Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 656 ggr
Anna-hfg
0

internetföretag att lita på?

Jag är totalt ovetande om vad för företag på internet man kan lita på. finns det någonstans man kan få vet sånt, på ett enkelt språk så man förstår?

Ett företag som jag undrar över är Marcromedia Inc. Det företaget dyker upp lite varstans, bland annat här på iFokus, och säger att "denna platsen kräver Falsh player 8", men vågar man ladda ner? Jag vill helst inte få in virus och annat i datorn.

Tom
0

Om det står Macromedia och Flashplayer kan du nog vara ganska säker men om det står som du skrivit skulle jag nog misstänka att det är något skumt.

Mvh

Tom

Anna-hfg
0

Skulle du rekommendera att jag laddade ner Flash Player 8? Jag vet inte om den har med bilden uppe i vänstra hörnet att göra, för den är borta nu när jag rensade bort den Macromedia -grejen som fanns i "Lägg till och ta bort program" filen. Jag har aldrig hört talas om det här företaget, man hör ju mest om Microsoft (är det en del av det företaget?), Apple och de andra stora.

Ordagrant står det: Den här platsen kanske kräver följande ActiveX-kotroll: Flash Player 8 från Macromedia, Inc… Klicka här om du vill installera kontrollen.

Datorn blockerar pop-up´s så det står i ett gult fält under adress-fältet.

Tom
0

Som sagt, om det står Macromedia kan du vara ganska säker på att det är OK.

I ditt första inlägg skrev du "Marcromedia" och "Falsh player 8" vilket jag först tolkade som att någon ville ge sken av att det skulle vara Macromedia men som bara hade tagit ett snarlikt namn för att kunna lura människor. Var det bara två felskrivningar från din sida kan du bortse från den delen av min första kommentar.

Mvh

Tom

johan
0

Macromedia kan du definitivt lite på. Flash Player och Shockwave Player är två av deras produkter som används flitigt på nätet och dom bör man ha installerade.

Mvh // Johan

Anna-hfg
0

Det var nog jag som stavade fel, är lite snabb på tangenterna och dålig på att rätta.

Tack för hjälpen. Tycker det är svårt med alla olika företag som vill att man ska ladda ner grejor, men man vet ju inte om de är OK.

Tom
0

Helt riktigt, det är bättre att ladda ner en sak för lite än en sak för mycket.

Tom

Anna-hfg
0

Nu händer det lite andra grejor. När jag är ute på nätet så plötsligt stängs internet fönstret ner och en ruta kommer upp att det finns ett fel i min dator och det är nåt företag som vill att man ska ladda ner nåt som heter EuroSafe, tror jag att det heter. Företaget heter detsamma som produkten.  Vad kan detta vara?

johan
0

#7: Det tycker jag INTE du ska ladda ned. Det finns inget chans i världen att via en webbläsare kontrollera om din dator är i dåligt skick, så de försöker bara lura dig.

Mvh // Johan

Anna-hfg
0

OK. Jag tycker bara det är konstigt när jag stänger ner den där rutan om "fel i datorn" så dirigeras jag om till det här företagets hemsida. Man blir ju nervös, har de tagit kontrollen över min dator? Jag har rensat cookies och kört fel/reparationsökning på datorn. Jag fattar inte hur de lyckas stänga ner hela internet-fönstret.

Men jag har inte tryckt på några knappar och godkänt nåt från dettta företag.

johan
0

Som programmerare kan man köra visst script när en popup-ruta stängs. Det är inget farligt, mer än att det är oförskämt och irriterande!

Mvh // Johan

Anna-hfg
0

Det var skönt att vet att det inte är nåt farligt. Om det fortsätter så gör jag som jag gjort innan: stänger ner sajten. Tack för hjälpen!

Ulla
0

Jag tycker också att det är litet osäkert vilka länkar man kan lita på. Det kanske inte alltid är avsiktliga felstavningar, det kanske står företaget.någotlurt.com eller företaget.nu.

Finns det någon tråd här med varningar? Sånt som man absolut ska akta sig för.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_