Ny laptop - hjälp!
Min ASUS Notebook är säkert 9-10 år gammal. En av sönerna bytta moderkort och batteri för två år sedan. Nu stänger den av sig ibland helt plötsligt.
Jag anar att den blir för varm, har ställt den på "fötter" nu och det verkar funka bättre.
Men - det är nog dags för en ny. Jag har varit jättenöjd med denna dator, men nu försökte jag maila deras support och be om hjälp att välja en ny likvärdig, men den är ju helt värdelös. Kan man inte fylla i alla tekniska uppgifter så går det inte att skicka formuläret.
Sen är jag inte så säker på att jag skall ha ASUS längre. Har sett en del negativa recensioner.
Jag är inte ute efter en speldator (och ingen Apple-produkt), jag vill surfa, se filmer, maila, använda Microsoft 365 och lagra massor med bilder och privata filmer. Just nu har jag en dvd-spelare och vill gärna ha det, men kanske det är bättre med en extern sådan?
HDMI är nödvändigt, och gärna hörlursuttag. (Har suveräna lurar som inte är bluetooth).
Har en sprillans ny scanner/kopiator från Canon som måste funka till den.
Den här datorn är rätt tung (skärm tror 17") så lättare vore bra.
Jag vill gärna köpa den "ren" för att kunna partionera hårddisken (den här datorn kom så) innan operativsystem kommer in.
Tar tacksamt emot alla förslag och tips att tänka på.
Jag är en pensionärstant som tycker det är jobbigt med alla förändringar i mjukvarumiljön, så gärna lite gammaldags.
Jag rekommenderar en padda oavsett om det är iPad eller ngt annat märke. Man kan komplettera med ett enkelt tangentbord om man vill det.
Lätt att ta med sig och lagom bra att se film på.
Sedan finns en stor marknad för refurbish produkter.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Du kanske skulle se om du hittar en begagnad som är två tre år? Räcker sannolikt mycket bra för det du använder den till och kan bli mycket bättre pris.
T ex bytdator.se brukar ha bra grejer och bra support den enda gången jag mailat med dom.
Mvh // Johan
#1 Jag har en surfplatta, men det kan inte jämföras med en dator. Ffa vill jag ha en ordentlig skärm. Min hårddisk är på 2TB, tror ingen platta har det.
#2: Tack, jag kall kolla med dem.
#0:
Jag hade en asus före datorn som jag har nu och det var den sämsta datorn som jag någonsin hade. Den krånglade mest av alla datorer som jag har haft och bearbetningskvalliteten var urkass. En gång bröt den sönder när jag öppnade locket.
Nu har jag en lenovo och den är jag nöjd med. Den var ungefär100 euro billigare än min asus och bearbetningskvaliteten är tydligt bättre. Den har mer prestation, t.ex. 16 GB-RAM, dubbelt så mycket som min asus hade. Dessutom var hela windows office professional med på köpet.
Jag letade nog ett år tills jag hittade en som motsvarade mina föreställningar gällande pris och kvalitet. Ett år använde jag mig av min ihopklistrade asus som det inte gick att stänga locket på längre. Men det lönade sig att vänta.
Gällande vikten, så är de nya datorerna lättare eftersom de inte har en inbyggd DVD player längre.
#3: Men kan ha både extern skärm och 2TB disk till iPad.
Men även om jag generellt förespråkar iPad för det du beskriver, så får du nog betydligt mer för pengarna med en begagnad dator. Speciellt om du köper en stationär om du ändå har extern skärm.
Mvh // Johan
#6: Stationär går bort eftersom jag är stationerad på annan ort flera månader om året.
Jag använder inte extern skärm, menade min nuvarande, men den är visst bara 16".
Jag gillar min surfplatta, men den är för helt andra saker, läsa tidningen, se filmer på flyget.
Jag vill absolut ha en laptop och jobba som jag är van vid.
