Kan tangentbord sprida virus?
Hej! Jag undrar om det finns någon risk för att virus kan spridas via tangentbord och mus? Jag har hört olika saker och ville dubbelkolla för att vara säker.
Tack på förhand för hjälpen!
Menar du datorvirus eller sjukdomsvirus?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Allt som kopplas in via USB har en risk att göra något annat än du tänkte. Men om du köpt ett eget tangentbord eller mus som kopplas in skulle jag säga att risken är extremt liten.
Mvh // Johan
#2: Det är inte jag som undrar om tangentbordet. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Den här gången syftade jag på datorvirus! xD
#2: Det är ett tangentbord med sladd, likadant med mus.
Har aldrig hört talas om att ett tangentbord eller en datormus kan sprida virus. I så fall måste det ju finnas någon programvara i dem som kan infekteras. Vet inte om det finns i de mest avancerade tangentborden och mössen, men jag tror inte det.
#6: Det är ett helt vanligt svart tangentbord från Biltema. Inte det bästa man kan hitta helt enkelt!
#7: Då kan jag inte tänka mig att det finns någon som helst möjlighet att det ska kunna vara smittat med virus.
#8: Samma sak med mus då, tänker jag. Tangentbordet och musen kom i samma förpackning.
#9: Ja, i musen är det ännu mindre troligt att det skulle kunna finnas virus.
Låter riskfritt. Någon skull aktivt behövt modifiera det för att det skulle vara något problem.
Däremot tycker jag man ska vara försiktig med laddare som finns i köpcenter, bussar, etc. Och självklart aldrig plugga in USB-minnen man inte själv köpt, formaterat och använt.
För laddade kan man köpa en liten adapter som ser till att enbart ström kommer via sladden. Eller så tar man med en egen laddare och sätter i ett eluttag istället.
Mvh // Johan