85
Det fanns nån bug förut i Windows (för ett par år sedan) som gjorde att en av systemfilerna blev bara större och större. Då menar jag riktigt jäkla stor.