#7: Fast du nämnde ju vad du skulle ha din laptop till och det var just att se film -mäjla och hantera bilder vilket du kan göra lika bra via en padda och då slipper du dessutom att släpa på flera saker.
#8: Jag har den till lite fler saker. Jag använder laptopen på resor och på andra orter. Jag vill inte släpa med flera saker; platta, tangentbord, skärm och DVD-spelare .
Det är därför en laptop är så bra.
Jag vill ha en laptop och inget annat.
#9: Fast om du ska ha en ny laptop så kan du nog glömma att ha en inbyggd dvd-spelare och tangentbordet utgör skyddet till paddan och tar ingen plats.
Självfallet gör du som du vill men utifrån ditt behov så funkar en padda mycket bra sen kan du ha andra önskemål men det skrev du ju inget om.
- Redigerat 2024-05-01 18:03 av Pyttelite
#10: Du vet ju att jag är en envis gammal tant! 😉
#11: Envishet har inte med ålder att göra. 😊
Ville mest förstå dina krav men det viktigaste kravet för dig är laptop och inte funktion.
Tycker fortfarande att du ska titta på ”refurbish”/begagnatavdelningarna.
Där finns det ett och annat guldkorn!
Dvd-spelare kommer en modern laptop sannolikt inte ha. Men man kan ha en extern som man kopplar via USB.
Möjligen har något äldre gaming-laptops det. Men dom är nästan mer släpvagn än bärbara.
Mvh // Johan
Hade en lenovo thinkpad förut som är 10+ år och funkat perfekt genom alla år (mer än att den blivit segare med åren när alla program och spel blivit "tyngre" för den köra) och hade gärna fortsatt använda den några år till men tyvärr funkar inte nyare windows på den (och versionen jag har kommer sluta uppdateras) och den kommer inte ha rätt förutsättningar för de spel jag spelar.
Jag spelar en del så skaffade mig en speldator och valet föll igen på en lenovo då vi alltid varit väldigt nöjda med dem (fler i familjen som har dem och haft i många år utan att behövt byta).
Så skulle rekommendera att du kikar på en sån. Finns flera modeller anpassade för olika ändamål hemmabruk, småföretag, spel mm och har efter det olika storlekar och vikt.
Tycker själv det var väldigt jobbigt att behöva skaffa en ny datorn då jag trivs så bra med min gamla så jag kollade vad minimikraven var för mina spel och tog det tillsammans med mina andra krav (på minne och sånt) och gick till olika butiker och prata med personalen och fick från dem olika förslag och sen gick jag och kände och klämde på dem de hade i affären (så tangentbordet kändes bra osv) och sen vart det hem igen med de jag fastnat mest för och kolla runt lite till hemma (plus fick hjälp av annan datorkunnig som vet vad som krävdes för just speldator och mina behov) sen väntade jag in mellandagsrean för att se om något av det jag var intresserad av dök upp där.
Blev snäppet "bättre" och lite dyrare dator än vad jag först tänkte mig men förhoppningen är att den ska hålla sig ungefär lika länge som min gamla gjort.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#14: Tack, jag spelar ju inte, men har en son som har Lenovo och är nöjd med den. Har kikat lite på sajten som Johan rekommenderade, jag får ringa dem efter helgen när jag är tillbaka i Sverige igen. Har en annan kontakt jag skall kolla med också, han fixade makens dator helt suveränt i vintras och säljer begagnat.
Kolla gärna på:
#16: Tack, skall kolla där också.
Det här kanske faktiskt är ett bra alternativen för det du beskriver och erfarenheter från den är diskussionen. Den kan uppgraderas till 2 TB disk.
Mvh // Johan
#18: Tack, det ser ju jättebra ut. Är det verkligen beg? Om de har 10 st. Kanske någon form av outlet också - men inte mig emot.
#19: Brukar även kunna vara begagnat men att de ersätter vissa komponenter och därav då säljer flera.
