pixlar foto
Hej!
Finns det nått enkelt sätt att öka antalet pixlar/storlek på ett foto man tagit med mobil. Jag behöver komma upp till en viss gräns för att kunna publicera. Krävs det avancerade program för detta?
Hej!
Ja, det finns flera sätt att öka antalet pixlar (upplösningen) på ett foto. Det är dock viktigt att notera att även om du kan öka upplösningen, innebär det inte nödvändigtvis att bildens kvalitet förbättras, eftersom programvaran måste fylla i de nya pixlarna med information som inte fanns i originalbilden.
Här är några metoder och verktyg du kan använda:
- Online-verktyg: Det finns flera gratis online-verktyg som kan öka upplösningen på dina bilder. Några populära alternativ är:
Bildredigeringsprogram: Om du redan använder ett bildredigeringsprogram som Adobe Photoshop eller GIMP, kan du ändra bildstorleken genom att använda deras funktioner för bildskalning. I Photoshop kan du till exempel använda funktionen “Image Size” och välja att bevara detaljer för att få bästa möjliga resultat.
Mobilappar: Det finns också mobilappar som kan öka upplösningen på bilder. Några exempel är:
För mer avancerade behov kan AI-baserade verktyg som Topaz Gigapixel AI ge mycket bra resultat, men dessa program är oftast inte gratis.
Källor:
Vad du än fotar med för kamera så är det alltid så att bilden blir pixligare och därmed i sämre kvalitet om du förstorar upp den.
Men om mobilen/kameran ger bra bild i grunden så behöver det inte göra så mycket om man förstorar bilden lite.
Sen beror det på var du ska publicera bilden och vad de har för krav. Vilken storlek de vill ha den i. Och ska den tryckas eller visas digitalt?
Det finns AI-tjänster som kan skala upp bilder åt dig online. Jag använde det nyligen för att göra större canvas-tavlor från bilder från spel jag gillar.
Dom flesta tillåter bara uppskalning 2x eller till 4k gratis, men det räckte bra för mitt ändamål.
Googla på typ "ai upscale image" så hittar du ett gäng som du kan prova.
Mvh // Johan
tack för svar!