Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 209 ggr
Bjorne
2024-01-03 14:53
0

Bankid

Jag vet inte om det är rätt forum men jag skriver ändå.
Ibland när jag skall signera med mobilt bankid så kommer "skanna QR-kod" upp istället för man skall ange sin kod vilket ju normalt kommer efter QR-koden.
Vet någon hur man kommer förbi kravet på QRkod så att man kan skriva sin sifferkod?

Liz85
2024-01-03 15:14
0

Hmm… Min gissning är att det inte går. Men om jag har fel får ni rätta mig.

Dock brukar qr-koden vara första steget. Efter det har iaf jag alltid fått bekräftat med kod också.

Bjorne
2024-01-03 15:20
0

Ja men ibland behövs ingen qrkod. Systemet förväntar sig bara en sifferkod.
Kravet på qrkod kan synas någon bråkdel av en sekund innan siffrorna för kod dyker upp

Liz85
2024-01-03 15:28
0

#2: jo jag vet. Men tänkte att det kan vara så att olika sidor har olika system för bankid- legitimation. Vissa kör med qr medan andra inte har det alls.

Niklas
2024-01-03 15:29
1

Brukar det inte finnas en länk där man kan skriva in kod manuellt?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2024-01-03 16:06
2

Att skanna koden är en säkerhetsåtgärd. Det är för att det garanterat ska vara du som initierar inloggningen.

Jag skulle kunna påbörja en BankId-signering för dig och sedan försöka få dig att öppna appen. Du ser en inloggning och kanske utan att tänka dig för anger din kod. BAM! Nu har jag tillgång till din bank.

Istället så vänder man på det. Tjänsten som du vill besöka skapar en unik tidsbegränsad QR-kod. Du gör ett aktivt beslut att öppna BankId och skanna koden.

Det är ett nytt krav på alla tjänster att börja använda QR-koden för att logga in nu. När du ska göra något mer allvarligt får du ange kod också.

Mvh // Johan

Sindri
2024-01-03 16:57
1

Jag tycker att man allt oftare får scanna en qr-kod. Efter det kommer pinkoden. Jag tycker det är bra, det är en extra säkerhet för mig. På vissa sidor skall man ange sitt telefonnummer och när man öppnar bankid är allt redan ifyllt.
Jag förstår inte vad du har emot att scanna qr-koden?

Carmarino
2024-01-03 17:08
0

De sätt jag har kommit i kontakt med är att vissa har QR-kod medan andra inte har det. Finns det ingen QR-kod får man upp rutan för att ange koden istället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
2024-01-03 18:01
0

Alla måste snart implementera QR-koden. Men många är långsamma. Risken är att deras inloggning slutar att fungera.

Mvh // Johan

Emo
2024-01-04 13:48
1

#8 Hur går det då med alla som inte har någon QR-kod? Ska vi skjutas eller hängas? Finns det någon tredje lösning?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2024-01-04 13:52
0

Jag tycker det känns säkrare med QR-kod. Jag förstår inte riktigt varför men det är en känsla 😉

/Maria

johan
2024-01-04 14:34
0

#9: Det är inte du som har en QR-kod, det är tjänst du loggar in på som skapar den och du skannar den med BankId-appen.

Men som sagt, alla tjänster har inte implementerat det än fast dom snart måste.

Mvh // Johan

Emo
2024-01-04 15:40
1

#11 Jag förstår inte! Jag vet hur en QR-kod ser ut, tror jag. Det är väl en sådan där fyrkant, som innehåller en massa information? Hur scannar jag den med BankID- appen? Jag har bankID på datorn och inga möjligheter att scanna med datorn. Till det behövs något annat än en dator.

johan
2024-01-04 15:58
0

#12: Man skannar den i BankID-appen på en telefon.

Har du BankId på dator gäller säkert annat. Du kommer säkert få information från banken om förändringar kring ditt bankid sker.

Mvh // Johan

Emo
2024-01-04 16:11
1

#13 En sådan telefon har jag inte eftersom jag inte känt något behov av en sådan. Jag tycker det är grymt om jag ska vara tvungen att lägga ut en massa tusenlappar för att ha tillgång till den information på 1177 som jag behöver.

Bjorne
2024-01-04 17:02
0

Jag har inget emot att skanna qrkoden. Problemet är att det inte dyker upp någon qrkod att skanna och då kommer man inte vidare.
Problemet är löst nu men det blir för mycket att beskriva här,
Jag nöjer mig med att felet var mitt. Det var jag som var dum.

Sindri
2024-01-04 19:44
0

#15: Spela roll. Det är inte alltid så lätt att hänga med de där "utvecklarna" som man tycker ibland utvecklar för utvecklandets egen skull.
Men skönt att det löste sig.

Denna kommentar har tagits bort.