#19: Det är ofta konkursbon eller äldre företagsdatorer. Många företag byter ut datorer var 3:e eller 4:e år och då kan företag som Bytdator köpa dom billigt, fräscha upp och sälja begagnade.
Du får även ett certifikat på hur mycket CO2 du hjälpt till att undvika genom att inte köpa en ny dator. :)
Mvh // Johan
#21: Ja, jag såg den där beräkningen. Jag är absolut för återbruk. Dessutom är det ofta så att ju äldre maskiner desto bättre kvalitet.
Vi har en torktumlare som är 38 år, och är som ny. Kan inte tänka mig att man kan köpa en sån idag.
#22: Nej, men din torktumlare drar förmodligen också 38 gånger mer energi än en modern med värmepump.
Så det finns områden där det absolut inte lönar sig att köpa nytt med tanke på klimat, och så finns det områden där effektivitet snabbt betalar av tillverkningsskulden. En torktumlare som används ofta är utan tvekan det senare. Om den används några få gånger om året blir det givetvis mindre relevant.
Vi bytta nyligen vår 15 år gamla frånluftsvärmepump. Det sänkte vår årliga energiförbrukning med över 20 % och den lär hålla minst 15-20 år.
Men det är svårt att motivera att köpa en ny dator eller telefon för att den drar mindre ström än den gamla, om man främst bryr sig om klimatavtryck.
Mvh // Johan
#23: Jag tycker alla diskussioner om att byta ut till mer energieffektiva apparater är svår. Skrotning belastar miljön, tillverkning och frakt belastar miljön. Hur man än vänder sig……
När Tesla började utvecklas var vi så entusiastiska och vi kunde inte få vår bil fort nog. Nu känns det ju sådär att ha en.
Nej, jag använder inte torktumlaren mycket. Slätar ut en del av tvätten i några sekunder innan jag hänger den. Det enda som går fullt ut är dunkuddar och duntäcken, men det är ju inte så ofta man tvättar sånt. Så jag gör inte av med så mycket energi på den, så den får gå så länge den orkar. Jag ville mer peka på att saker förr gjordes med ett bättre tänk - då var det en fördel att saker höll länge. Nu känns det som om det är en fördel att de inte gör det - så man får en anledning att byta till något vassare.
#24: Nej, det är precis därför jag menar att det inte finns ett binärt svar, utan man får kolla på den specifika saken och hur den kommer användas.
Tillverkning och frakt är ofta det som orsakar störst utsläpp för hemelektronik. Men vitvaror kan över tid löna sig, beroende på hur dom används och hur gamla dom är. Torktumlare som används mycket, eller gammal frys, skulle jag säga lönar sig att byta. Torktumlare för att dom med värmepump är så mycket mer effektiva, och frys för att den är på 24 timmar om dygnet året om.
Ersätta förbränningsbil med elbil är definitivt bättre. Med svensk europeisk räcker det med 1500-2000 mil innan den betalt av sin skuld och blir oslagbart mycket bättre än bensin/diesel-bilen.
Hybrider däremot är ett skämt. EU har visat att dom släpper ut 3,5 ggr än tillverkarna säger och är redan med tillverkarnas siffror idiotiska.
Men att köpa ny laptop för att den drar mindre ström är naivt. Men om man nu ändå behöver byta, så bör man så klart välja en så energisnål som möjligt. Och på den punkten är Apple i en klass för sig.
När det kommer till miljövänlig tillverkning är Apple och Microsoft dom enda riktigt bra alternativen.
Mvh // Johan
#25: Tyvärr är jag ingen Apple-fan.
Finns det datorer (laptops) med DVD/CD läsare?
Du kan prova sån där kylplatta som man ställer datorn på. Det är fläktar under som blåser uppåt. Det gör säkert en massa nytta.
Jag tror fläktarna går på nåt USB uttag på datorn.
#27: Tydligen inte längre.
Kylplatta skall jag kolla på. Skall låta sönerna titta lite också när jag kommer hem.