Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3445 ggr
Oscar
2007-06-24 19:36
0

Reklammail

Vad gäller egentligen när man ska skicka ut reklammail? Får man lov att göra det eller är det som ryktet säger att det inte är tillåtet?

Om man får lov, hur ska de vara formatterade för att komma fram till avsedd mottagare och inte fastna i massa brandväggar och liknande?

johan
2007-06-24 21:59
0

Det är lite olika regler i Sverige och USA t ex. Generellt kan man säga att du får skicka till de som är kunder hos dig eller på annat sätt själva valt att ha med ditt företag att göra.

Här på iFokus till exempel så står det i användaravtalet man godkänner att vi får skicka mail till dig. På min arbetsplats Spider skickar vi mail dels till våra kunder, men också de som valt att prenumera på vårt tipsbrev.

Oavsett vem du skickar till är det viktigt att du har en tydlig och fungerande instruktion för hur man gör om man vill slippa mer mail från ditt företag. Detta brukar ofta ligga i botten av mailet. Bäst är givetvis om man kan sköta det själv, men även om du säger att man kan skicka tillbaka ett mail och be att få slippa framtida utskick duger det också.

För att slippa hamna i spamfilter bör du ha mer text än bild i ditt mail. Bilderna filtreras ju ändå som standard bort innan läsaren själv valt att visa bilderna.

Undvika allt för mycket tramsformuleringar som att man kan tjäna massvis med penger etc. Skriv ett mail du själv skulle vilja läsa.

Om du skickar HTML-mail bör du även tänka på att CSS fungerar asdåligt i de flesta webbaserade mailklienter som Hotmail, Gmail, etc. Outlook 2007 tar även utveckling tillbaka flera år i hur det hanterar CSS. Det är i princip old school table based layouts som gäller, komplett med font-taggar och spacer-giffar. Sorgligt men sant.

Lycka till!

Mvh // Johan

Oscar
2007-06-24 23:27
0

Ok, tack så mycket för informationen. Skulle bara vilja veta hur det är rent lagmässigt också, om jag till exempel köper ett adressregister med mailadresser, får jag då skicka till dem?

Vem reglerar sådant här? Är det PTS?

Oscar
2007-06-24 23:36
0

Hittade detta på Konsumentverkets hemsida: 

Lagen gäller inte all "spam", utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap får man däremot skicka.

Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.

mariatingsund
2007-06-25 09:58
0

Jag har bara en liten sak jag tänker på när jag läser detta. Jag har pågående separatutställning i Ronneby (någon dag till) och har skickat ut mail till Ronneby, Karlskrona och kronobergs konstföreningar. Flera av adressaterna skickat tillbaka EJLÄST meddelande. Gissa hur jag kände mig då. Jag tycker faktiskt att det är oförskämt, de valde själva att arbeta i konstföreningens styrelse och borde inte förolämpa, såra och behandla konstnärer på det sättet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

poike
2007-06-25 10:44
0

LeoT: Tänk även på att om du vill bygga upp en långsiktig verksamhet så var varsam med massutskick som folk irriterar sig på.

johan
2007-06-25 10:50
0

#4: Menar du att du skickade med Läskvitto på ett utskick eller har de manuellt svarat "ej läst" till dig?

Jag fullkomligt hatar Läskvitton. Jag tycker det är läskvitto som är oförskämt. Jag svarar alltid NEJ på frågan om jag vill skicka tillbaka på ett kvitto på att jag läst mailet, oavsett om jag läser det eller ej. Att få läskvitto på ett massmail verkar i ärlighetens namn bara jättekonstigt.

I reklamutskick brukar man snarare ha en genomskinlig bild med i mailet som pekar på en webbserrver. På webbservern loggar man hur många gånger den här bilden har visats och därigenom kan man få en ganska god indikation om hur många som läst mailet. Men då gäller det ju att man aktiverar bildvisning i mail…

Mvh // Johan

mariatingsund
2008-01-01 17:39
0

Det var ju inte massutskick utan jag la ner tid på att adressera till var och en förening och skrivit inbjudan typ Hej Åke! Jag begärde läskvitto eftersom jag kan inte bättre med all modern teknik hur man kan veta om meddelandena kom fram. Jag skickade förstås med en bild om vernissage och ville att det kommer fram. Och jag tycker fortfarande att om en konstföreningens styrelsemedlem får inbjudan till vernissage, då ska de banne mig inte skicka ejläst kvitto, spelar ingen roll vad de tycker om denna funktion.

johan
2008-01-02 00:21
0

#7: Tycker du har en konstig inställning. Det är du som använder en smula oförskämd funktion, men ändå så blir du sur på de som inte gillar att bli övervakade?

Om du vill veta att det kommer fram ordentligt kan du begära leveranskvitto istället. Då är det mailservern som skickar svaret. Men även detta kan man stänga av om man vill, så det är ju ingen garanti för att det misslyckades bara för att man inte får någon leveranskvitto.

Mvh // Johan

mariatingsund
2008-01-02 16:02
0

Jaha, det visste jag inte om. Hur gör man det (leveranskvitto) ? Jag förstår att du tycker att läskvitto är oförskämt men varför? Att skriva uppropstecken tycker jag kan vara oförskämt men varför läskvitto? Jag vill inte bråka men jag lyssnar gärna om andra tycker likadant.

johan
2008-01-02 16:58
0

För dom flesta är läskvitto mer ett "tro-inte-att-du-kommer-undan-för-jag-har-bevis-på-att-du-
läst-detta-kvitto". Typ som när man blivit förbannad på att DN Kundtjänst inte verkar veta hur man svarar på mail varje gång man har problem med prenumerationen. Eller som när mamma tvingade en att svara på frågan "höööööööörde du vad jag saa?" när man fick en order om att städa eller nåt. :)

Leveranskvitto hittar du ofta på samma ställe som läskvitto.

Mvh // Johan

mariatingsund
2008-01-02 22:43
0

hej igen. Jag måste medge att jag aldrig har tänkt så. Varje gång jag själv får förfrågan, kryssar jag snällt för ja. Jag har alltid uppfattat den förfrågan som att avsändaren vill bara vara säker på att jag läste hans/hennes mail och det inte kom  på avvägar.