fel storlek på bilder
Hoppas någon kan svara på en fråga, så jag vet vad jag inte ska göra för fel.
Skickar bilder i mail. Iband har inte mottagaren fått bilderna. Nu fick jag veta av en som hade problem. Min bild var 17mb. Fattar inte varför. När jag kollar bilden i mina bilder så står det jpgbild och t.ex att bilden är 3,4mb. Hur kan den bli till mottaggaren??? Har jag gjort fel när jag sparat bilden, eller. Känner mig verkligen dum, som inte förstår.Men måste fråga, för att lära av misstag.

komprimera ihop den med tex winrar och skicka den nya filen så ska det funka

En Jpg bild "växer" inte när man skickar den per mail. Däremot om man tar egeskaper på en Jpg-bild är den alltid mindre än den verkliga storleken. Din 3,4 mb bild väger säkert 17 mb om man tar upp den i t.ex Photoshop. Jpg är ett komprimerat format. Om du sparar om din bild till Tiff kommer du att se den verkliga storleken.
#1 Tack för svar! Jag brukar komprimera till en zipmapp. Men vad betyder winrar?
#2 Tack för svar. Men vad betyder Tiff?

Tiff (Tagged Image Format File) är ett annat bildformat än jpg. Det finns massor med olika format för olika behov. Om du har Photoshop kan du testa att "spara som", då får du möjlighet att välja andra format än jpg.
tack för svar. En ny fråga. Hur vet man vilka format som passar till vad??

Det är jättesvårt att svara på i ett par rader som här. Men till exempel passar Jpg, PNG och GIF bra till webben. Medan Tiff, EPS, PSD, Scitex CT med flera inte gör det. De formaten passar bättre till grafisk formgivning när man ska montera en bild i ett layoutprogram, t. ex. InDesign eller Quark Xpress. Det finns en massa andra format som passar till olika saker, men det blir för komplicerat att beskriva här.
Jpg är det vanligaste format som de flesta kommer i kontakt med, men man ska komma ihåg att det är ett komprimerat format som förstör bilden mer och mer ju fler gånger man sparar bilden från ett redigeringsprogram.
Tack för svar! Detta får nästa sak att lära av jobbets it-ex.framförallt att testa.