vilken laptop skulle ni rekommendera?
Hej,
Jag är sugen på att börja spara pengar till en ny laptop. Jag har en gammal men som är ganska laggig o inte funkar så bra.
Jag vill kunna spela men ändå jobba på laptopen.
Min budget är mellan 3.000-8.000 kr.
/ Lilsan :>
Med den budgeten skulle jag nog rekommendera att kolla på en begagnad dator. Tror det är stor chans att du kan få bättre dator för lite pengar. T ex på Bytdator.se kan man hitta rätt bra. Men det finns fler liknande tjänster.
Jag skulle rekommendera en Macbook Air med M1-processorn. Då kommer du få en lätt dator med bra prestanda och fantastisk batteritid. Fördelen med Mac är att dom håller länge. Nackdelen är att dom inte är lika bra för gaming som Windows. Å andra sidan får du ingen bra gaming-laptop för under 10 000 kr.
Beroende på vad du ska göra med den, så skulle jag faktiskt också överväga att köpa en iPad och antingen köpa ett skal med tangentbord och trackpad så det blir precis som en laptop, eller ha ett fristående tangentbord och mus/trackpad. Då kommer du få mycket mer för pengarna än du får med en dator. Och den är bra att spela på, även om det inte är Windows-spel.
Mvh // Johan
#1: Håller med om iPad. 🙂
#0: kan du förklara mer hur du vill kunna jobba på datorn och med vad? Är det bara skriva texter och läsa mail och surfa eller gör du mer än så?
- Redigerat 2024-09-27 15:14 av Liz85
Vad för spel ska den klara av och vad för typ av program använder du?
Samt hur stora är dessa program?
Spelar man mindre krävande spel klarar man sig undan betydligt billigare men vill man kunna spela till exempel flygplanssimulator så blir kraven genast betydligt högre, även vad gäller lagringsutrymme.
En budget på 3K - 8K kronor var ju onekligen ett ganska stort spann på ditt tilltänkta köp.
Vet du hyfsat väl hur stor skärm du önskar på din laptop. De två mest vanliga storlekarna idag är väl 14" och 15,6". Sedan finns den (betydligt) mindre 13,3" och den betydligt större 17,3". Så den inledande frågan är väl om det viktigaste är att den ska transporteras mest? Eller om den mest ska stå på ditt skrivbord i din bostad? En större skärm är ju onekligen skönare för ögonen om man ska sitta framför skärmen många timmar i sträck.
Den andra frågan är naturligtvis PC med MS Windows som operativsystem? Eller en Mac (Äpple) med deras lite udda operativsystem? Den största frågan blir naturligtvis vad de ska utföra på datorn? Om du bara ska surfa på nätet, skicka emails. Eller bildbehandla bilder eller redigera videofilmer? Eller spela spel?
Enda nackdelen med Apple/Mac är väl att utbudet av mjukvara dvs program. I slutet av 1990-talet var väl utbuder till Apple datorer löjligt litet. Idag är det betydligt bättre. Men utbudet till PC datorer är väl klart dominerande.
Vet du bara hur stor datorskärm du vill ha på laptopen samt något så när vilken generation av processor (CPU) och grafikkort du vill ha samt hur mycket internminne (RAM) och lagringsdisk (SSD) du önskar så är det bara att leta upp vad du söker. PC är mitt givna val mest beroende på att oavsett om du tänker köpa nytt eller begagnat så får du mest dator för pengarna. Mina givna PC val är HP eller DELL som jag tycker håller hög kvalitet. Apple/Mac är också bra val men enl mig något övervärderade. Andrahandsvärdet är dock (troligen) något högre på Macar.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu